Primaire tabs

U bent hier

Zittend werk? Zó voorkomt u fysieke problemen

zittend werk

Het is een probleem waar heel wat bedrijven tegenwoordig mee te maken krijgen: werknemers die last krijgen van rug- en andere gezondheidsproblemen door te lang zittend werk uit te voeren, vaak in een slechte houding. Te lang op een bureaustoel blijven zitten is dan ook geen goed idee. In dit artikel vertellen we u hoe hierdoor problemen ontstaan en vooral wat u eraan kunt doen.

 

Een beetje biologie ...

De mens is niet gemaakt om stil te zitten. Ons lichaam, en dan vooral onze rug, heeft zwaar te lijden onder zittend werk:

  • Zittend werk vervormt de ruggengraat en beschadigt de tussenwervelschijven, wat tot slijtage (discopathie) leidt.
  • Het belemmert de bloedcirculatie en leidt tot maagkrampen, spataderen en spierafbraak. Als we onze spieren onvoldoende gebruiken, belasten we vooral onze gewrichten en ontwikkelen we zo artritis.
  • Zittend werk leidt tot obesitas door een gebrek aan fysieke inspanningen. Op termijn kan dit nog heel wat andere problemen met zich meebrengen.

 

Stof om over na te denken dus. Hoe langer je aan je bureau blijft zitten, hoe erger de situatie wordt. De cijfers zijn duidelijk: in de meeste bedrijven doen werknemers acht uur per dag zittend werk, en dat vijf dagen per week.

 

Drastische maatregelen om zittend werk te vermijden

Laat ons niet te pessimistisch zijn, want er bestaan heel wat oplossingen om dit probleem aan te pakken. Het meest efficiënt is rechtstaand werken. In een landschapsbureau kunt u in de hoogte verstelbare werkposten installeren, die werknemers kunnen gebruiken wanneer ze dit willen.

Kent u het zit/sta-bureau? Het concept is eenvoudig: u gebruikt een iets hogere stoel van zo’n 75 à 80 centimeter. Zo houdt u een rechte rug, terwijl u toch makkelijk kunt bewegen en comfortabel zit. Kunt u niet zonder stoel? Kies dan tenminste voor een ergonomisch model. Weet wel dat ergonomie en comfort geen synoniemen zijn. Voor een betere gezondheid moet u moet dus wel bereid zijn om uw gewoontes aan te passen. Voorkomen is namelijk beter dan genezen: door zo snel mogelijk een correcte houding aan te nemen, verkleint u de kans op problemen.

 

8 tips die u elke dag kunt toepassen

Kunt u onmogelijk de inrichting van uw bureau aanpassen? Doe dan uw voordeel met deze lijst van tips:

  1. Sta minstens om het uur even op van uw bureau. Wandel eens naar de koffiemachine of naar de toiletten. Bent u vaak zo verdiept in uw werk dat u dit dreigt te vergeten? Hang dan een post-it op of maak een herinnering aan in de agenda van uw mailprogramma.
  2. Maak gebruik van de middagpauze om een wandelingetje te maken.
  3. Af en toe eens rechtstaan is makkelijk haalbaar: verplaats u om met een collega te overleggen of telefoneer rechtstaand in een aparte ruimte.
  4. Gebruik het openbaar vervoer om naar het werk te komen, of beter nog: kom per fiets of te voet. Dat is niet alleen goed voor uw gezondheid, het is ook duurzaam.
  5. Als u de bus neemt, stap dan een halte te vroeg af. Komt u toch met de wagen, parkeer u dan niet vlakbij uw werkplek of de winkel waar u moet zijn. Zo dwingt u zichzelf om meer te wandelen.
  6. Neem in een gebouw met verschillende verdiepingen de trap in plaats van de lift.
  7. Hebt u veel vergaderingen? Verwijder dan de stoelen uit het lokaal en vergader rechtstaand. Dat soort vergaderingen zijn trouwens 30 procent efficiënter, omdat rechtstaan de creativiteit stimuleert.
  8. U hoeft geen gadgetfanaat te zijn om te weten dat een digitaal fitbandje erg praktisch is. Zo’n bandje stuurt je herinneringsberichten, zodat u niet vergeet om de hele dag door te bewegen. Eens u een fitbandje gewend bent, kunt u niet meer zonder.

 

Vermijd rugklachten door zittend werk

Vermijd rugklachten en andere kwaaltjes

Attentia geeft u graag advies om te vermijden dat u en uw medewerkers problemen krijgen door zittend werk. Ontdek wat u kan doen met ons ‘Self assessment voor beeldschermwerkers’ en breng de gezondheidsrisico’s in kaart.

Zoeken

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Dirk Heirman
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Kristof Verwilghen
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire