Attentia
info@attentia.be

Overslaan en naar de inhoud gaan
Attentia + Search
  • Opleidingen
  • Producten
  • Blog
  • Nieuws
  • Webshop
  • Toepassingen
  • Jobs
  • Contact
  • NL
  • FR
Open
  • HR & Payroll
    • Aansluiting Sociaal Secretariaat
    • Juridische ondersteuning
    • Payroll Outsourcing
    • Business Intelligence
    • HR Software
  • Preventie & Bescherming
    • Aansluiting Preventie & Bescherming
    • Gezondheidstoezicht
    • Risicobeheersing
    • Outsourcing
  • Duurzaam Verlonen
    • Flexibel Verlonen
    • Loonoptimalisatie
    • Bonusoptimalisatie
    • Mobiliteit
  • Well-being beleid
    • Vitale medewerkers
    • Verzuim & re-integratie
    • Retentie
    • Vitaliteitsbeleid
    • Generaties op de werkvloer
    • Check-ups

U bent hier

Home » Nieuws » Boekhouders en accountants

Nieuws

Voor wie?

  • Boekhouders en accountants Remove Boekhouders en accountants filter

Waarover?

  • Tewerkstelling (34) Apply Tewerkstelling filter
  • Verloning (24) Apply Verloning filter
  • Werken met personeel (24) Apply Werken met personeel filter
  • Attentia (15) Apply Attentia filter
  • Preventie en bescherming (14) Apply Preventie en bescherming filter
  • Sociale zekerheid (14) Apply Sociale zekerheid filter
  • Sociale bijdragen (9) Apply Sociale bijdragen filter
  • Vitaliteit (9) Apply Vitaliteit filter
  • Newsletter (8) Apply Newsletter filter
  • Wijzigingen in uw onderneming (7) Apply Wijzigingen in uw onderneming filter
  • Pensioen en aanvullende verzekeringen (6) Apply Pensioen en aanvullende verzekeringen filter
  • Een eigen zaak starten (5) Apply Een eigen zaak starten filter
  • Corona: De nieuwe quarantaineregels vanaf 1 oktober

    29 september 2020

    De Nationale Veiligheidsraad heeft nieuwe regels rond quarantaine aangekondigd, die ingaan vanaf 1 oktober. Wij zetten even op een rijtje wat ze precies inhouden voor u en uw medewerkers.

    Lees verder
  • Tijdelijke uitbreiding werkbaarheidscheque

    16 september 2020

    De maatregel die de Vlaamse overheid uitvaardigde rond de werkbaarheidscheques wordt ten gevolge van corona tijdelijk verruimd. De werkbaarheidscheque kan nu tijdelijk ook gebruikt worden voor advies, begeleiding of opleiding gericht op het psychosociaal welbevinden van de medewerkers.

    Lees verder
  • Waarom een griepvaccin in coronatijden nóg belangrijker is

    29 juli 2020

    In de schaduw van het sluimerende coronavirus laat komende winter ook weer een andere boosdoener van zich horen: de griep. En waar een vaccin tegen COVID-19 op zich laat wachten, is het wel al mogelijk om ons tegen het griepvirus te vaccineren. Ieder jaar laten veel mensen deze prik zetten, vaak via hun werkgever. Verschillende studies tonen aan dat we deze herfst meer aanvragen voor griepvaccins zullen zien. Ook bij Attentia stellen we vast dat al zeker 10% meer griepvaccins besteld zijn in vergelijking met vorig jaar. 

    Lees verder
  • Thuiswerken niet ideaal voor ergonomie: verkeerde zithouding en te weinig beweging

    23 april 2020

    Door de uitbraak van het COVID-19 virus en de bijbehorende maatregelen hebben veel medewerkers plots hun thuis moeten omtoveren tot vaste werkplek. Weinig medewerkers beschikken echter over een professioneel ingericht thuiskantoor. “Daarom doen woonkamer, keukentafel of zelfs slaapkamer vandaag dienst als kantoor. Met enkele creatieve ingrepen kan je deze inrichten volgens de ergonomische richtlijnen”, zegt Attentia.

    Lees verder
  • 10 Belangrijke nieuwe Coronamaatregelen voor werkgevers en ondernemingen

    17 april 2020

    Het verscheen al enkele keren in de pers dat de regering nog verdere socio-economische en gezondheidsmatregelen zou nemen naast de reeds genomen maatregelen. Op 11 april kwam de Kern uitgebreid met de voorzitters of vertegenwoordigers van de 10 partijen samen om deze nieuwe maatregelen vorm te geven. Wij lichten er de meest relevante uit voor werkgevers en ondernemingen.

    Lees verder
  • Attentia zorgt voor zorgers

    10 april 2020

    Wegens de uitbraak van het coronavirus in ons land, blijft zo goed als iedereen in zijn of haar kot. Voor medewerkers in de zorg, zijn het echter drukkere tijden dan normaal. Zij staan in direct contact met de coronapatiënten, waardoor zij een verhoogd infectierisico hebben. Ze moeten zich focussen om enerzijds zichzelf te beschermen, maar anderzijds ook de noodlijdende patiënten te behandelen. Stresserende omstandigheden die op psychosociaal vlak niet te onderschatten zijn. Attentia heeft oneindig veel respect voor deze ‘zorgers’ en daarom staan wij klaar voor hen.

    Lees verder
  • Stop met Blue Monday, maak er ‘Blues Monday’ van

    20 januari 2020

    Vandaag is het Blue Monday: de zogenaamde ‘meest deprimerende dag van het jaar’. Goed dat er aandacht besteed wordt aan mentale gezondheid, zegt Els Vanbelle, Well-being Consulent bij HR- en Well-being bedrijf Attentia, maar Blue Monday is een PR-verzinsel. Het echte probleem is de winterblues. Gelukkig kunnen we daar iets aan doen, zowel individueel als professioneel. 

    Lees verder
  • Vernieuwde code van goede praktijk voor steigers

    10 januari 2020

    Constructiv, de belangenvertegenwoordiger voor de bouwsector, had in 2017, in samenwerking met andere sectororganisaties en -verenigingen, een "Code van goede praktijk voor het veilig monteren, demonteren en gebruiken van steigers” samengesteld. Die code van goede praktijk werd, in samenwerking met de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid en Sociaal Overleg, in een nieuwe versie uitgewerkt.

    Lees verder
  • Lancering asbestcampagne

    10 januari 2020

    AFA lanceert een campagne rond een aantal nieuwe maatregelen in verband met asbest.

    Lees verder
  • Verlof voor mantelzorg vanaf 1 oktober 2019

    23 juli 2019

    Werknemers, erkend als mantelzorger van een zwaar zorgbehoevende persoon, kunnen vanaf 1 oktober 2019 verlof voor mantelzorg aanvragen.

    Lees verder
  • Sociaal Passief Eenheidsstatuut: elektronische informatie aan de fiscus

    22 juli 2019

    De wet op het eenheidsstatuut heeft een fiscale vrijstelling voor het ‘sociaal passief’ ingevoerd om de hogere ontslagkosten die het eenheidsstatuut met zich meebrengt voor bedrijven te drukken.

    Lees verder
  • Werkgever kan arbeidsreglement online neerleggen

    03 juni 2019

    Elke werkgever, ongeacht of hij behoort tot de privésector of de publieke sector, moet een arbeidsreglement opstellen vanaf het ogenblik dat hij zijn eerste werknemer tewerkstelt.

    Dit document wordt, gedurende het bestaan van de onderneming, geregeld aangepast of aangevuld (bv. bij invoering van nieuwe werktijden, vervangingsdagen van feestdagen enz.).

    Lees verder
  • 1/10de ouderschapsverlof en flexibilisering van bepaalde thematische verloven vanaf 1 juni 2019

    03 juni 2019

    Op 22 mei 2019 is het koninklijk besluit van 5 mei 2019 tot wijziging van diverse bepalingen betreffende de thematische verloven bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad.

    Dit koninklijk besluit, dat in hoofdzaak van toepassing is op de werknemers en werkgevers uit de privésector, voert vanaf 1 juni 2019 het 1/10de ouderschapsverlof in en maakt vanaf die datum ook een flexibelere opname van bepaalde thematische verloven mogelijk.

    Lees verder
  • Verhoging tussenkomst werkgever woon-werkverkeer openbaar vervoer

    20 mei 2019

    In uitvoering van het Interprofessioneel akkoord 2019 -2020 heeft de Nationale Arbeidsraad (NAR) de cao die werkgeverstussenkomst in het woon-werkverkeer regelt gewijzigd.

     

    Lees verder
  • RSZ lanceert "ikwilaanwerven.be": de gids voor startende werkgevers

    20 mei 2019

    De Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) heeft de nieuwe website ikwilaanwerven.be gelanceerd. Die heeft tot doel om ondernemers die overwegen om werkgever te worden, te ondersteunen in hun beslissing.

    Lees verder
  • SEED-connect toont de weg naar arbeidsarts of preventieadviseur psychosociale aspecten

    06 mei 2019

    Elke medewerker heeft vandaag het recht om een preventieadviseur-arbeidsarts of een preventieadviseur psychosociale aspecten te consulteren bij werkgerelateerde problemen. Maar weten medewerkers wie ze hiervoor moeten contacteren? Voortaan is dit eenvoudig te vinden op de website van SEED-connect, een gezamenlijk project van de Externe diensten voor Preventie en Bescherming op het werk. Ook Attentia heeft de nodige contactinformatie nu gekoppeld aan SEED-connect. Uw medewerkers kunnen op die manier contact met ons opnemen om te vernemen wie hun arbeidsarts en bedrijfspsycholoog is. 

    Lees verder
  • Grensbedrag betaald educatief verlof schooljaar 2018 -2019 gepubliceerd

    06 mei 2019

    In het kader van de regelgeving over het betaald educatief verlof kan de werknemer die een opleiding volgt onder bepaalde voorwaarden op het werk afwezig blijven gedurende een aantal uren met behoud van zijn normaal loon. De werkgever kan het bedrag van het loon, voor de uren educatief verlof, beperken tot een  begrensd bedrag.In het kader van de regelgeving over het betaald educatief verlof kan de werknemer die een opleiding volgt onder bepaalde voorwaarden op het werk afwezig blijven gedurende een aantal uren met behoud van zijn normaal loon. De werkgever kan het bedrag van het loon, voor de uren educatief verlof, beperken tot een  begrensd bedrag.

    Lees verder
  • Wet fiscale aspecten Jobsdeal gepubliceerd

    22 april 2019

    De wet die uitvoering geeft aan een aantal fiscale aspecten van de jobsdeal van het Zomerakkoord 2018 is gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad.

    Lees verder
  • Bedrijfsfiets in opmars: fietsende medewerkers zijn minder vaak ziek

    08 april 2019

    Fietsen is niet alleen gezond voor het lichaam, het heeft ook een beduidende impact op ziekteverzuim. Uit cijfers van het Business Intelligence Team van Attentia blijkt dat fietsende medewerkers minder vaak door ziekte afwezig zijn dan collega’s die nooit met de fiets naar het werk komen. Bovendien blijkt uit de cijfers ook dat de bedrijfsfiets de laatste jaren serieus in opmars is. 

     

    Lees verder
  • Loonaanpassingen april 2019

    05 april 2019

    Klik  hier  [PDF, 103.48 KB]voor een overzicht van de loonaanpassingen vanaf 1 april 2019.

    Lees verder
  • Erkenning van dienstverleners voor elektronische uitwisseling van berichten via de eBox

    05 april 2019

    De ministerraad van 29 maart 2019 heeft op voorstel van minister van Digitale Agenda Philippe De Backer een ontwerp van koninklijk besluit goedgekeurd dat de voorwaarden, de procedure en de gevolgen van de erkenning van dienstverleners voor elektronische uitwisseling van berichten via de eBox vaststelt.

    Lees verder
  • Zomertijd? Waarom we straks enkel voor het winteruur mogen kiezen

    29 maart 2019

    Zomertijd of wintertijd? Het is een keuze die de lidstaten van de Europese Unie binnenkort mogen maken. Het Europees Parlement wil dat het tegen 2021 gedaan is met die uursveranderingen twee keer per jaar. Zelf raden ze de zomertijd aan, een optie die ook bij de publieke opinie natuurlijk populair is. En toch is het veel logischer dat we straks voor de permanente wintertijd kiezen.

    Lees verder
  • Regering neemt maatregelen om fiscale impact van harde Brexit te beperken

    29 maart 2019

    Indien de Britten op 22 mei de deur definitief achter zich toetrekken, zal de federale regering maatregelen treffen – dat kondigde Premier Charles Michel donderdag aan in een persconferentie.

    Lees meer
  • Zomertijd en wintertijd? Welke economische gevolgen heeft de omschakeling?

    29 maart 2019
    Lees meer
  • Minimale bedrijfsleidersbezoldiging: afzonderlijke aanslag van 5 % weldra geschrapt?

    28 maart 2019
    Lees meer

Pagina's

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • …
  • ›

Geen enkel blog- of nieuwsbericht missen?

Schrijf me in op de nieuwsbrief

  • Voor uw organisatie

    • Tewerkstelling
    • Verloning
    • Preventie en bescherming
    • Vitaliteit
  • Berekeningstools

    • Bedrijfswagen inruilen
    • Bonus bruto-netto
    • Bruto- en nettoloon
    • Opzegtermijn en -vergoeding
    • Verzuimcalculator
  • Over Attentia

    • Over Attentia
    • Volledig aanbod
    • Attentia in de pers
    • Klantencases
    • Partners
    • Jobs
  • Contacteer ons

    • Stel een vraag
    • Zoek een kantoor of medisch onderzoekscentrum in uw buurt
  • Volg ons

    • LinkedIn
    • Facebook
    • Twitter
2021 ©
Attentia
Privacyregeling | Disclaimer