Primaire tabs

U bent hier

8 eenvoudige stappen om stress en angst het hoofd te bieden tijdens COVID-19

Last van coronastress?

“Wat als ik terug op de werkvloer wordt verwacht tijdens deze coronacrisis?” Een vraag die veel medewerkers in de ban houdt. Schrik hebben voor het onbekende is een heel menselijke reactie. Maar het bezorgt u in deze ongewone periode wellicht ook een hoop extra stress. Met enkele kleine ingrepen maakt u zo komaf met die stress. Wij geven u acht tips om het stressniveau onder controle te houden in deze coronaperiode. 

 

1. (H)erken uw emoties  

Iedereen is angstig en voelt een zekere ongerustheid door de gevolgen van COVID-19. Perfect normaal dat deze emoties er zijn. Het enige waar u moet voor zorgen is dat ze u niet verlammen. Het is belangrijk om de emoties te (h)erkennen en te aanvaarden. Verdring deze stressbron niet, maar sta er dagelijks even –15 minuten - bij stil. Nadien focust u de rest van de dag alleen op het positieve.
 

2. Informeer u, maar beperkt

In tijden van onzekerheid is het belangrijk om goed geïnformeerd te blijven. Dat is niet evident met alle nieuwsapps en sociale media waar met fake news ook veel onwaarheden verschijnen. Maar tracht de overvloed te vermijden en beperk u tot een paar betrouwbare nieuwsbronnen die u ook maximaal twee keer per dag raadpleegt. Zo blijft u de nieuwsstroom – en uw ongerustheid - de baas. Tijd om grote kuis te houden in de nieuwsapps op uw smartphone? 
 

3. Kies voor structuur  

Door plots te moeten thuiswerken, valt de vaste dagelijkse routine weg. De tijdsbeleving is anders – wat doet u met de gewonnen filetijd? – en het voelt aan of het allemaal wat ‘meer vrijblijvend’ mag. Maar die extra vrijheid houdt ook gevaren in. Hanteer daarom een goede dag- en weekplanning en zorg voor een vaste structuur. Sta op tijd op, begin uw thuiswerkdag op hetzelfde moment, eet op vaste tijdstippen en zorg voor een evenwichtige dagindeling.  
 

4. Blijf bewegen in uw kot  

Een gezonde geest in een gezond lichaam. Klinkt cliché, maar het klopt wel. Wist u dat regelmatige lichaamsbeweging een belangrijke factor is om donkere en depressieve gedachten te verjagen? Van uw keuken naar de thuiswerkplek vergt ook veel minder beweging dan naar het werk gaan. Blijf daarom in beweging door een korte break in te lassen om bijvoorbeeld even te gaan wandelen of fietsen. Voor wie niet zo sportief is, kan een halfuurtje in de tuin werken ook wonderen doen. Of heeft u al eens een online sport-/yogasessie bijgewoond?  

 

5. Het belang van sociaal contact  

Eén van de meest gehoorde klachten in deze periode is het gemis aan sociaal contact. Met een mailtje of een telefoongesprek kan u natuurlijk ook communiceren, maar de collega’s zien (via FaceTime, Zoom, Skype of Teams) heeft een positievere impact. Hulp bieden ondersteunt het gevoel van verbondenheid. Ook privé kan u bijvoorbeeld anderen helpen als vrijwilliger. Uiteraard met de nodige social distance!  
 

6. Me-time  

Denk even aan uzelf om de stress te verlagen en neem tijd voor uzelf. Dat kan een fysieke activiteit zijn, iets creatief waar u meer energie van krijgt, die topserie eindelijk bingewatchen of gewoon relaxen. Maak hierover wel goede afspraken met het gezin zodat u dit ongestoord kan doen. 
 

7. Hou uw brein actief  

Misschien kan u de gewonnen filetijd invullen om enkele hobby's opnieuw op te nemen. Dit zal u helpen om uw moraal in balans te houden. Die gitaar eindelijk nog eens laten klinken, of een stilleven schilderen. Maar u kunt evengoed een boek uit de boekenkast nemen.  
 

8. Verhoog uw veerkracht  

Een sterke mentale veerkracht is misschien het beste middel om met angst en stress om te gaan. Door die persoonlijke draagkracht te verhogen - een betere Well-being – ben je beter gewapend tegen de onzekerheid. Hoe u dat doet? Simpel! Door bijvoorbeeld dagelijks drie dingen op te sommen waarvoor u dankbaar bent.  

  

8 eenvoudige stappen om stress en angst het hoofd te bieden tijdens COVID-19

 

Download hier onze poster met tips en hang deze zichtbaar op.

 

Categorieën

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Kim Faes
  • Virginie Kaye
  • Kris Lefebure
  • Helga Kunert
  • Alain Biyack
  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Jurgen Koster
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire