Op 18 september 2023 werd een besluit van de Vlaamse Regering gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad dat het Vlaamse doelgroepenbeleid aanpast in uitvoering van het Vlaams Regeerakkoord 2019 -2024.
Attentia
info@attentia.be
Op 18 september 2023 werd een besluit van de Vlaamse Regering gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad dat het Vlaamse doelgroepenbeleid aanpast in uitvoering van het Vlaams Regeerakkoord 2019 -2024.
Er wordt momenteel gewerkt aan een wetsontwerp tot uitvoering van het afsprakenkader in het kader van de interprofessionele onderhandelingen voor de periode 2023-2024, dat onder andere voorziet in de herinvoering van de maatregel van de “120 relance-uren” voor de periode van 1 juli 2023 tot 30 juni 2025. De wetgeving is nog niet definitief en in afwachting van de publicatie ervan in het Belgisch Staatsblad hebben de verschillende overheidsinstanties hun standpunt meegegeven.
De Nationale Arbeidsraad (NAR) heeft op 30 mei 2023 cao’s gesloten in uitvoering van het
Akkoord dat in de groep van Tien werd gesloten en die de voorwaarden vastleggen voor de bijzondere stelsels werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT) voor de periode tot 30 juni 2025.
Ter uitvoering van het afsprakenkader dat op interprofessioneel niveau is gesloten binnen de Groep van Tien heeft de Nationale Arbeidsraad (NAR) de collectieve arbeidsovereenkomst nr. 170 gesloten, waarin voor de periode van 1 juli 2023 tot en met 30 juni 2025 het recht op uitkeringen voor landingsbanen vanaf 55 jaar wordt voorzien voor werknemers met een lange loopbaan, die een zwaar beroep uitoefenen of die in dienst zijn bij een onderneming in moeilijkheden of in herstructurering.
De programmawet van 26 december 2022 breidt vanaf 1 januari 2023 de mogelijkheid tot inzet van flexi-arbeid uit tot een aantal bijkomende sectoren. Vanaf 1 januari 2023 is er eveneens een aanpassing van het minimumbedrag van het flexi-loon in PC 330.
Via de update van haar infoblad E5 voor werkgevers bevestigt de RVA de verlenging van het bijzonder stelsel van tijdelijke werkloosheid wegens economische oorzaken voor energie-intensieve bedrijven tot en met 31 maart 2023.
Als gevolg van ziekte en quarantaine van heel wat werknemers kampen de zorgsector en het onderwijs nog steeds met een groot personeelstekort. Om de continuïteit van de dienstverlening en de vlotte arbeidsorganisatie in deze sectoren te vrijwaren, is op 10 juni 2022 een wet verschenen in het Belgisch Staatsblad die een aantal arbeidsrechtelijke maatregelen bevat die de toeleiding van extra werkkrachten naar deze sectoren tijdens het tweede kwartaal van 2022 moeten ondersteunen.
De sociale partners binnen de Nationale Arbeidsraad (NAR) kondigen op hun website aan dat ondernemingen en sectoren subsidieaanvragen kunnen indienen tussen 1 april 2022 en 31 mei 2022 voor pilootprojecten innovatieve arbeidsorganisatie .
Het bedrag van de aanvullende vergoeding in het kader van het stelsel werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT) kan jaarlijks door de Nationale Arbeidsraad (NAR) op 1 januari worden herzien in functie van de evolutie van de conventionele lonen.
In uitvoering van afsprakenkader vastgelegd over verschillende interprofessionele thema’s van 25 juni 2021 hebben de sociale partners binnen de Nationale Arbeidsraad op 15 juli 2021 een aantal cao’s afgesloten die de voorwaarden vastleggen voor de verschillende stelsels van SWT voor de periode 2021 tot 30 juni 2023.
Het koninklijk besluit dat de maximale loonnorm vastlegt op 0,4% is op 9 augustus 2021 gepubliceerd in het Belgische Staatsblad. ) Deze bepaalt de maximale marge voor de loonkostenontwikkeling voor de Jaren 2021- 2022.
De federale regering bekrachtigde op 15 juni 2021 via elektronische weg in de ministerraad de uitvoering van het bemiddelingsvoorstel dat in het kader van de interprofessionele onderhandelingen 2021-2022 aan de leden van de G10 werd voorgelegd.
Hoewel de sociale partners op 19 april 2021 tot een akkoord kwamen over de verdeling van de welvaartsenveloppe, bleven de verdere onderhandelingen omtrent de loonnorm en een aantal andere dossiers moeizaam verlopen. Er werd geen akkoord gesloten vóór de afgesproken deadline van 1 mei 2021. De federale regering nam het initiatief in eigen handen en besliste op 6 mei 2021 dat de loonnorm voor de periode 2021-2022 wordt vastgelegd op 0,4% en dat de ondernemingen die tijdens de coronacrisis goede resultaten behaald hebben een eenmalige coronapremie van maximaal 500 euro kunnen toekennen aan hun werknemers. Het was nu aan de sociale partners om verder te onderhandelen over een aantal andere belangrijke dossiers zoals onder meer de verhoging van de minimumlonen, de harmonisatie van de aanvullende pensioenen voor arbeiders en bedienden, overuren en eindeloopbaanmaatregelen. Over deze dossiers hebben de sociale partners op 8 juni 2021 een sociaal akkoord kunnen sluiten.
Door de coronacrisis zijn werkgevers en werknemers geconfronteerd geworden met een nieuwe vorm van telewerk: het door de overheid aanbevolen of verplicht telewerk. Deze vorm van telewerk was aanvankelijk niet wettelijk voorzien, maar daar heeft de Nationale Arbeidsraad (NAR) nu een mouw aan gepast.
Het secretariaat van de CRB heeft zijn Technisch Verslag over de maximaal beschikbare marge voor de ontwikkeling van de loonkosten uitgebracht.
Ingevolge de Coronacrisis werden alle lopende verkiezingsprocedures in het kader van de sociale verkiezingen van 2020 tijdelijk opgeschort vanaf dag X+36. In afwijking op de oorspronkelijk bepaalde verkiezingsperiode van 11 tot en met 24 mei 2020, zullen de sociale verkiezingen 2020 plaatshebben van 16 tot en met 29 november 2020. Dat betekent dat ook de occulte periode opnieuw begint te lopen en dit ten vroegste vanaf 18 augustus 2020.
De NMBS verhoogt op 1 februari 2020 zijn tarieven met 2,87%. We herhalen hierna de algemene principes inzake terugbetaling woon-werkverkeer.
Tussen 1 en 29 februari 2020 stuurt de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid 2020 het jaaroverzicht van tewerkstellingsmaatregelen (Trillium) voor de periode 2018/4 - 2019/3 op naar alle werkgevers die onder de wet op de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités vallen.
Naast de gewone controles, aangekondigd en onaangekondigd, houden de sociale inspectiediensten ook flitsacties. Tijdens deze flitsacties kiezen ze willekeurig een aantal bedrijven uit bepaalde sectoren voor een controle op het naleven van de sociale wetgeving.
Ondernemingen kunnen aan werknemers een vrijgesteld niet-recurrent resultaatsgebonden voordeel toekennen, ook gekend als ‘cao 90’.
Zoals elk jaar zijn de grensbedragen geïndexeerd op 1 januari 2020.
Op 22 oktober 2019 heeft de Nationale Arbeidsraad (NAR) een advies uitgebracht over een ontwerp van koninklijk besluit die de gelijkstelling voor jaarlijkse vakantie van het pleegouderverlof regelt
Op 16 juli 2019 heeft de Nationale Arbeidsraad de cao nr. 98/6 gesloten tot wijziging van collectieve arbeidsovereenkomst nr. 98 van 20 februari 2009 betreffende de ecocheques gesloten.
In uitvoering van het Interprofessioneel akkoord 2019 -2020 heeft de Nationale Arbeidsraad (NAR) de cao die werkgeverstussenkomst in het woon-werkverkeer regelt gewijzigd.
Het koninklijk besluit dat de maximale marge voor de loonkostontwikkeling (“loonnorm”) bepaalt voor de periode 2019 – 2020 is gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 24 april 2019.
Op woensdag 13 februari 2019 plannen de drie grote werknemersorganisaties ACV, ABVV en ACLVB een grote nationale staking.