Attentia
info@attentia.be
De basis voor werknemersengagement is een duidelijke bedrijfsstrategie. Het geeft inzicht waar het management of de directie naartoe willen met het bedrijf en schaart iedereen achter een gemeenschappelijk doel, wat de samenhang en de samenwerking bevordert. Maar uiteraard zullen medewerkers zich maar achter de strategie scharen als deze duidelijk en realistisch is, én als ze er de meerwaarde van inzien.
Vaak trekt de top van het bedrijf zich enkele dagen terug om in alle stilte de strategie voor de komende jaren uit te stippelen. Ver weg van de dagdagelijkse praktijk die zoveel goede input kan leveren voor de strategische vraagstukken. Jammer, want om de juiste lijnen voor de toekomst uit te stippelen is een goed inzicht in hoe het er vandaag aan toe gaat in de organisatie even onmisbaar als feedback van klanten, een goede concurrentie- en marktanalyse, inzicht in de budgetten voor de komende jaren, … En wie kan beter dit inzicht geven dan de mensen van het terrein zélf?
De directie en het management stippelen de lijnen uit. Dat is ook hun rol. Maar laat je toe dat medewerkers feedback geven op de strategie en aanpassingen kunnen voorstellen? Hoeveel inspraak krijgen zij, of wordt deze communicatie enkel top-down in de organisatie geduwd nadat alles beslist is ?
Kortom, wanneer u vanaf stap 1 zoveel mogelijk mensen betrekt in het denkproces, dan zullen de uiteindelijke strategie en de bedrijfsdoelstellingen veel meer gedragen worden door iedereen en dus ook meer uitnodigen om er voluit voor te gaan. De strategie wordt iets “van ons”, waar we samen onze schouders onder zetten. De kans op slagen wordt dus merkelijk groter.