De laatste jaren is de manier van werken veranderd, met een duidelijke verschuiving naar flexibeler werken. In deze veranderde werkcontext is het nóg relevanter om een mobiliteitsplan te integreren. Auto, bus, tram, step of andere vervoersmiddelen, iedereen heeft eigen voorkeuren om het woon-werkverkeer in te vullen. Werkgevers die hieraan tegemoetkomen merken een hogere tevredenheid onder de medewerkers, wat resulteert in minder personeelsverloop en een betere werksfeer. 

 

Maar er is meer: een mobiliteitsplan verbetert niet alleen het bedrijfsimago en versterkt de employer branding, maar benadrukt ook de inzet voor duurzaamheid, in een tijd waar maatschappelijk verantwoord ondernemen (CSR) steeds belangrijker wordt. 

 

We zetten de voordelen voor je op een rij: 

 

1. Talent aantrekken en behouden wordt gemakkelijker. Een mobiliteitsbudget kan een doorslaggevende factor zijn bij de keuze voor een bepaalde werkgever. De medewerker krijgt namelijk veel flexibiliteit om zijn mobiliteit naar eigen wens in te vullen. Lees ook deze blog over enkele zeer unieke voordelen  

 

2. Het versterkt het imago van je organisatie en draagt positief bij tot zowel de employer branding als het maatschappelijk en duurzaam ondernemen (CSR). 

 

3. Anticipeert op de veranderende wetgeving. Vanaf 2026 zijn voertuigen met een traditionele verbrandingsmotor niet meer fiscaal aftrekbaar. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om thuis op te laden, wat de tweede pijler van het mobiliteitsbudget nog interessanter maakt. 

 

4. Groter bewustzijn van de kosten: De totale eigendomskosten (TCO) van bedrijfswagens zijn aan het stijgen. Brandstof en elektrische voertuigen worden duurder, en zowel werkgevers als werknemers worden zich hier meer van bewust. Hierdoor wordt al eens kritischer nagedacht over de noodzaak van een auto, en of het budget misschien anders besteed kan worden. 

 

5. Het implementeren van een mobiliteitsbudget gaat vlot en gemakkelijk: De verschuiving naar elektrisch rijden is in volle gang. De relevantie van het mobiliteitsbudget zal alleen maar groeien naarmate meer bedrijven de (mentale) switch hebben gemaakt. Het mooie? Het introduceren van deze vernieuwde aanpak is helemaal niet complex en brengt geen berg aan extra werk met zich mee. Het is een logische stap vooruit.