Attentia
info@attentia.be
Kinderen spiegelen hun omgeving, en houden volwassenen zo soms een confronterende spiegel voor van hun eigen gedrag. Ook als we volwassen zijn, blijven we spiegelgedrag vertonen. Mensen die elkaar leuk vinden, zullen spontaan elkaars houding spiegelen. Het is zelfs een gekende versiertruc als je indruk op iemand wil maken.
Ook het engagement van collega’s nemen we onbewust over. Maak je deel uit van een geëngageerd team, dan word je daar zelf ook enthousiaster van. Dat positieve gevoel werkt aanstekelijk. Heb je eens een mindere dag, dan trek je je sneller op aan de sfeer in het team om je dipje te boven te komen.
Niet alleen de interne sfeer, maar ook het externe imago straalt af op de medewerkers. Werk je bij een bedrijf dat bekend staat als een aantrekkelijke werkgever, dan heeft dat een positieve invloed op jouw engagement. En op dat van je collega’s. En hun engagement werkt dan weer extra in op dat van jou. Het engagementsvirus verspreid zich gemakkelijk in deze omgeving en zorgt voor een opwaartse spiraal die je voelt in alle gelederen van het bedrijf.
Programma’s als “beste werkgever van het jaar” zijn dan ook heel populair. Maar waak er over dat je niet alleen werkt aan “employer branding”, verzorg ook je “internal branding”. Laat de medewerkers het merk beleven zoals het ook beloofd wordt aan klanten. Probeer nooit een imago te verkopen waar je graag zou voor staan, maar niet kan waarmaken. Klanten hebben dit snel door, maar ook medewerkers zijn hier heel gevoelig voor. Eerlijkheid en authenticiteit zijn hierbij de sleutels.
Wil jij ook een “nog betere werkgever” worden? Vraag naar ons advies voor het waarmaken van je gewenste imago.