Primaire tabs

U bent hier

Tips voor een comfortabele thuiswerkplek in tijden van corona

Zo richten uw medewerkers thuis de ideale werkomgeving in

De ene is het gewend om minstens één dag per week van thuis te werken, voor de andere is thuiswerk nog onbekend terrein. Door de uitbraak van het coronavirus (COVID-19) zijn veel mensen plots verplicht om vanuit hun woonkamer, keuken of slaapkamer aan de slag te gaan. Daarom is het belangrijk om ook thuis even over ergonomie na te denken. Met deze eenvoudige tips richten ook uw medewerkers een comfortabele werkomgeving bij hen thuis in. 

Thuiswerk zit al enkele jaren in de lift, maar slechts weinig medewerkers beschikken over een professioneel ingericht thuiskantoor. Gelukkig is het niet moeilijk om een werkplek te creëren die zo nauw mogelijk aansluit bij de ideale omstandigheden van op kantoor. Neem er zeker even tijd voor, het zal u en uw medewerkers veel meer comfort opleveren. 

 

1. Kies een goed plekje om te werken 

Een tafel en een stoel, meer lijkt niet nodig om te kunnen werken. Toch blijft u best wat langer stilstaan bij de keuze van uw werkplek: 

  • Voor beeldschermwerk is een ruimte met een temperatuur van 21 tot 23 graden Celsius aangeraden. Zorg ook dat u de werkruimte voldoende kunt verluchten. 
  • Net zoals op kantoor is het aangenamer werken wanneer er een raam in de buurt is. Plaats de werktafel bij voorkeur loodrecht tegenover het venster en vermijd dat u met het gezicht of de rug naar het raam zit. Ga ook best niet rechtstreeks onder een lamp zitten, maar zorg wel dat u over voldoende licht beschikt. 
  • Thuis loopt u het risico om snel afgeleid te zijn. Probeer daarom, indien mogelijk, werk en privé van elkaar te scheiden. Ga bijvoorbeeld niet in de woonkamer zitten als de kinderen daar de hele dag rondlopen. Maak desnoods goede afspraken met huisgenoten zodat u rustig kunt werken. 

 

2.Een goede stoel is essentieel 

Op kantoor beschikt iedereen normaal over een goed afgestelde stoel waarmee u een comfortabele houding kan aannemen.  Thuis ligt dat natuurlijk minder voor de hand. In het slechtste geval gaan medewerkers gewoon op een keukenstoel zitten. Het spreekt voor zich dat deze stoelen niet gemaakt zijn om onze rug een volledige werkdag te ondersteunen. Pik er daarom de meest comfortabele en stabiele stoel uit, en volg deze richtlijnen: 

  • Uw voeten moeten plat op de grond steunen. Is uw stoel niet in hoogte verstelbaar, voorzie dan best een goede voetsteun. Bijvoorbeeld door één of meerdere boeken op elkaar te leggen. 
  • Een stoel die u langdurig gebruikt, moet zich zoveel mogelijk aan de vorm van je rug aanpassen. Een lendensteun, bijvoorbeeld een kussen, zal de kromming in de onderrug mee ondersteunen en het bekken lichtjes naar voor kantelen. 
  • Stoel en tafel moet zodanig opgesteld zijn dat u op ellebooghoogte kunt werken. Is de tafel te laag, probeer ze dan te verhogen. 
  • Werk bij voorkeur aan een grote tafel: minstens 120 centimeter in de breedte en 80 centimeter in de diepte. Zorg ervoor dat het werkoppervlak leeg is, zodat u die plaats volledig kunt benutten. 
  • Het is belangrijk voor onze rug dat we niet de hele dag in dezelfde houding zitten. Zorg dus dat er voldoende bewegingsruimte voor de stoel is. Ook onze voeten en benen moeten veel vrije ruimte onder de tafel hebben. 

 

3.Denk ook aan de positie van het beeldscherm 

De meeste medewerkers zullen net zoals op kantoor ook thuis een hele dag met een computer werken. Daarom is een goede plaatsing van scherm, toetsenbord en muis heel belangrijk: 

  • Ga recht tegenover het beeldscherm zitten, zodat u niet voortdurend met de nek hoeft te draaien. Uw ogen moeten zich ter hoogte van de bovenrand van het scherm bevinden, terwijl het midden van het scherm zo’n 15 graden lager zit. Wie een bril met multifocale glazen draagt, zet het scherm iets lager om dezelfde hoofdhouding te bekomen. 
  • Wie een extern beeldscherm heeft, maakt daar zeker gebruik van. Idealiter vormen het toetsenbord en het scherm geen geheel, zoals dat bijvoorbeeld bij een laptop wel het geval is. Het toetsenbord moet zo plat mogelijk voor u uit liggen. Zorg er voor dat het steunvlak stabiel genoeg is. 
  • Gebruik een muis die goed in de hand ligt en die u vlak naast het toetsenbord kunt plaatsen. Op die manier bevinden pols en hand zich in een neutrale positie. 

 

4.Blijf genoeg bewegen 

Thuis zijn er geen collega’s die voor afleiding zorgen, maar dat betekent niet dat we zonder pauzes moeten doorwerken. Bovendien hebben we doorheen de werkdag ook wat beweging nodig. Langdurig zitten kan tot allerlei medische problemen leiden. 

  • Het loont om iedere 30 minuten heel even te bewegen. Het is ook mogelijk om zittend en staand werk af te wisselen. Als de kinderen in huis zijn, is dit misschien de ideale manier om hen wat aandacht te schenken. 
  • Maak tijdens de middagpauze een korte wandeling of ga even de tuin in. Het is bewezen dat de opname van natuurlijk licht rond de middag heel bevorderlijk is voor de nachtrust. 
  • De verleiding is groot om tijdens een korte break langs de koelkast te lopen. Zorg vooral voor gezonde tussendoortjes en probeer ook niet meer koffie te drinken dan op kantoor. Drink zoveel mogelijk water

 

Tot slot kan u beweging stimuleren door op regelmatige tijdstippen een paar oefeningen te doen. Zo gaat u de langdurige belasting van nek en rug compenseren. Bijvoorbeeld door het zitvlak naar voor te duwen, de nek heen en weer te bewegen, draaibewegingen met uw pols te maken, en te stretchen door uw schouders met de armen naar achteren te trekken. 

Hieronder ziet u enkele eenvoudige voorbeelden van stretchoefeningen. Ook wanneer uw medewerkers straks naar kantoor terugkeren, blijven deze oefeningen een goede gewoonte. 

 

Zo richten uw medewerkers thuis de ideale werkomgeving in

 

Download onze gratis brochure met tips voor uw medewerkers om hun thuiswerkplek zo comfortabel mogelijk in te richten. 

 

 

Categorieën

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Virginie Kaye
  • Kris Lefebure
  • Helga Kunert
  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire