Primaire tabs

U bent hier

Zo beschermt u medewerkers tegen digitale stress!

digitale stress

Extralegale voordelen zoals een smartphone, tablet of laptop zijn geen uitzondering meer. Leuke extraatjes, maar niet zonder gevaar. Denk maar aan de continue stroom van e-mails, meldingen van chatberichten van Skype for Business, talloze nieuwsflashes, … Door het dwangmatige gebruik van mediatoestellen en de overvloed aan digitale informatie kampen werknemers steeds vaker met digitale stress. De gevolgen? Een ondermaats timemanagement, concentratieproblemen, productiviteitsvermindering en burn-outverschijnselen.

Vooral de ‘millennials’ of digital natives, mensen die in een digitale omgeving opgroeiden, zijn vatbaar voor digibesitas. Het is aangewezen om een helder en preventief beleid te ontwikkelen om de psychosociale risico’s in te perken. Deze eenvoudige maatregelen maken daar zeker deel van uit:

 
1. Implementeer een efficiënt e-mailbeheer

Heel wat bedrijven sturen meer e-mails dan nodig. Een efficiënt e-mailbeheer maakt voor iedereen duidelijk wanneer, waarom en naar wie e-mails gestuurd moeten worden. Zo voorkomt u overbodig e-mailverkeer. Moedig werknemers bovendien aan om hun e-mails slechts drie keer per dag te checken en dan meteen te lezen, beantwoorden en afhandelen. Zo kunnen ze de rest van de dag geconcentreerd aan hun taken werken. Zorg er wel voor dat klanten of collega’s elkaar in noodgevallen via andere kanalen kunnen bereiken, zoals telefonisch of face-to-face.

 

2. Stimuleer actieve, offline pauzes

U weet wellicht hoe cruciaal pauzes zijn voor de concentratie van uw medewerkers. Maar wanneer werknemers hun pauze invullen met Facebook of andere sociale media, blijven ze digitale prikkels krijgen. Bevorder actieve, offline pauzes waarbij men even de benen strekt of een frisse neus haalt.

 

3.  Reken af met multitasking

Er is niets dat meer stress veroorzaakt dan de aandacht verdelen over verschillende taken. Leer uw medewerkers singletasken. En dat begint bij de smartphone even buiten bereik te leggen. Ze zullen al snel merken dat ze zo veel productiever kunnen werken.

 

4. Schakel automatische meldingen (tijdelijk) uit

Om medewerkers ongestoord te laten werken, kunt u hen vragen om de automatische meldingen op hun smartphone uit te schakelen. Zo worden ze niet afgeleid bij elke Facebookupdate, inkomende mail of applicatie-update. 

 

 

SENSOR

Wilt u het digitale stresslevel op de werkvloer nog grondiger aanpakken?

Ontdek dan wat SENSOR voor u, uw medewerkers en uw organisatie kan betekenen. 

Categorieën

Andere recente blogs van Philippe

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Jurgen Koster
  • Jürgen Platel
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Dirk Heirman
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire