Na 'the great resignation' en 'the great renegotiation', nu 'the great regret'? 

 

Als tegenoffensief voor de grote ontslaggolf die eraan zat te komen - the great resignation - haalden we alles uit de kast om onze medewerkers aan boord te houden.  

 

  • Telewerken werd ingezet als grote troef en werd 'part of the game' in vele bedrijven

  • Functieomschrijvingen mochten uitdagender, dus hier ook meer afwisseling en wat sleutelwerk om die job te klaren

  • Loonpakketten moesten aantrekkelijker, een makkie met een cafetariaplan … 

 

Balans, evenwicht en harmonie op financieel, familiaal, geestelijk en professioneel vlak. Daar zat dé oplossing om medewerkers aan boord te houden. 

 

Vandaag, enkele maanden verder, keert het tij opnieuw. Een logische evolutie in een VUCA-wereld.  

 

Vinden werknemers die hun baan opzegden hun nieuwe baan zo veel beter dan de oude? Zijn hun nieuwe werkgevers zoveel beter dan de vorige? Heeft Jack een nieuwe baan aangenomen ter vervanging van Susanne, die die baan verliet om dezelfde reden als Jack zijn baan verliet? 

 

Wat is de realiteit van jouw medewerkers en ligt het probleem dan enkel bij de werkgever? 

 

Een studie bij meer dan 2.500 werknemers/shifters wees uit dat bijna driekwart van hen (72%) 'verrast of teleurgesteld' was dat de nieuwe functie of het nieuwe bedrijf waarvoor ze ontslag hadden genomen 'heel anders' bleek te zijn dan ze hadden gedacht. Bijna de helft (48%) van deze werknemers zou proberen hun oude baan terug te krijgen! Dit fenomeen werd de 'Shift Shock' genoemd door Kathryn Minshew van The Muse.

 

Waar wringt het schoentje dan?

 

Veel van de verwarring wordt veroorzaakt door Generatie Z, medewerkers die na 1995 geboren zijn. Volgens recent onderzoek zijn de factoren die deze werknemers het meest aantrekkelijk vinden in een nieuwe baan: 

  • Een mooi loonpakket met secundaire arbeidsvoorwaarden (67%) 

  • Een bedrijf met waarden die overeenkomen met die van henzelf (62%),  

  • Een bedrijf dat een doel van bestaan heeft dat verder gaat dan alleen winst maken (61%) 

  • Een bedrijf dat volop mogelijkheden voor loopbaanontwikkeling en persoonlijke groei biedt (59%) 

  •  Een bedrijf met een "sterke merkreputatie" (49%). 

 

Allemaal waardevolle doelstellingen, maar zijn ze ook realistisch? 

 

Niet elk bedrijf verkoopt opwindende producten of diensten die van vitaal belang zijn voor de economie, niet elk bedrijf is duurzaam bezig en heeft onbeperkte doorgroeimogelijkheden … 

 

Veel bedrijven bieden een baan met (hopelijk) een aantrekkelijk loon, (hopelijk) een leuke werkplek, (hopelijk) aardige leidinggevenden en (hopelijk) een interessante groep collega's. Het is zeer waarschijnlijk dat wat de meeste werkgevers aanbieden niet veel verschilt van wat een werknemer krijgt in zijn huidige baan … 

 

Het is een beetje cliché, maar vraag het diegenen die al een aantal jaren meedraaien op de arbeidsmarkt en ze zullen je vertellen dat het gras bij een nieuwe baan vaak dezelfde kleur heeft (en de koffie net zo slecht is). 

 

Zijn werkgevers daar niet transparant genoeg over? Of maken werknemers zich illusies over wat ze van een nieuwe werkgever kunnen verwachten.  

 

Hoe dan ook, als deze realiteit niet vooraf wordt besproken, kan dit leiden tot ontevredenheid en spijt over een paar maanden. En dat zal zowel de werknemer als de werkgever duur komen te staan. 

 

 

Wat jij kan doen?

 

Wat je niet weet, kan je niet veranderen. Dus, leer je medewerkers kennen, meet hun welzijnsgevoel, hun engagement en motivatie en ga aan de slag met de resultaten! Check onze welzijnsbevragingen

 

Feeling good works great -- daar blijven we in geloven!