Primaire tabs

U bent hier

8 dingen die millennials en 45-plussers van elkaar kunnen leren

45-plussers

Millennials en Generatie X, of in meer gangbare taal: de jeugd en de 45-plussers, het zijn de twee grootste generaties op de werkvloer. Een goede mix van beide is belangrijk voor een onderneming, want elk hebben ze hun eigen competenties, ervaring en dynamiek. Maar wie denkt dat één van de twee generaties de waarheid in pacht heeft, is verkeerd.

Hoewel het op het eerste gezicht misschien niet zo lijkt, zijn er nooit twee generaties meer complementair geweest dan de millennials en Generation X. De ene generatie vraagt stilte, autoriteit, veel regels en weinig risico, de andere legt de nadruk op groepsdoelstellingen, entrepreneurial attitude en creativiteit. De ene leeft om te werken en vindt prestige belangrijk, de andere werkt om te leven en is meer team-oriented. 

Het zijn net die verschillen die een leeftijdsmix belangrijk en waardevol maken voor een onderneming. 45-plussers kunnen veel leren van starters, maar omgekeerd is dat zeker ook het geval.

 

Dit zijn 8 dingen die 45-plussers en millennials van elkaar kunnen leren

  1. 45-plussers zijn de ideale coaches. Zij hebben in de loop van hun carrière al heel wat kennis en inzichten opgedaan, en pakken hun werk efficiënt aan. Bovendien kennen ze veel collega’s, partners en klanten al vele jaren, waardoor ze hun jongere collega’s kunnen waarschuwen voor eventuele gevoeligheden.
     
  2. Millennials vragen veel face to face feedback en bevestiging, ze verwachten dat hun leidinggevende hen helpt om hun professionele en persoonlijke doelstellingen te verwezenlijken. Veel 45-plussers daarentegen hebben het moeilijker met feedback ontvangen en geven. Op dit vlak kunnen ze elkaar wat meer in evenwicht brengen.
     
  3. Dankzij hun ervaringen uit het verleden, kunnen 45-plussers goed relativeren. De kans is groot dat ze bepaalde issues/situaties al eens meegemaakt hebben. Ze kunnen jonge starters perspectief bieden en helpen met het lange termijn denken.
     
  4. 45-plussers kunnen millennials wat intomen. Veel jonge mensen willen snel carrière maken, 45-plussers hebben vaak geduld moeten uitoefenen bij het opklimmen van de ladder. Ze kunnen hun jonge collega’s vertellen hoe ze zelf carrière gemaakt hebben, en welke skills belangrijk zijn om hogerop te raken. Bovendien kunnen ze hen erop wijzen dat het beter is om hun focus te kanaliseren: niet alles proberen, maar hun energie focussen op een aantal prioriteiten.
     
  5. Millennials ademen technologie. Ze zijn niet bang van verandering en vinden het vanzelfsprekend om nieuwe digitale tools en applicaties te gebruiken om de werkdag efficiënter te laten verlopen. Zo creëren ze ruimte waardoor iedereen zich kan focussen op taken die echt belangrijk zijn.
     
  6. Millennials vinden de klassieke scheiding tussen werk en privé maar niets, en meer nog: ze vragen ook work-life integratie van hun werkgever. Ze tonen 45-plussers dat een vagere scheidingslijn niet wil zeggen dat je leven plots in het teken van je werk moet staan, integendeel. Jonge medewerkers laten werk en privé op een natuurlijke manier in elkaar overlopen, zij kiezen bijvoorbeeld waar en wanneer ze werken op basis van de activiteiten die zij  gepland hebben.
     
  7. Millennials hebben een frisse, kritische kijk op de manier waarop ondernemingen vandaag functioneren, en zijn allergisch aan iets doen ‘omdat het altijd zo gedaan werd’. Ze zijn niet bang van een beetje risico en zijn bereid het roer om te gooien als dat een meerwaarde voor hun onderneming kan betekenen. Misschien draait niet iedere sprong in het onbekende uit zoals gehoopt, maar ze laten zich niet tegenhouden door het vooruitzicht van een mogelijke mislukking.
     
  8. Millennials kijken als consumenten naar het werk en verwachten die ervaring ook van hun leidinggevende en hun onderneming. Van slogans als ‘people are our greatest assets’ lopen ze niet warm, in tegenstelling tot 45-plussers kijken zij meer naar ‘what’s in it for me’. 

 

Wanneer een onderneming te maken heeft met een groeiende vergrijzing van medewerkers, is het belangrijker dan ooit dat die onderneming een verbindende rol vervult en mensen samenbrengt. De oudere generatie kan de jongere kennis, ervaring, relativering en broodnodig inzicht bijbrengen, terwijl de jeugd de oudere collega’s kan opleiden in de mogelijkheden van nieuwe technologie en de nieuwe manier van werken. Hun kritische jonge blik is bovendien onontbeerlijk om vastgeroeste bedrijfsprocessen te identificeren en om te gooien.

 

Goldies

Heeft u aandacht voor uw 45-plussers?

Inzetten op generatiemanagement is belangrijk, maar ook op werkbaar werk voor uw 45-plussers en dit in het kader van cao104. Ontdek wat Attentia voor uw onderneming kan dan.

Categorieën

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Jurgen Koster
  • Jürgen Platel
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Dirk Heirman
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire