Primaire tabs

U bent hier

8 manieren om slaaptekort bij uw medewerkers te voorkomen

8 manieren om slaaptekort bij uw medewerkers te voorkomen

Fitte medewerkers zijn uiteraard beter voor uw onderneming. Ze zullen productiever en scherper zijn. Omgekeerd kan een medewerker met slaaptekort zware fouten maken. Ook de gezondheid van uw personeel kan ernstig lijden onder een slechte nachtrust. Het werk heeft een grote impact op onze slaapcyclus, dus kunt u daar best rekening mee houden. 

Slecht slapen kan grote gevolgen hebben. Een ochtendhumeur of een minder productief begin van de dag zijn nog maar kleine problemen in vergelijking met de impact van een chronisch slaaptekort. Door een gebrek aan slaap neemt het verzuim bij uw medewerkers toe, zijn ze vatbaarder voor professionele fouten, en in het slechtste geval kunnen ze betrokken geraken bij ernstige incidenten of ongelukken. 

Aangezien we een groot deel van onze dag op de werkvloer doorbrengen, is dit ook een belangrijke plaats om een goede nachtrust te stimuleren. Hier zijn acht tips om ervoor te zorgen dat uw medewerkers zo weinig mogelijk last hebben van slaaptekort:
 

1. Beperk vergaderingen tot 50 minuten 

Vergaderingen duren in onze agenda doorgaans een uur, waardoor we ook geneigd zijn om dat volledige uur te gebruiken. Vaak staat het volgende uur meteen een nieuwe vergadering gepland. Door de vergadertijd tot 50 minuten te beperken, hebben uw medewerkers tien minuten tijd om hun hoofd leeg te maken en even aan iets anders te denken.

 

2. Probeer stress op het werk te vermijden 

Stress vermijden is sowieso belangrijk voor de gezondheid van uw medewerkers. Sommige mensen zeggen wel eens dat ze beter presteren onder tijdsdruk, maar ze nemen die stress ook mee naar huis. Een slechte nachtrust is vaak het resultaat. Probeer taken dus zoveel mogelijk af te ronden, zodat uw medewerkers na de uren tot rust kunnen komen.

 

3. Stuur na de werkuren geen mails meer 

E-mails zijn een handige uitvinding om te communiceren, maar ze vormen ook een aanslag op de nachtrust. Onze smartphone maakt het bovendien gemakkelijk om ook thuis de mails nog even te checken. Voer daarom de regel in dat er na de werkuren geen mails meer mogen worden gestuurd. Morgen is er immers een nieuwe dag. Zo krijgen al uw medewerkers de kans om zich ’s avonds te ontspannen zonder aan het werk te denken. 

 

4. Een powernap onder de middag kan wonderen doen 

Studies hebben uitgewezen dat een kort, maar krachtig dutje overdag echt bijdraagt om de batterijen op te laden. In het beste geval zou u een ‘chill room’ kunnen voorzien. Dat is een afgezonderde ruimte waar uw medewerkers even kunnen slapen. Er bestaan ook speciale kussens waarin iemand z’n hoofd zoals een struisvogel kan verbergen om even weg te zijn van de wereld. 

Het ideale dutje duurt zo’n twintig minuten, maar ook met tien minuten zullen uw medewerkers al beter gewapend zijn om de namiddag aan te vatten. Langer dan een half uur mag een powernap zeker niet duren, want dan dreigt de slaapcyclus verstoord te worden.

 

5. Moedig meer beweging op het werk aan 

Meer fysieke inspanningen kunnen er ook voor zorgen dat we ’s nachts beter slapen. Veel medewerkers zitten een hele dag stil aan hun bureau. Moedig daarom zeker meer beweging aan, bijvoorbeeld door een actieve middagpauze in te lassen. Een yogasessie of een andere activiteit met collega’s kan ook een positief effect hebben. Het biedt iedereen bovendien de gelegenheid om tussen het werken door even de gedachten te verzetten. 

 

6. Laat medewerkers onder de middag naar buiten gaan 

Zo’n actieve pauze zou ook een korte wandeling kunnen zijn. Eén van de redenen waarom we soms moeilijk de slaap vatten, is de overdosis kunstmatig licht die we ’s avonds te verwerken krijgen. Een kwartiertje natuurlijk licht onder de middag kan al volstaan om het effect van kunstmatig licht te neutraliseren. Het is in elk geval positief voor het bioritme.

 

7. Laat uw medewerkers een slaapdagboek bijhouden 

Medewerkers die slecht slapen, moeten er natuurlijk ook zelf iets aan willen doen. U zou hen wel een duwtje in de rug kunnen geven door bijvoorbeeld een slaapdagboek voor te stellen. Ook na de werkuren zijn er immers factoren die de slaap beïnvloeden. Een uurtje vroeger gaan slapen, een glaasje minder alcohol drinken, minder lang televisie kijken, … Al deze dingen kunnen tot een betere nachtrust leiden. 

Aan de hand van een slaapdagboek is het mogelijk om specifieke coaching aan te bieden. En u maakt een moeilijk onderwerp in elk geval bespreekbaar.

 

8. Grijp in wanneer slaaptekort tot ernstige problemen leidt 

Wanneer een slaaptekort echt een probleem op de werkvloer wordt, heeft u als werkgever natuurlijk de taak om in te grijpen. U kunt een medewerker doorverwijzen naar een slaapkliniek, waar de echte oorzaak van de slaapproblemen kan worden ontdekt. Slaap is immers geen wiskunde en vergt soms gericht onderzoek en medische begeleiding. 

 

Preventie & Bescherming

Een goede nachtrust leidt tot productieve en gezonde medewerkers.

Laat u daarom begeleiden door Attentia als externe dienst voor preventie en bescherming op het werk. 
Ontdek nu wat Attentia voor uw onderneming kan doen! 

Categorieën

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Virginie Kaye
  • Kris Lefebure
  • Helga Kunert
  • Alain Biyack
  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Jurgen Koster
  • Jürgen Platel
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire