Krijgen uw medewerkers dagelijks even de kans om de benen te strekken? Van 17 tot 21 juni is het de Week van het Hartritme. En voor dat hart is de gemiddelde werkdag niet gezond. Een hele dag stilzitten, geen beweging, … zittend werk kan het risico op hartproblemen en kanker vergroten. Daarom is het belangrijk om uw medewerkers tot beweging aan te zetten. Op lange termijn zal hun gezondheid aanzienlijk verbeteren. En met deze praktische tips kan u meteen van start gaan. 

Het was arts en onderzoeker James A. Levine die zitten het nieuwe roken noemde. Natuurlijk is die vergelijking wat kort door de bocht en is roken als gewoonte veel dodelijker, maar dat betekent niet dat we de gezondheidsrisico’s van een hele dag zitten mogen onderschatten. De mens is evolutionair gemaakt om veel te bewegen. Onze conditie verbetert door het bewegen van spiereenheden. Ons hart moet bijvoorbeeld het bloed in onze onderste ledematen voortdurend naar omhoog pompen, en dat gaat vlotter wanneer de kuitspieren actief gebruikt worden. 

Wie een hele dag zit of stilstaat, loopt bijgevolg een hoger cardiovasculair risico. Er kunnen spataders of bloedklonters ontstaan. Het menselijk lichaam heeft langdurige periodes van beweging nodig. Dat hebben ook verschillende studies al uitgewezen. In 2012 stelde een Fins onderzoek dat musculoskeletale symptomen, die matige of ernstige pijn en ongemak in het dagelijkse leven veroorzaken, vaker voorkomen bij jonge volwassen computergebruikers die urenlang voor een scherm zitten.

 

Vroegtijdig overlijden 

Het Workplace Health Expert Committee (WHEC), een onafhankelijke commissie van wetenschappers en medische experts, riep recent nog op tot meer onderzoek naar de gezondheidseffecten van zittend werk. Uit een eerdere studie bij meer dan 68.000 vrouwen was immers gebleken dat de kans op type 2 diabetes met 34% daalt voor elk uur dat ze per dag stevig wandelen. Ook een Brits onderzoek ontdekte een lager risico op overlijden bij vrouwen die een lopende bezigheid hebben. 

In 2016 verzamelde The Lancet de gegevens van dertien studies bij in totaal meer dan een miljoen mensen. Ze concludeerden eveneens dat het risico op vroegtijdig overlijden wel degelijk stijgt naarmate we vaker zitten. Vooral bij mensen die acht uur of meer per dag stilzitten, wordt dit veel waarschijnlijker. Daarnaast merkten ze wel op dat het risico niet toeneemt bij mensen die dagelijks 60 tot 75 minuten intensief bewegen, zelfs als ze de rest van de dag achter hun computer moeten zitten. 

 

Bewegen op het werk 

Overdag iets meer bewegen kan dus het verschil maken. En daar kan de werkplek een grote rol in spelen. Toch merk ik als arbeidsarts dat veel ondernemingen hier nog te weinig aan doen. Ze zijn vooral op korte termijn bezig met het terugdringen van absenteïsme. Meer bewegen bevordert op langere termijn de gezondheid van medewerkers, maar daar is niet onmiddellijk het resultaat van te zien. 

Nochtans zijn enkele kleine aanpassingen voldoende om medewerkers een duwtje in de goede richting te geven, een motivatietechniek die we ‘nudging’ noemen. Het is in de eerste plaats belangrijk om een cultuur te creëren waarin bewegen op het werk mogelijk is. Wanneer dit niet het geval is, gaan medewerkers het initiatief doorgaans zelf niet durven nemen. 
 

1. Maak bewegen op het werk mogelijk 

De werkgever kan de drempel om te bewegen aanzienlijk verlagen. Medewerkers zouden bijvoorbeeld al wandelend kunnen vergaderen. Of wanneer ze even iets moeten bespreken, zouden ze dat gerust tijdens een korte wandeling kunnen doen. Maar als dit op de werkvloer niet als normaal wordt beschouwd, zal niemand zoiets voorstellen. 

Er zijn ook subtiele manieren om medewerkers tot meer beweging aan te zetten. Stimuleer hen om af en toe de trap in plaats van de lift te nemen. Bijvoorbeeld door op de grond voetstappen in de richting van de trap te plakken. Of door omhoog te hangen hoeveel calorieën iemand bespaart door de lift links te laten liggen. Of gebruik een slogan als “Een groot deel van je collega’s neemt de trap”. Als groepswezen zal de gemiddelde medewerker er na een tijdje een nieuwe, goede gewoonte van maken.
 

2. Bied aangepaste bureaus aan 

De juiste cultuur creëren kost niets, maar een kleine investering in het meubilair op kantoor kan ook helpen. Zo bestaan er tafels die gemakkelijk in hoogte verstelbaar zijn. Met een druk op de knop wordt de tafel elektronisch hoger of lager gezet. Op die manier kunnen medewerkers afwisselend een uur staand en zittend doorbrengen. Dit zou bij iedereen vanuit puur ergonomische overwegingen echt kunnen helpen.
 

3. Stimuleer actieve pauzes 

Natuurlijk kan een werkgever niemand verplichten om tijdens de pauze te bewegen. Maar ook hier kunnen medewerkers gestimuleerd worden. Als collega’s samen actief zijn, dan is het voor anderen eenvoudiger om zich ook zo te gedragen. Plan daarom in de agenda bijvoorbeeld elke middag een half uur beweging in. Als iets in onze kalender staat, zijn we meer geneigd om het te doen. Anders komt het er vaak toch niet van. 
 

4. Organiseer actieve groepsactiviteiten 

In sommige ondernemingen is het de gewoonte om elke week na het werk iets te gaan drinken op café. Dat is goed vanuit een sociaal standpunt, maar een fysieke activiteit zou deze rol ook kunnen invullen. Bijvoorbeeld door wekelijks een yogasessie te organiseren. Wat je ook doet, kies niet voor te zware activiteiten. Het is immers niet de bedoeling dat enkel de meest sportieve medewerkers zouden deelnemen.
 

5. Maak medewerkers bewust van hun gebrek aan beweging 

Vaak passen we ons gedrag pas aan wanneer we beseffen dat iets een probleem is. Met stappentellers zouden medewerkers bijvoorbeeld kunnen zien hoe weinig ze tijdens een werkdag bewegen. Zelf dacht ik ook ooit dat ik wel voldoende beweging had. Tot een stappenteller duidelijk maakte dat ik slechts 2.000 tot 3.000 stappen per dag zette. Meten is weten: door die bewustwording gaan medewerkers hun auto mogelijk al eens wat verder parkeren. Of een dag te voet of met de fiets naar het werk komen. 

Werkgevers die bewegen en gezondheid op het werk echt volledig willen omarmen in hun beleid, kunnen intekenen op ons Vital Company programma, bestaande uit verschillende modules om medewerkers bewuster en ook effectief gezonder en fitter te maken. Zo behaalde Hewlett Packard Enterprise recent nog de titel van Vitaal Bedrijf.

 

Gezonde medewerkers presteren beter 

Niet alleen uw medewerkers zullen op langere termijn voordeel hebben bij meer beweging. Ook hun prestaties op het werk zullen verbeteren. Zo heeft een studie uitgewezen dat we na wat beweging productiever zijn. Iemand die de tijd neemt om de benen even te strekken, zal dus meer gedaan krijgen dan iemand die blijft zitten om vlijtig door te werken. 

Een wandelingetje buiten heeft nog een extra voordeel: een half uur zonlicht is goed voor ons bioritme. Daardoor gaan we beter slapen en zijn we bijgevolg ook fitter op het werk. 

De Week van het Hartritme is het uitgelezen moment om ons nog eens te herinneren aan de impact die een paar kleine aanpassingen in de cultuur op de werkvloer kunnen hebben. Iedereen heeft er baat bij, dus twijfel niet om nu de eerste ‘stappen’ te zetten …   

 

Meer informatie

Voor meer informatie kan u ons altijd contacteren via attentia@whizpr.be of 052 55 33 26.

 

Over Attentia

Attentia gelooft dat gelukkige mensen de drijvende kracht zijn achter elke succesvolle onderneming. Daarom biedt Attentia bedrijven, kmo’s en zelfstandigen producten en diensten aan op vlak van Payroll en HR en op vlak van Preventie & Bescherming en Well-being. Deze geïntegreerde aanpak levert haar klanten een krachtig HR & Well-being beleid dat leidt tot succes.

Met meer dan 670 medewerkers, verdeeld over 40 kantoren in Vlaanderen, Brussel en Wallonië staat Attentia ten dienste van haar 15.000+ klanten. Meer informatie vindt u op www.attentia.be.


Lees meer nieuws over: Preventie en bescherming , Vitaliteit , beweging , gezondheid , persberichten , vitaliteit