Primaire tabs

U bent hier

Zo draagt iedere werknemer uw bedrijfsstrategie

De basis voor werknemersengagement is een duidelijke bedrijfsstrategie. Het geeft inzicht waar het management of de directie naartoe willen met het bedrijf en schaart iedereen achter een gemeenschappelijk doel, wat de samenhang en de samenwerking bevordert. Maar uiteraard zullen medewerkers zich maar achter de strategie scharen als deze duidelijk en realistisch is, én als ze er de meerwaarde van inzien.

Vaak trekt de top van het bedrijf zich enkele dagen terug om in alle stilte de strategie voor de komende jaren uit te stippelen. Ver weg van de dagdagelijkse praktijk die zoveel goede input kan leveren voor de strategische vraagstukken. Jammer, want om de juiste lijnen voor de toekomst uit te stippelen is een goed inzicht in hoe het er vandaag aan toe gaat in de organisatie even onmisbaar als feedback van klanten, een goede concurrentie- en marktanalyse, inzicht in de budgetten voor de komende jaren, … En wie kan beter dit inzicht geven dan de mensen van het terrein zélf?

 

Een aantal inspirerende voorbeelden van hoe het ook kan :

  1. In de reality reeks “Terug op de werkvloer” staken een aantal directeurs een dag zelf de handen uit de mouwen in hun eigen bedrijf. Meer dan eens kregen ze van hun medewerkers voorstellen die getuigden van gezond boerenverstand en vaak schitterden in hun eenvoud, maar waar de top van het bedrijf nooit aan dacht.
     
  2. Vervang de afzonderingssessies met het management door ontbijt- of lunchsessies met werkgroepen die representatief zijn samengesteld. Zo neem je input mee vanuit verschillende invalshoeken. Wie zit dicht bij de klant, wie kent het productieproces van binnenuit, wie behandelt de klachten, … Deze mensen weten waar het anders én beter kan.

De directie en het management stippelen de lijnen uit. Dat is ook hun rol. Maar laat je toe dat medewerkers feedback geven op de strategie en aanpassingen kunnen voorstellen? Hoeveel inspraak krijgen zij, of wordt deze communicatie enkel top-down in de organisatie geduwd nadat alles beslist is ?

Kortom, wanneer u vanaf stap 1 zoveel mogelijk mensen betrekt in het denkproces, dan zullen de uiteindelijke strategie en de bedrijfsdoelstellingen veel meer gedragen worden door iedereen en dus ook meer uitnodigen om er voluit voor te gaan. De strategie wordt iets “van ons”, waar we samen onze schouders onder zetten. De kans op slagen wordt dus merkelijk groter.

Categorieën

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Virginie Kaye
  • Kris Lefebure
  • Helga Kunert
  • Alain Biyack
  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Jurgen Koster
  • Jürgen Platel
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire