Primaire tabs

U bent hier

Wat is een burn-out en hoe herkent u de symptomen?

Wat is een burn-out en hoe herkent u de symptomen?

Vandaag lezen we steeds vaker over burn-outs en ook in onze omgeving merken we dat steeds meer mensen er het slachtoffer van worden. Toch weet lang nog niet iedereen wat een burn-out precies is en wat we eraan kunnen doen. We zetten de symptomen even op een rijtje en lichten de preventieve rol van HR toe.

 

Een burn-out is een proces

Een burn-out steekt niet ‘plots’ de kop op. Het is een langzaam proces, wat ervoor zorgt dat we het fenomeen niet altijd tijdig ontdekken.
Tijdens een eerste fase overheerst het enthousiasme, de betrokkenheid en de ambitie. Maar dat gevoel slaat na verloop van tijd om in aanhoudende stress en overbelasting die het lichaam en de geest uitputten. Tussen beide toestanden zien we een proces in verschillende fases.
Het model van Veninga & Spradley's (1981) en de symptomenchecklist van Schaufeli & Enzmann (1998) geven een goed beeld van hoe een burn-out zich manifesteert. 

 

1. Ongebreideld werkplezier

Tijdens de eerste fase van een burn-out valt er een hoge inzet, betrokkenheid, enthousiasme, energie en creativiteit op te merken. U ondervindt wel de prestatie- en werkdruk, maar die vormt vooral een stimulans om er nog harder voor te gaan.

 

2. Eerste alarmsignalen

Het wordt steeds moeilijker om met de aanhoudende stress om te gaan. Uw harde werk heeft een impact op uw lichaam en geest en de eerste alarmerende signalen duiken op:
Werkplezier maakt plaats voor ontevredenheid, twijfels en irritaties.

  • U bent minder efficiënt, productief en creatief op het werk. U vergeet dingen, werkt minder geconcentreerd en hebt de neiging om zaken uit te stellen.
  • U begint te twijfelen aan uzelf. U raakt ook sneller gefrustreerd en merkt dat collega’s, vrienden en familie u irriteren.
  • U bent vaak moe. Ook uw spieren voelen vermoeid aan.
  • U vat moeilijker de slaap omdat u zich rusteloos voelt en ligt te piekeren.
  • U gaat ongezonder leven om de stress te onderdrukken: meer roken, meer alcohol of koffie drinken, ...
  • Om uzelf toch enige rust en herstel te gunnen, spreekt u minder vaak af met vrienden en bouwt u uw hobby’s af.

 

3. Chronische symptomen

In een volgend stadium manifesteren de symptomen zich nog duidelijker. De vermoeidheid wordt chronisch en bijslapen helpt niet meer. De vage spanningsklachten groeien uit tot echte gezondheidsproblemen. Zo kunt u last krijgen van maagdarmstoornissen, een verhoogde ademhalings- en hartfrequentie, hoge bloeddruk en een verhoogde cholesterolspiegel.
Ook leiden de aanhoudende twijfels, frustraties en irritaties tot emotionele uitputting. U hebt minder eigenwaarde, verliest de moed en voelt zich teleurgesteld.

 

4. Kritische symptomen

De symptomen worden maar erger en het lichaam zet een overlevingsmechanisme in gang. Dat neemt het roer over en beslist in uw plaats. Uw lichaam verplicht u tot rust: u kunt niets meer presteren, ook al zou u dat graag willen. Rusten en bezinnen is nu absoluut noodzakelijk.

 

Wat nu?

Iemand die de symptomen van een burn-out herkent, kan zelf proberen om stappen te ondernemen. Maar op de werkvloer hebt u niet alles zelf in de hand. Dat betekent dat er zich een keuze kan opdringen: blijven werken (en hopen op beterschap) of vertrekken (wat een nieuwe vorm van stress met zich mee brengt).

 

De rol van HR bij preventie

Wie wordt blootgesteld aan geleidelijke verandering, zoals toenemende stress, kan zijn eigen grens maar moeilijk inschatten. Vergelijk het met een kikker in een kom warm water. Wordt die er ingegooid, dan springt die er snel terug uit. Maar legt u hem in een kom koud water en voert u de temperatuur geleidelijk op, dan blijft hij zitten.

Als HR-verantwoordelijke bent u wél goed geplaatst om het overzicht te bewaren. U kunt negatieve organisatiefactoren in kaart brengen, monitoren en daarop inspelen. Door stress te controleren en energie te bevorderen, zowel binnen de organisatiecontext als op het individuele niveau, verhoogt u het engagement van de werknemers en de productiviteit van uw organisatie.

 

Preventie en bescherming

Wilt u in uw organisatie de vitaliteit van uw werknemers verhogen en zo burn-outs vermijden?

Ontdek wat Attentia voor u doet!

Categorieën

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Jurgen Koster
  • Jürgen Platel
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire