Attentia
info@attentia.be
Steeds meer bedrijven beseffen dat een welzijnsbeleid een meerwaarde is voor hun organisatie. Tevreden medewerkers vallen immers minder snel uit, vertonen meer engagement en zijn productiever.
“Heb je het gevoel dat door de pandemie het engagement en de betrokkenheid van je medewerkers is verminderd? Met Attentia kan je dit objectief in kaart brengen.”
Er zijn verschillende factoren die het werkgeluk van je medewerkers bepalen. Hoe meer je die in kaart kan brengen en mogelijke risico’s elimineert, hoe beter voor het welzijn van je medewerkers.
Maar hoe begin je aan zo’n welzijnsbeleid?
Hoe gaat het? Een vraag die vaak terloops gesteld wordt, maar waarop we zelden eerlijk durven te antwoorden. Toch is het belangrijk om na te gaan hoe het met je medewerkers gaat. Want ook al merk je het niet altijd, toch leiden psychosociale aspecten op het werk vaak tot stress en lichamelijke klachten.
Attentia helpt je via 3 verschillende welzijnsbevragingen om op een objectieve manier na te gaan wat er speelt bij je medewerkers. We gebruiken hiervoor de nieuwste technologieën en software en werken hiervoor samen met verschillende partners zoals Monstarecon en Wenite.
De SENSOR bevraging, voluit Stress and Engagement Sources in the Organisation, is een uitgebreide en diepgaande bevraging die een duidelijk beeld geeft van de stress- en motivatiebronnen in uw organisatie. Het is een wetenschappelijk onderbouwde manier om het welzijn in jouw organisatie te meten, te vergelijken én acties te bepalen om het welzijn te verbeteren. Een SENSOR bevraging vindt meestal om de 2 à 3 jaar plaats en zorgt er bovendien voor dat je wettelijk in orde bent.
In tegenstelling tot de SENSOR-bevraging, dient de Pulse bevraging om korter op de bal te spelen. De vragenlijst is ook veel beperkter en deze bevraging kan je meerdere malen per jaar afnemen. We organiseren de PULSE bevraging samen met het slim platform van partner Wenite. Een van de grote voordelen is dat je met dit type bevraging kan focussen op één bepaald aspect (bv. Engagement) of meerdere aspecten (bvb. Engagement in het marketing team en sociale cohesie in het development team).
Een derde type bevraging is de continue bevraging. Zoals de naam het zegt, lopen deze bevragingen het hele jaar door. Met dergelijke bevragingen hou je de vinger aan de pols doorheen het jaar. Je krijgt de kans om acties op korte termijn uit te werken en snel bij te sturen waar nodig. De continue bevraging is qua opzet gelijklopend met de Pulse bevraging maar biedt nog enkele extra voordelen.
|
Sensor |
Pulse |
Continue |
---|---|---|---|
Wat |
|
|
|
Periodiciteit |
Om de 2 à 3 jaar |
Op elk moment. Ons advies is 2 tot 4 maal per jaar. |
Deze bevragingen lopen het hele jaar door. |
Focus |
|
|
|
Doel |
|
|
|
Resultaat |
|
|
|
Extra |
Optioneel advies van onze consultants bij het opstellen en de uitrol van je welzijnsplan. |
Een uitgebreide rapportering, advies en hulp bij de opmaak en uitrol van je welzijnsplan. |
Optioneel: advies van onze consultant bij de opmaak en uitrol van je welzijnsplan. |
Afhankelijk van de noden en risico’s binnen jouw organisatie zullen onze experten de ideale combinatie van bevragingen, modules en consultancy voorstellen.
Als bijvoorbeeld uit de SENSOR-bevraging blijkt dat het engagement van een bepaalde afdeling onvoldoende scoort, dan kan er na 3 maanden via een Pulse bevraging een opvolging gebeuren.
De belangrijkste stap is deze data verwerken. Zonder correcte interpretatie en correlatie, verzamel je alleen maar een berg data. Ga aan de slag en analyseer deze data. Onze HR- en Well-beingexperts kunnen je bijstaan bij:
Deze diensten komen in aanmerking voor het gebruik van de werkbaarheidscheques, een financiële steunmaatregel van de Vlaamse overheid. De werkbaarheidscheque kan nu tijdelijk ook gebruikt worden voor advies, begeleiding of opleiding gericht op het psychosociaal welbevinden van de medewerkers. Meer informatie over de werkbaarheidscheques vind je hier >