Primaire tabs

U bent hier

Hou op met het aanraken van uw gezicht

Vier tips om uw gezicht minder aan te raken en zo het risico op Covid-19-besmetting te verkleinen.

Hou 1,5 meter afstand: Check. ✅  

Was regelmatig uw handen: Check. ✅ 

Raak uw gezicht niet aan... Oei, dat is al een heel stuk moeilijker, niet?  

 

Uit diverse psychologische onderzoeken en studies blijkt dat we ons gezicht veel aanraken. Gemiddeld maar liefst zestien keer per uur! En aangezien virussen zoals het SARS-CoV-2 via de slijmvliezen van je ogen, mond en neus in uw lichaam kunnen komen, kunt u uzelf zo besmetten. Hou daar dus mee op! Dat lijkt makkelijker gezegd dan gedaan, want een onbewuste gewoonte is heel moeilijk te doorbreken. Hier zijn alvast enkele tips. 

Ik wil eerst toch nog even duidelijk zijn. Het grootste risico op besmetting is via droplet overdracht: een zieke die hoest of niest, en u staat er op minder dan anderhalve meter vandaan. Dus hou zeker afstand. Het tweede risico op besmetting is het aanraken van voorwerpen en oppervlakken die recent door een besmet persoon zijn aangeraakt met ongewassen handen of waar hij op hoestte. Dus door regelmatig de handen te wassen, verkleint u het risico op besmetting. Nadat u de handen heeft gewassen, mag u uw gezicht zoveel aanraken als u wilt. Totdat u uiteraard weer voorwerpen (zoals deurklinken, balpen, ...) heeft gebruikt. 

  

Tip 1 – Waar zijn die handjes? 

Observeer om te beginnen uw eigen gedrag gedurende enkele uren nauwlettend. Of vraag aan een huisgenoot om dat te doen - kinderen zitten zich mogelijk te vervelen, en dan zal voor hen wellicht een leuk spelletje zijn om mama of papa enkele uren te bespioneren en nota's te maken wanneer en hoe u uw gezicht aanraakt. 

Misschien leunt u met uw kin op uw handen, of zit u regelmatig peinzend je ooghoek te strelen, of neuspeuter je de hele tijd onbewust - de kans is groot dat uw kinderen deze laatste activiteit gaan rapporteren, ongeacht of u dit nu daadwerkelijk doet of niet. Op basis hiervan kunt uw gerichte acties gaan nemen om dit gedrag te onderdrukken. 

  

Tip 2 - Houd uw handen bezig 

U kunt het aantal keren dat u uw gezicht aanraakt verminderen door – letterlijk - iets om handen te hebben. Door bijvoorbeeld een stressbal vast te nemen of door uw handen bezig te houden met een ander voorwerp zoals een balpen. Vergeet uiteraard niet om dat voorwerp regelmatig schoon te maken en te ontsmetten. 

Niet echt uw ding? U kunt uw handen, als u ze niet direct nodig heeft, ook gewoon onder uw armen of onder uw benen ‘vastklemmen’. 

Het gebruik van (sterk) geurende zeep of lotion kan ook helpen. Als u de handen dan dicht bij het gezicht brengt, maakt de geur u van deze beweging bewust. Houd er wel rekening mee dat u na een tijdje die geur misschien beu wordt. 

  

Tip 3 - Papieren zakdoekjes bij de hand 

Moet u toch absoluut uw gezicht aanraken? Voelt u bijvoorbeeld die onweerstaanbare jeuk aan het linkeroog die maar niet weggaat? En hoe meer u probeert om er niet aan te denken, hoe sterker de drang wordt uiteraard, en hoe meer het uw gedachten gaat beheersen tot u uiteindelijk gaat krabben… heeft u trouwens ook jeuk gekregen bij het lezen van de voorgaande zinnen? 

Om dit te vermijden kan u best een doosje met papieren zakdoekjes bij de hand houden. Als het jeukt, kunt u een zakdoekje gebruiken om te wrijven, te krabben of peuteren in plaats van uw vingers. 

  

Tip 4 - Relax 

De wellicht belangrijkste tip is geen praktische, maar mentale. Zorg dat het niet tussen uw oren zit. Met al die richtlijnen zou u nog obsessief gedrag beginnen te vertonen, met continu de gedachte in uw hoofd: ‘Ik mag mijn gezicht niet aanraken, ik mag mijn gezicht niet aanraken.’ En nadien het angstzweet wanneer u dat onvermijdelijk tóch eens gedaan heeft. Al die stress is niet gezond. Stress heeft een negatieve impact op uw immuunsysteem. Dus hoe meer stress, hoe minder het vermogen van uw lichaam om infecties te bestrijden. 

Besteed dus ook aandacht aan relaxatieoefeningen, via meditatie of mindfulness technieken. Want, hoe relaxter u bent, hoe minder u geneigd bent om uw gezicht aan te raken. 

  

Vier tips om uw gezicht minder aan te raken en zo het risico op Covid-19-besmetting te verkleinen.

 

Ontdek tussen onze gratis downloads nog meer tips en relevante informatie in tijden van corona. 

 

Categorieën

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Virginie Kaye
  • Kris Lefebure
  • Helga Kunert
  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire