Primaire tabs

U bent hier

Waarom nog langer marktconform verlonen?

In de meeste vacatures proberen werkgevers toekomstige medewerkers te overtuigen door een “marktconform salaris” of “marktconforme verloning” aan te bieden. Het lijkt bijgevolg vanzelfsprekend dat een werkgever volgens de markt verloont. Maar is dat als bedrijf altijd de beste keuze?

We zien dat veel bedrijven vandaag geen idee hebben van de positie die het moet innemen op vlak van brutoverloning, waardoor de meesten voor de mediaan kiezen. Zonde, het is volgens ons essentieel dat bedrijven hun verloning in de eerste plaats grondig positioneren ten opzichte van de markt. Op die manier komt men de gangbare lonen uit de sector te weten. Pas na deze oefening kan men doordacht kiezen om al dan niet marktconform te verlonen. Die keuze ligt idealiter in dezelfde lijn met de strategische doelstellingen van het bedrijf.

 

Redenen om te starten met een loon benchmark

  • In de war for talent wilt u dat het loonbeleid bijdraagt aan het behalen van de bedrijfsstrategie. Hiervoor wilt u de juiste talenten binnenhalen en behouden. 
  • U wilt uw medewerkers correct betalen maar dat betekent niet dat u te veel moet betalen.In sommige gevallen is het niet nodig om marktconform te verlonen en kan u andere (extralegale) troeven uitspelen om sollicitanten te overtuigen.
  • In andere gevallen is het wél nodig om hoger dan de marktbenchmark te verlonen, bijvoorbeeld wanneer u een kennisbedrijf bent dat in hoge mate afhankelijk is van technologisch gespecialiseerde profielen.
  • U wilt vermijden dat uw medewerkers meer met hun loon bezig zijn dan met hun werk en via externe ‘loonwijzers’ hun eigen loon benchmarken. Het gevaar bestaat erin dat u die benchmarking niet kan duiden bij uw medewerkers waardoor de interne ontevredenheid toeneemt.

 

Basisrichtlijnen om uw loonbeleid te benchmarken

  • Kies een sector waartegen u zich wil positioneren. Voor algemene functies is de sector minder belangrijk (een personal assistent is een personal assistent, ongeacht de sector) maar voor specifieke functies zoals in R&D hangt de verloning sterk af van de sector waarin u zich bevindt.
  • Vermijd vertroebelde gegevens en vraag een benchmarkrapport aan op maat van uw regio en sector. Bedrijven die denken dat ze kunnen benchmarken door aan hun kandidaten te vragen hoeveel ze willen verdienen, komen vaak bedrogen uit. Kandidaten hebben immers niet altijd een !correct idee van hun marktwaarde.
  • Positioneer uzelf in de benchmark: wilt u de topmensen aantrekken en dus de beste betaler zijn? Of wilt u uw positief imago uitspelen en volstaat een verloningspositie in de middenmoot? 
  • Communiceer intern helder over de benchmark: wees duidelijk binnen welke sector u zich positioneert, welke positie u hierin inneemt en waarom. 

 

Loon benchmark

Uw bedrijf benchmarken met andere bedrijven?

Met onze unieke Loon benchmark vergelijken wij de Compensation & Benefits van uw bedrijf met die van andere bedrijven uit uw sector. Vraag hier uw gratis rapport aan ›

Categorieën

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Dirk Heirman
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Kristof Verwilghen
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire