De FOD financiën heeft op z’n website de referentie-CO2-uitstoot voor 2021 bekend gemaakt.
Attentia
info@attentia.be
De FOD financiën heeft op z’n website de referentie-CO2-uitstoot voor 2021 bekend gemaakt.
Een KB van 3 december 2019 legt de referentie-CO2-uitstoot concreet vast voor 2020.
Vanaf 2020 wordt een bedrijfswagen véél duurder, omdat de fiscale aftrekbaarheid van auto’s drastisch daalt. Ook in 2021 gaat de kostprijs van auto’s onder het mes, ten gevolge van de nieuwe emissienormen. Is er een groene golf op komst? Yves Labeeu, Legal Consultant bij Attentia, schijnt zijn licht over het mobiliteitsvraagstuk.
De ministerraad van 8 februari 2019 heeft op voorstel van minister van Werk Kris Peeters en minister van Sociale Zaken Maggie De Block een ontwerp van koninklijk besluit goedgekeurd dat voor enkele reglementaire aanpassingen zorgt, die de correcte toepassing van het mobiliteitsbudget moeten verzekeren.
De ministerraad van 25 januari 2019 heeft op voorstel van minister van Werk Kris Peeters een ontwerp van koninklijk besluit goedgekeurd over de nadere regels voor het beheer van het mobiliteitsbudget
Het voordeel alle aard voor een terbeschikkingstelling van een bedrijfswagen wordt op de volgende manier berekend: [Cataloguswaarde x depreciatiefactor x 6/7] x CO2-coëfficiënt
De Ministerraad van 19 oktober heeft op voorstel van minister van Werk Kris Peeters een ontwerp van koninklijk besluit goedgekeurd dat een indexeringsmechanisme invoert voor de cataloguswaarde van de bedrijfswagen in het kader van de mobiliteitsvergoeding, beter bekend als ‘cash for car'.
Het aantal bedrijfswagens blijft toenemen. Dat blijkt uit cijfers van HR en Well-being-specialist Attentia, afgenomen bij 150.000 werknemers in België. Vandaag heeft bijna één op vijf werknemers een bedrijfswagen. Ook opmerkelijk: cash for car blijkt vandaag geen succes te zijn (al is er nu wel een aanpassing aan de regelgeving in de maak). “Toch moeten we alternatieve mobiliteitsoplossingen blijven stimuleren”, zegt Yves Labeeu, Tax en Legal consultant bij Attentia.
De ministerraad van 8 juni 2018 heeft op voorstel van minister van Werk Kris Peeters en minister van Sociale Zaken Maggie De Block een ontwerp van koninklijk besluit goedgekeurd dat de vergoedingen en voordelen voor woon-werkverkeer als aan sociale bijdragen onderworpen loon kwalificeert, indien de werknemer tegelijk een mobiliteitsvergoeding geniet.
Op 7 mei 2018 is de wet betreffende de invoering van de mobiliteitsvergoeding gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.