Primaire tabs

U bent hier

COVID-19 & EHBO: 4 essentiële aandachtspunten voor hulpverleners

EHBO opleiding

Eerstehulpverlening in tijden van COVID-19 is niet evident. U moet niet alleen aan het slachtoffer denken, maar ook aan uw eigen veiligheid. EHBO-coach Bart de Mol geeft enkele praktische tips en voorbeelden die u als hulpverlener of EHBO-verantwoordelijke in uw werkomgeving kan toepassen. Bart de Mol geeft al meer dan 7 jaar EHBO-opleidingen waarin hij zijn praktijkervaring omzet in heel praktijkgerichte sessies. Hij is werkzaam als coach bij de noodcentrale 112 en is ook ambulancier bij de vrijwillige brandweer.  

COVID-19 en de bijbehorende maatregelen vergen veel van de mensen. Het virus overheerst ons leven al een hele tijd en sommigen worden corona-moe. Als ambulancier merkt Bart De Mol dat regelmatig bij interventies. Corona bezorgt sowieso wat extra stress: naast de pathologie moet u ook rekening houden met het virus. Maar met enkele eenvoudige regeltjes lukt het perfect. 

 

1. Volg de basisrichtlijnen – en vraag dat ook van omstaanders 

Als hulpverlener is het belangrijk dat u altijd de nodige voorzorgen neemt. Voor uw eigen veiligheid. Zorg ervoor dat u altijd minstens één mondmasker (liefst twee) bij de hand hebt en gebruik indien mogelijk handschoenen. Uw handen wassen en ontsmetten is ook nog steeds een van de basisregels. 

Ook de omstaanders moeten zich aan de regels houden. Dat betekent: mondmaskers dragen en afstand houden. Vraag hen kordaat en assertief om hieraan te voldoen. Indien nodig – bij agressie – doet u een beroep op de politie. Grijp nooit zelf in bij zo’n mogelijks escalerend conflict.  

 

2. Eerste hulp door slachtoffer zelf 

Het klinkt raar, maar om uzelf zo goed mogelijk te beschermen is dit de eerste richtlijn in de huidige omstandigheden. Kijk eerst of het slachtoffer in staat is om zichzelf te helpen. Kan hij/zij zelf de wonde verzorgen in de mate van het mogelijke? Kan hij/zij zelf rechtstaan of op een brancard gaan liggen? Als EHBO-hulpverlener kan u dat begeleiden, uiteraard met de nodige bescherming.  

Lukt dit niet, vraag dan eerst aan het slachtoffer om zijn/haar gezicht weg te draaien (niezen kan immers tot 3.000 druppels in de lucht verspreiden). Help hem/haar desnoods bij het opzetten van een mondmasker zodat u als hulpverlener dichterbij kan komen.  

 

3. Beperk het aantal personen in de ruimte 

Social distancing is een van de basisregels. Blijf daarom met maximaal 2 hulpverleners bij het slachtoffer. Stel dat er zich iemand tijdens de middagpauze verslikt (of aan het stikken is in een stukje eten), vraag dan eerst dat iedereen de ruimte verlaat zodat u alleen met het slachtoffer achterblijft. Dan pas kan u een hoestbui provoceren (of het heimlichmanoeuvre uitvoeren). Verlucht nadien de ruimte heel goed.  

 

4. Blijf opleidingen en cursussen volgen 

Cruciaal is de training. Zeker in deze periode veranderen de EHBO-richtlijnen continu. Een mooi voorbeeld is de reanimatie. Door het coronavirus mag u het hoofd niet meer naar achteren kantelen (om eventuele besmetting en verspreiding van het virus te vermijden) en doet u tevens best een doek over de mond en neus van het slachtoffer. 

Een tweede voorbeeld is het herkennen van de symptomen. Veel mensen vertonen slechts lichte symptomen, en dat is ook vaak het geval bij zogenaamde ‘tweede besmettingen’, waarbij mensen voor een tweede keer het virus doormaken. Het is dus van groot belang dat u deze leert herkennen zodat u er beter op let. Stuur in iedere geval iemand met symptomen direct door naar de bedrijfsarts of zijn huisarts.  

Daarnaast is er het belang van de praktijkervaring. Verschillende handelingen moet u trainen (soms zelfs drillen). Kijk daarom in het aanbod opleidingen bij uw dienst voor preventie en bescherming op het werk. De huidige klassikale lessen zijn volgens een strikt draaiboek uitgewerkt en dus volledig coronaproof.  

 

Meer weten?

Meer weten?

Volg een van onze klassikale basiscursussen of een bijscholing EHBO klassikaal of online (indien u de basisopleiding al eerder volgde). Naast de gebruikelijke elementen wordt daar ook extra aandacht gegeven aan EHBO in tijden van COVID-19.

Categorieën

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Virginie Kaye
  • Kris Lefebure
  • Helga Kunert
  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire