Primaire tabs

U bent hier

Hoe kiest u een externe dienst die bij uw organisatie past?

Hoe kiest u een externe dienst die bij uw organisatie past?
U zou kunnen denken dat alle externe diensten voor preventie en bescherming op het werk (EDPBW) volledig gelijkaardig werken en dat het niet uitmaakt bij welke EDPBW u aansluit. Hun taken zijn toch wettelijk bepaald, niet? Niets is minder waar. Elke EDPBW geeft zelf een invulling aan de diensten die hij aanbiedt. Kies dus voor een externe dienst die aansluit bij uw organisatie. Hier volgen alvast 3 vragen die u aan de EDPBW kunt stellen.
 
 

1. Is de EDPBW in staat om beleidsmatig te werken?

Inderdaad, er zijn een aantal taken en diensten die de EDPBW wettelijk verplicht voor uw organisatie moet voorzien. Maar op welke manier pakken de medewerkers van de externe dienst dat aan? Zijn ze in staat om hun diensten in te passen in het DNA en de cultuur van uw organisatie? 
 
Zoeken ze samen met u hoe u het beschikbare budget het nuttigste kunt inzetten om op die manier uw beleid in de praktijk te kunnen brengen? Zult u één contactpersoon binnen de externe dienst ter beschikking krijgen, die samen met u periodiek aan tafel gaat zitten om te bekijken wat de noden zijn en welke vooruitgang er gemaakt wordt? Maar ook om de samenhang in de acties te bewaken en de logische opbouw van het beleid te bewaren.
 
Voor een organisatie die daadwerkelijk stappen vooruit wil zetten, is het belangrijk om een bevredigend antwoord op die vragen te krijgen. 
 

Inspiratie: Preventie en bescherming beleidsmatig invullen bij Brico. 

 

 

2. Streeft de EDPBW toegevoegde waarde en ROI na?

Zowel voor de medewerkers van uw bedrijf als voor uw bedrijf zelf is het van belang dat een externe dienst niet zomaar de wettelijk verplichte taken uitvoert maar dat jullie samen bepalen wat de toegevoegde waarde is. Welke return verwacht u van een bepaald project? Minder ziekteverzuim, meer feedback van de medewerkers, een betere samenwerking in de teams?
 
WAAK bijvoorbeeld wilde vooral meer inzicht krijgen in het welzijn van zijn beeldschermwerkers. Het doel van Atlas Copco was om meer medewerkers op de fiets te krijgen.
 
 

3. Is het totaalbudget van de dienstverlening duidelijk?

Koken kost geld en ieder van ons gaat graag budgetbewust om met zijn middelen. Het is bijgevolg soms verleidelijk om met de externe dienst in zee te gaan die de goedkoopste offerte voorlegt. Check dan zeker of alle diensten inbegrepen zijn in die offerte: moeten er supplementen betaald worden bijvoorbeeld? Een transparante prijzenpolitiek is een basisvereiste voor een lange, kwalitatieve en vruchtbare samenwerking.
 

 

Externe dienst

Nog een laatste gouden tip vooraleer u een externe dienst kiest: vraag referenties op!

Die voorbeelden uit de praktijk vertellen u dikwijls meer over de aanpak en de visie van een externe dienst. Zoals deze praktijkvoorbeelden bijvoorbeeld.

Categorieën

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Virginie Kaye
  • Kris Lefebure
  • Helga Kunert
  • Alain Biyack
  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Jurgen Koster
  • Jürgen Platel
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire