Attentia
info@attentia.be
Steeds meer bedrijven beseffen dat een welzijnsbeleid een meerwaarde is voor hun organisatie. Tevreden medewerkers vallen immers minder snel uit, vertonen meer engagement en zijn productiever. Tevreden medewerkers zijn minder vatbaar voor uitval, tonen meer betrokkenheid en zijn productiever. het identificeren van factoren die het werkgeluk beïnvoeden en het elimineren van mogelijke risico's zijn cruciaal voor het welzijn van medewerkers.
Maar hoe start je met het opzetten van zo'n welzijnsbeleid?
"Hoe gaat het met je?" Een vraag die vaak terloops gesteld wordt, maar waarop we zelden eerlijk durven te antwoorden. Toch is het belangrijk om na te gaan hoe het met je medewerkers gaat. Want ook al merk je het niet altijd, toch leiden psychosociale aspecten op het werk vaak tot stress en lichamelijke klachten.
Bij Attentia helpen we je om via drie verschillende welzijnsbevragingen op een objectieve manier te ontdekken wat er bij je medewerkers speelt. We maken gebruik van de nieuwste technologieën en software en werken samen met partners zoals ‘Monstarecon’ en ‘Wenite’.
De SENSOR bevraging, voluit Stress and Engagement Sources in the Organisation, is een uitgebreide en diepgaande bevraging die een duidelijk beeld geeft van de stress- en motivatiebronnen in uw organisatie. Het is een wetenschappelijk onderbouwde manier om het welzijn in jouw organisatie te meten, te vergelijken én acties te bepalen om het welzijn te verbeteren. Een SENSOR bevraging vindt meestal om de 2 à 3 jaar plaats en zorgt er bovendien voor dat je wettelijk in orde bent.
In tegenstelling tot de SENSOR-bevraging, dient de Pulse bevraging om korter op de bal te spelen. De vragenlijst is ook veel beperkter en deze bevraging kan je meerdere malen per jaar afnemen. We organiseren de PULSE bevraging samen met het slim platform van partner Wenite. Een van de grote voordelen is dat je met dit type bevraging kan focussen op één bepaald aspect (bv. Engagement) of meerdere aspecten (bvb. Engagement in het marketing team en sociale cohesie in het development team).
Een derde type bevraging is de continue bevraging. Zoals de naam het zegt, lopen deze bevragingen het hele jaar door. Met dergelijke bevragingen hou je de vinger aan de pols doorheen het jaar. Je krijgt de kans om acties op korte termijn uit te werken en snel bij te sturen waar nodig. De continue bevraging is qua opzet gelijklopend met de Pulse bevraging maar biedt nog enkele extra voordelen.
|
Sensor |
Pulse |
Continue |
---|---|---|---|
Wat |
|
|
|
Periodiciteit |
Om de 2 à 3 jaar |
Op elk moment. Ons advies is 2 tot 4 maal per jaar. |
Deze bevragingen lopen het hele jaar door. |
Focus |
|
|
|
Doel |
|
|
|
Resultaat |
|
|
|
Extra |
Optioneel advies van onze consultants bij het opstellen en de uitrol van je welzijnsplan. |
Een uitgebreide rapportering, advies en hulp bij de opmaak en uitrol van je welzijnsplan. |
Optioneel: advies van onze consultant bij de opmaak en uitrol van je welzijnsplan. |
Onze experten zullen op basis van de behoeften en risico's binnen jouw organisatie de optimale combinatie van bevragingen, modules en consultancy aanbevelen.
Bijvoorbeeld, als uit de SENSOR-bevraging blijkt dat het engagement van een bepaalde afdeling niet voldoende is, dan kan er na 3 maanden een opvolging via een Pulse-meting georganiseerd worden.
De belangrijkste stap is deze data verwerken. Zonder correcte interpretatie en correlatie, blijft dit slechts een grote hoeveelheid data. Ga aan de slag en analyseer deze data. Onze HR- en Well-beingexperten staan klaar om je te ondersteunen bij:
Deze diensten komen in aanmerking voor het gebruik van de werkbaarheidscheques, een financiële steunmaatregel van de Vlaamse overheid. De werkbaarheidscheque kan nu tijdelijk ook gebruikt worden voor advies, begeleiding of opleiding gericht op het psychosociaal welbevinden van de medewerkers. Meer informatie over de werkbaarheidscheques vind je hier >