Primaire tabs

U bent hier

Stresssymptomen herkennen: uitsluitend de taak van de leidinggevende?

stresssymptomen herkennen

Stress op het werk, een van dé ziektes van onze tijd. Uiteraard wilt u dat uw medewerkers goed in hun vel zitten. Wanneer ze overspannen geraken, hebben ze niet alleen vaak lichamelijke klachten, maar laat hun motivatie en engagement het uiteindelijk ook afweten. Het is dus belangrijk om stresssymptomen bij medewerkers tijdig te herkennen en er op de juiste manier mee om te gaan. In de meeste organisaties is op dit vlak een cruciale rol weggelegd voor de direct leidinggevende. Maar draagt u als leidinggevende de enige verantwoordelijkheid? Lees er hier meer over.

 

Stress op het werk: op tijd ingrijpen

Het is belangrijk om stress op het werk meteen te lijf te gaan. Als leidinggevende bent u natuurlijk perfect geplaatst om dit te doen, omdat u uw medewerkers van nabij ziet en u veranderingen in hun gedrag en functioneren wellicht snel opmerkt. Toch is het geen evidentie om symptomen van stress te herkennen en er op een gepaste manier op te reageren.

 

Stressmanagement en communicatievaardigheden

Bij goed leiderschap komen een heleboel dingen kijken, en vele daarvan vragen om de juiste opleiding. Om goed te kunnen functioneren, heeft u bijvoorbeeld baat bij trainingen rond stressmanagement en communicatievaardigheden en moet u zich bewust zijn van de doorverwijsmogelijkheden wanneer uw tussenkomst moeilijk of delicaat blijkt. Bovendien heeft u op uw beurt ondersteuning van uw leidinggevende nodig wanneer u stresssymptomen waarneemt bij uw medewerkers. Pas als uw rol goed afgebakend is en de omkadering goed zit, bent u effectief in staat de stap naar uw medewerker te zetten en hem/haar op de correcte manier te begeleiden.

 

Een verantwoordelijkheid van het hele team

Dit betekent evenwel niet dat u uw team niet op hun verantwoordlijkheden kunt wijzen. Het vroegtijdig (h)erkennen van stresssymptomen en er adequaat mee omgaan, is de taak van het hele team. Elke medewerker kan zelf een actieve en constructieve rol opnemen. Reik hen hulpmiddelen aan en creëer een omgeving waarin gepraat kan en mag worden, zodat ze zelf in staat zijn om een negatieve toestand te benoemen en te analyseren. ‘Wat is de oorzaak van de negatieve gevoelens of ervaringen?’ ‘Wat kan ik zelf doen om opnieuw een positieve werkbeleving te creëren?’

Deze actieve en constructieve houding zet uw medewerkers aan om mee naar een oplossing te zoeken. Inzichten en vaardigheden aangaande oplossingsgericht denken en handelen worden gestimuleerd door trainingen, workshops en coaching.

 

Attentia Vitaal leiderschap

Stress symptomen aanpakken bij uw medewerkers?

“Vitaal Leiderschap” herkent vroegtijdig probleemsignalen, zoals stress en burn-out, en houdt rekening met het welzijn om zo de prestaties van uw medewerkers te verbeteren. Meer weten ›

Categorieën

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Dirk Heirman
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Kristof Verwilghen
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire