Primaire tabs

U bent hier

Outsourcing: meer dan kostenoptimalisatie

Outsourcing: meer dan kostenoptimalisatie

Stel: uw medewerkers zijn vaak bezig met taken die niet tot uw corebusiness behoren. Dan zou u eraan kunnen denken om deze taken uit te besteden en zo een bepaalde kost te optimaliseren. Toch is outsourcing veel meer dan kostenoptimalisatie.

Outsourcing kunt u op verschillende manieren definiëren, maar voor Attentia is de betekenis: ’een ander bedrijf vergoeden voor het gebruik van het human capital waarin Attentia investeert … om te kunnen focussen op het human capital van de eigen medewerkers’. Denk maar aan de Reward consultant die ervoor zorgt dat de lonen correct en tijdig worden berekend, terwijl uw HR zich kan focussen op wat echt telt, namelijk investeren in uw menselijk kapitaal die de business doet groeien. 

Maar door te outsourcen kunt u ook knowhow in huis halen waarover u zelf niet beschikt of om een (tijdelijk) capaciteitsprobleem op te lossen. Bijvoorbeeld voor de berekening van de eindejaarspremie of het vakantiegeld. En tot slot kan outsourcing ook zorgen voor een extern klankbord om samen met uw experten een optimale meetbare oplossing met succesvolle implementatie te realiseren.

 

Externe expertise 

Daarnaast worstelen veel bedrijven momenteel met de snelheid waarmee processen veranderen, bijvoorbeeld door digitalisatie. Ook dat kunt u opvangen door externe expertise in huis te halen. Het voordeel van projectmatig werken met externe experts is dat zij de knowhow die ze hebben opgedaan bij andere bedrijven bij u kunnen toepassen. Bovendien zijn die externe experts ook steeds mee met de actuele wetgeving, wat voor uw eigen medewerkers niet altijd even evident is. 

Outsourcen is dus ook kennis opnemen en intern overdragen. Slimme bedrijven doen aan outsourcing om door die externe kennis te groeien. En die kennis ook op te nemen en intern te delen met collega’s. Outsourcing past dus perfect in het traject van levenslang leren. Want door altijd hetzelfde te doen of een taak steeds zelf te doen, leert u niets bij … en gaat uw leercurve snel omlaag.

 

Blijven opvolgen 

Het doel van outsourcing is dus iets anders dan taken wegduwen. Het gaat over oplossingen bieden in een soort partnership. Hierbij moet u kunnen vertrouwen op een betrouwbare partner waarbij er een continue uitwisseling is tussen beide partijen. Cruciaal om van outsourcing een succes te maken, is het zorgen voor betrokkenheid. Betrek de externe consultants daarom ook dagelijks bij uw bedrijf. Steek hen niet weg in een hoekje, maar zorg ervoor dat ze ‘deel’ zijn van de onderneming. Niet alleen bij meetings, maar ook bij informele momenten. Nog iemand een koffietje?

 

Business Process Outsourcing

Outsourcing is meer dan kostenoptimalisatie, het is ook externe kennis opnemen!

Ontdek hoe outsourcing de eigen competenties helpt groeien. 

 

Categorieën

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Virginie Kaye
  • Kris Lefebure
  • Helga Kunert
  • Alain Biyack
  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Jurgen Koster
  • Jürgen Platel
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire