Primaire tabs

U bent hier

Zo maakt u van mobiliteit een troef voor uw kmo

Kmo

Mobiliteit is meer dan ooit een cruciale factor voor jobtevredenheid, mede dankzij de eindeloze files op onze wegen. Tel daarbij de war for talent op de arbeidsmarkt, en u begrijpt al snel hoe u met een slim mobiliteitsbeleid uw kmo van de massa kunt onderscheiden in uw zoektocht naar personeel. Drie tips helpen u om het verschil te maken.

Mobiliteit is vandaag de dag voor veel mensen een heel belangrijke factor bij de keuze van hun job. Er is zelfs een tendens van medewerkers die bereid zijn om voor een lagere verloning voor een nieuwe job te kiezen, als ze op die manier hun pendeltijd kunnen inkorten. Dat mes snijdt gelukkig langs twee kanten. Een slecht en rigide mobiliteitsbeleid schrikt af, terwijl een creatieve en flexibele aanpak net talent kan aantrekken. Er zijn verschillende opties om met uw kmo de mobiliteitsproblematiek aan te pakken, en daarmee hoeft u heus niet onder te doen voor het beleid van grote ondernemingen. Deze drie tips helpen u alvast een eind op weg:

 

1. Geen mobiliteit is de beste mobiliteit

De eerste oplossing is de meest voor de hand liggende: bespaar uw medewerker de stress van het verkeer, en voorzie een policy rond telewerk. Die aanpak zit erg in de lift: volgens onze cijfers is de populariteit van telewerk in de eerste zeven maanden van 2018 met meer dan 25 procent gestegen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. 

Tegenwoordig bestaat er een duidelijk wettelijk kader waarin u telewerk kunt organiseren. Bovendien zijn er heel wat aantrekkelijke voorwaarden aan te koppelen, zoals een RSZ-vrije bijdrage van 124,45 euro per maand naar de medewerker toe, of een vergoeding van zijn of haar internetaansluiting. Is het binnen uw kmo niet mogelijk om mensen op vaste dagen van thuis uit te laten werken? Probeer die mogelijkheid dan op occasionele basis te voorzien, bijvoorbeeld op sneeuwdagen.

 

2. Combineer en creëer meerwaarde

Natuurlijk is telewerk slechts een gedeeltelijke oplossing. Voor de verplichte verplaatsingen is het een goed idee om verder te kijken dan de salariswagen. De regering werkt momenteel het mobiliteitsbudget uit, maar u hoeft daarop niet te wachten om aan de slag te gaan met gecombineerde oplossingen. Wie dicht bij huis woont kan bijvoorbeeld een aantrekkelijker nettoloon krijgen gecombineerd met een fiets, al dan niet elektrisch. We zien de vraag van medewerkers daarnaar heel erg stijgen. Ook de combinatie van een (kleinere) auto en een fiets zit sterk in de lift. 

Niets houdt u tegen om op een nog creatievere manier het verschil te maken. Doorgaans slorpen de eerste en de laatste kilometers van een pendeltraject de meeste tijd op. Dat geldt zeker als uw kmo in een stad gevestigd is. Wij zien vandaag al medewerkers die een wagen combineren met een mobiliteitsoplossing die in de koffer past. Dat kan een klassieke plooifiets zijn, maar evengoed een elektrische step of een gyropode.

 

3. Omarm moderne technologie

De opkomst van gedeelde mobiliteit, zoals deelauto’s, deelfietsen en deelscooters, brengt een nieuw stuk gereedschap naar uw mobiliteitstoolbox. Populair zijn ze momenteel nog niet echt binnen kmo’s, en ook het wettelijk kader ontbreekt voor een stuk (al komt er nu wel schot in de wetgeving mobiliteitsbudget), maar ze kunnen wel perfect deel uitmaken van een op maat uitgewerkte oplossing. Denk daarbij aan een medewerker die een abonnement op een deelautodienst krijgt in de plaats van een bedrijfswagen, of op een scooterdienst om de laatste kilometers tot aan kantoor af te leggen. Bij deze oplossingen is het belangrijk om een goede balans tussen privé- en professioneel verkeer uit te werken, zodat u zeker de juiste bijdragen betaalt op het voordeel aan uw medewerker.

 

Categorieën

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Raymond Bellemans
  • Jurgen Koster
  • Jürgen Platel
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Dirk Heirman
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire