Attentia
info@attentia.be
Machine learning en kunstmatige intelligentie zullen de HR- en Well-being wereld op z’n kop zetten. Door slimme algoritmes naar de data van uw onderneming te laten kijken, kunt u op het vlak van HR en Well-being bepaalde voorspellingen detecteren en zo uw plannen preventief bijsturen. Op die manier kunt u de impact van uw HR & Well-being inspanningen optimaliseren.
Medewerkers genereren een heleboel data. Denk maar aan gegevens die nodig zijn voor de loonverwerking (zoals leeftijd en burgerlijke stand), maar ook data over hun mobiliteit, aan- of afwezigheden op het werk, woonplaats en meer. Bij Attentia hebben we bij sommige klanten tot wel 500 zogenaamde datapunten per profiel ter beschikking.
In kwantitatieve (of kwaliteitsvolle) data schuilen verborgen patronen. Door machine learning-algoritmes daarop los te laten, komen soms verrassende patronen aan het licht die we anders nooit zouden opmerken. De analyse van bestaande data, vergaard doorheen de jaren, biedt inzichten voor de toekomst.
Met de hulp van machine learning en AI is het immers mogelijk om te weten welke de hefbomen zijn voor een succesvol HR & Well-being beleid, en uw plannen hierop te baseren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de uitrol van een cafetariaplan. Aan de hand van het profiel van uw onderneming, het aantal medewerkers en meerdere andere relevante datapunten kan een computeralgoritme snel voorspellen welke keuzes hoofdzakelijk in de smaak zullen vallen van medewerkers. Zo kunt u het plan vooraf aanpassen om succesvoller te zijn.
Artificiële intelligentie kan ook helpen in de strijd tegen passief ziekteverzuim, waarbij medewerkers vooral op maandagen en vrijdagen ziek vallen, gelinkt aan schoolvakanties, … Met de juiste data leggen de algoritmes niet alleen bloot welke factoren aanleiding geven tot zo’n structureel verzuim, ze helpen u ook na te gaan welke veranderingen een snelle positieve impact kunnen hebben. Ze ontdekken wat de karakteristieken zijn van een verzuimende medewerker, waarop u gericht kunt werken. Zo helpt de structurele en diepgravende impact van de algoritmes om vooroordelen, soms ingegeven door een buikgevoel, tegen te gaan en kunt u gericht enkele acties ondernemen om passief ziekteverzuim in de toekomst te voorkomen.
Artificiële Intelligentie biedt een meerwaarde voor iedere onderneming, op voorwaarde dat er voldoende data ter beschikking is. Die moet bruikbaar zijn, niet alleen op technisch maar ook op juridisch vlak. In het kader van GDPR is het immers niet vanzelfsprekend om persoonsgegevens van medewerkers te gebruiken voor data-analyse. Zorg daarom dat u open communiceert over uw AI-plannen, en werk enkel met geanonimiseerde data. Probeer vervolgens om een specifiek probleem of plan te definiëren, en zet AI in om daar een oplossing voor te vinden. Dergelijke afgebakende projecten, voorzien van voldoende kwaliteitsvolle data, hebben de grootste positieve impact op uw onderneming.
AI als tool is vandaag al heel krachtig, maar staat desalniettemin nog in zijn kinderschoenen. Vandaag kunt u antwoorden vinden op specifieke vragen, morgen kan AI niet alleen zaken voorspellen, maar die voorspellingen ook meteen voorzien van concrete aanbevelingen.
Attentia begeleidt u hierbij en helpt u een voorsprong te krijgen. Lees hier hoe dat in zijn werk gaat.