Ondernemingen behandelen digitale transformatie te vaak als een gefragmenteerd project, en houden zelden rekening met HR en Well-being. Dat blijkt uit cijfers van Attentia’s digimatuurtest. Een totaalaanpak waarin de medewerkers centraal staan, heeft nochtans de grootste kans op succes.

Meer dan 63 procent van de ondernemingen heeft geen duidelijke visie op digitalisering, en de rol van HR- en Well-being bij het digitaliseringsproces. Dat blijkt uit cijfers van de digimatuurtest, een bevraging bij 298 HR- en Well-being specialisten uit 250 verschillende bedrijven uit diverse sectoren. Slechts 14 procent geeft aan dat er binnen zijn of haar organisatie al een afgewerkte visie bestaat.

Het resultaat is een gefragmenteerde digitale transformatie. Slechts 12 procent geeft aan dat de onderneming een volledige digitalisatie ondergaat. Dat brengt problemen met zich mee: door aan de slag te gaan zonder totaalvisie, en de medewerkers niet centraal te stellen in het transformatieproces, daalt de slaagkans van het project. In dat opzicht is het niet verwonderlijk dat 23 procent van de ondervraagden aangeeft dat de medewerkers binnen de organisatie digitalisering en automatisering voornamelijk als een last of zelfs als een dreiging zien. Sterker nog: 29 procent heeft geen idee van de mening van de mensen op de werkvloer over de transformatie.

 

Start vanuit de mensen

“In de praktijk is het een beter idee om de transformatie vanuit de medewerkers te starten, aangezien zij uiteindelijk met de digitale tools zullen werken”, aldus Kristof Dujardin, CIO bij Attentia. “Bovendien is een groot draagvlak voor de digitalisering essentieel”. 

Bovendien valt op dat IT enerzijds, en HR & Well-being anderzijds nog een stuk dichter naar elkaar moeten toegroeien. In een ideale wereld begrijpen ze elkaar, en wordt digitale transformatie als één project aan-gepakt waarin HR & Well-being samen met andere processen en workloads wordt geïntegreerd.
 

“Vandaag zien te veel ondernemingen digitale transformatie nog niet als één geheel, waardoor de digitalisering van HR & Well-being uit de boot dreigt te vallen. Die aanpak is weinig efficiënt, en zal op korte termijn voor problemen binnen de onderneming zorgen."

Kristof Dujardin, CIO bij Attentia.

Ook dient de hardnekkige mythe dat digitale transformatie groot en duur is, uit de wereld geholpen te worden. Dujardin: “Met de juiste visie, vertrekkend vanuit de mensen, kan digitalisering perfect modulair zijn. Dankzij krachtige maar gebruiksvriendelijke Software-as-a-Service-oplossingen in de cloud, zoals Attentia’s DOTS, is er bovendien geen sprake van megalomane investeringen. De transformatie wordt immers bekostigd op maand- of jaarbasis, rekening houdend met het aantal medewerkers. Zo is de kost altijd evenredig met de omvang en de capaciteiten van een onderneming.” 

Om tot een succesvolle transformatie te komen, is natuurlijk de medewerking van de hele organisatie vereist. Uit de cijfers blijkt dat de meerderheid van de HR- en Well-being medewerkers perfect weet wat de mogelijkheden van de digitalisering in hun vakdomein zijn. 88 procent van de respondenten is ervan overtuigd dat de digitale analyse van HR- en Well-being data een belangrijke strategische waarde heeft voor de onderneming en ervoor zal zorgen dat de HR-afdeling kan evolueren naar een meer strategische rol. Dat slechts in 45 procent van de bedrijven ook de directie die mening deelt, wijst opnieuw op een gebrek aan communicatie en visie binnen veel organisaties.

Het rapport van de digimatuurtest toont heel duidelijk aan hoe het vandaag is gesteld met de digitale transformatie in HR & Well-being in België. Ondernemingen kunnen met dit rapport zien waar zij al staan op vlak van digitalisatie t.o.v. de Belgische markt.  Het hele rapport is hier beschikbaar.


Lees meer nieuws over: Attentia , Tewerkstelling , Verloning , digitalisering , persberichten , verloning