Primaire tabs

U bent hier

Van plan naar succesverhaal: neem de juiste hordes en laat uw digitale transformatie slagen

De meeste digitale transformaties mislukken jammer genoeg. Zo doet u beter

Digitale transformatie is hip. Maar wie om die reden een nieuwe digitale tool in zijn onderneming introduceert en vooruitgang verwacht, slaat de bal mis. Een doelgerichte aanpak en een juiste mindset zijn de eerste stap naar een succesvolle digitale transformatie.

Meer dan 80 procent van alle digitale transformaties in ondernemingen draait uit op een mislukking. Dat cijfer, onderschreven door onder andere Forbes, ligt erg hoog omwille van verschillende redenen. Transformeren wordt bijvoorbeeld nog te vaak gezien als een must, omdat organisaties enerzijds geen duidelijke visie hebben op het doel van de digitalisatie en anderzijds te weinig vertrekken vanuit de noden van hun medewerkers en hun klanten.

 

Mensen eerst

Ieder succesvol transformatieverhaal begint met mensen. Nog voor u kunt denken aan tools en processen, dient u op zoek te gaan naar de juiste mentaliteit. Een transformatieproces is inherent een proces van verandering, en verandering schrikt af. Mensen zien dat nog vaak als een bedreiging, terwijl we vandaag in een tijd leven waar verandering de enige constante is.

De oplossing: verandering introduceren als het ‘nieuwe normaal’, leergierigheid stimuleren en persoonlijke groei aanmoedigen. Een dergelijke verandering begint bij uzelf. Het goede voorbeeld geven, werkt aanstekelijk. Wie wil leren en uit zijn comfortzone durft te treden, zal verandering niet meer als iets negatiefs zien.

 

Meer dan een tool

Naast de juiste mindset is er nog meer nodig. Zomaar een digitale tool introduceren heeft weinig zin. Vertrekken vanuit een duidelijk doel en een duidelijke visie bij een digitale transformatie is cruciaal. Wat wilt u er finaal mee bereiken en op welke termijn? Een inzicht in de visie geeft meteen ook een klare kijk op de te nemen stappen. Zo kunt u tevens een realistische timing vooropstellen. Het heeft geen zin om meteen alles in één keer te willen doen. Een gefaseerde aanpak die rekening houdt met de verschillende doelgroepen, en vooral ook gedragen wordt door uw medewerkers, zorgt mee voor het succes.

Kies dus voor een heldere & concrete businessdoelstelling, en start daarmee. Dat kan op verschillende niveau’s. Denk aan de digitalisering van uw Payroll of health & safety-dienstverlening met het oog op een verhoogde efficiëntie, het aanpakken van absenteïsme om medewerkers gelukkiger te maken, of focus je als eerste stap op operationele efficiëntie voor uw medewerkers, door hen bijvoorbeeld mobiel toegang te geven tot hun dagplanning. Hou dus steeds het doel voor ogen. Besef vervolgens dat de transformatie meer is dan een digitalisering van een specifiek business proces: de kans is groot dat u het hele proces dient aan te pakken. Kies concrete kpi’s, zodat u ook kunt meten of uw transformatie aan de doelstellingen voldoet. 

 

Opleidingen en relevantie

Zodra u een duidelijk zicht heeft op wat u wilt bereiken en waarom, kunt u op zoek gaan naar de meest geschikte tools. Een technische implementatie is daarbij heel belangrijk, en dat verklaart waarom de menselijke component (opnieuw) vaak vergeten wordt. Wat bent u met een nieuw slim platform om klantenbezoeken te plannen, als uw medewerkers niet weten hoe het werkt en de meerwaarde niet zien? Maak duidelijk wat u wilt bereiken en cultiveer zo begrip. Geen enkele tool zal immers meteen aan alle behoeftes van iedere medewerker voldoen, of voor iedereen de perfecte user experience garanderen. De training en communicatie die bij de transformatie hoort, kost ook tijd en budget. Iedere projectleider zou meer dan de helft van de tijd moeten investeren in overleg met stakeholders en management, terwijl hij alles aftoetst aan het einddoel en reeds geleerde lessen.

Betrek uw medewerkers met andere woorden vanaf het begin, aangezien zij zullen werken met de nieuwe tools. Weet dat zij een heel concreet idee hebben van hoe technologie er vandaag uit ziet. De kans dat hun woonkamer meer hightech-apparaten bevat dan uw kantoorruimte, is reëel. Het is daarom een goed idee om waar mogelijk te kiezen voor applicaties die op een herkenbare manier werken, en waar wenselijk te integreren met diensten die de werknemer al gebruikt. Dat kan zowel om privé-apps gaan (denk aan een Doccle-integratie bij uw documentmanagement-systeem) als professionele applicaties (met bijvoorbeeld Outlook-integratie).

Zorg dat ze de doelstellingen begrijpen en voorzie opleidingen. Saaie mails en lange handleidingen zijn niet de oplossing. Wilt u de medewerkers echt mee krijgen, zorg dan voor goede en leuke communicatie (bijvoorbeeld met een filmpje). Pas als uw medewerkers helemaal mee zijn, maakt uw project echt kans op slagen.

Digimatuur

Benieuwd hoe digimatuur de Belgische HR & Well-beingmarkt is vandaag?

De conclusies van onze bevraging en onze adviezen voor een succesvolle digitale transformatie vindt u hier.

Categorieën

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Kim Faes
  • Virginie Kaye
  • Kris Lefebure
  • Helga Kunert
  • Alain Biyack
  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Jurgen Koster
  • Jürgen Platel
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire