Primaire tabs

U bent hier

Omgaan met klagende collega’s in 4 stappen

Omgaan met klagende collega's in 4 stappen

Veel mensen klagen of zeuren weleens op de werkvloer. En daar is niks mis mee. Mopperen onder collega’s kan opluchten, constructief zijn en zelfs het teamgevoel versterken. Minder onschuldig wordt het wanneer klagen een vervelende gewoonte wordt en men enkel in problemen denkt in plaats van in oplossingen. 

 

Slimme tips voor het omgaan met zeurende collega’s
 

  1. Herken klagende collega’s
    Een mopperaar klaagt alleen maar en denkt niet aan alternatieven. Kritische mensen komen met alternatieven, maar brengen deze soms nors en ondoordacht onder de aandacht. Vaak beoordelen we kritische mensen op de manier waarop ze communiceren en luisteren we te weinig naar hun boodschap. Blijf vriendelijk tegen deze criticasters en bied ze hulp om hun kritiek beter te formuleren.
     
  2. Luister naar de mopperaars
    Mensen klagen vaak over iets anders dan over wat hen echt dwarszit. Ze mopperen over hun manager maar eigenlijk zijn ze bang om ontslagen te worden of zijn ze uitgekeken op hun werk. Luister goed naar hen en stel hen dan enkele heel directe vragen zoals: ‘Waarom denk je zo negatief?’ Geef geen subtiele signalen. Hints en ironische uitdrukkingen worden zelden begrepen door collega’s met een negatief denkpatroon.
     
  3. Gebruik humor
    Humor werkt aanstekelijk en kan een stevige band ontwikkelen tussen collega’s. Iemand die de humor inziet van een situatie kan beter relativeren en oplossingen bedenken. Humor is ook bevorderlijk voor de gezondheid. Wist je dat het cortisolgehalte (hormoon dat o.a. door stress beïnvloed wordt) van mensen die vaak humor gebruiken 21% lager ligt dan dat van mensen die minder vaak humor gebruiken?
     
  4. Zorg voor voldoende afleiding
    Mensen klagen omdat ze graag aandacht hebben. Wees een luisterend oor en laat hun klacht ‘drooglopen’. Gooi vooral geen olie op het vuur! Laat hen denken in termen van oplossingen, dat is een pak moeilijker dan klagen. Begin vervolgens over iets totaal anders en trek de klager uit zijn klaagomgeving. Als afleiding werkt bij wenende baby’s, zal het zeker ook werken bij klagende collega’s.
     

 

Corporate vitality

De veerkracht van uw medewerkers boosten?

'Move Your Mind' is een inspirerende workshop waarbij uw medewerkers een positieve werkattitude leren ontwikkelen. Contacteer Attentia Corporate Vitality voor meer info.

Categorieën

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Virginie Kaye
  • Kris Lefebure
  • Helga Kunert
  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire