Primaire tabs

U bent hier

6 voordelen van een transparant loonbeleid in uw onderneming

6 voordelen van loontransparantie in uw onderneming

Kennen uw medewerkers elkaars loon? Het is in België nog steeds taboe om over lonen te praten. Nochtans kan loontransparantie uw onderneming veel voordelen bieden. Onwetendheid creëert frustraties die vaak ongegrond zijn. 

De vraag is natuurlijk hoever u in loontransparantie moet gaan. U hoeft uiteraard niet aan de muur te hangen wat iedereen in uw onderneming verdient. Maar openheid over verloning zal wel tot meer begrip en erkenning bij uw medewerkers leiden. We overlopen daarom zes voordelen van een transparant loonbeleid in uw onderneming:
 

1. Uw medewerkers zullen gemotiveerder zijn  

Hoe graag iemand z’n werk ook doet, loon blijft voor iedereen een belangrijke motivator. Denken dat iemand anders voor hetzelfde werk meer beloond wordt, is niet fijn. Door transparant te zijn over verloning kunt u aan medewerkers tenminste uitleggen waarom hun loon is wat het is. 

Als uw onderneming een fair loonbeleid voert, moet u dat gevoel ook bij medewerkers overbrengen. Ze zullen een hoger engagement voor hun werk tonen en hun verloning meer waarderen. En weten dat er bij een consequent beleid een loonsverhoging zit aan te komen, zal uiteraard ook hun motivatie in de hand werken.

 

2. Uw medewerkers zullen hun loon beter begrijpen 

Het Belgische loonsysteem is complex en op een loonbrief staat lang niet alles genoteerd. De laatste jaren is de wijze van verloning ook grondig veranderd. Het nettoloon is eigenlijk slechts één onderdeel van het totale loonpakket. Maar kennen uw medewerkers alle componenten van hun loon? De groepsverzekering is hier een goed voorbeeld van. Weinig medewerkers weten wat dit precies inhoudt en hoeveel hun werkgever hiervoor betaalt. 

Uiteraard kost het tijd om hierover met medewerkers te communiceren, maar het zal zeker een positieve impact op uw organisatie hebben. Wanneer ze het volledige plaatje zien, zullen ze hun loon beter begrijpen en bijgevolg ook meer gaan waarderen. 

Het is zelfs mogelijk om nog een stapje verder te gaan en uw medewerkers inspraak te geven in het samenstellen van een loonpakket. Uit een rondvraag van Attentia en iVox blijkt dat 4 op de 10 werknemers graag zelf zou kiezen waaruit z’n loon precies bestaat. Een bedrijfswagen, een bedrijfsfiets, … iedere medewerker heeft z’n eigen verwachtingen en behoeften. Dit heet flexibel verlonen en een transparant loonbeleid speelt hierop in. Het is uiteraard ook weer een troef om mee uit te pakken in de ‘war for talent’.

 

3. U legt ook de focus op alle niet-financiële voordelen 

Als u een afwisselend loonpakket met aantrekkelijke niet-financiële voordelen aanbiedt, dan mag u dat zeker extra in de verf zetten. We hebben het dan niet enkel over een bedrijfswagen en maaltijdcheques, maar ook over opleidingen en de kans om zich in uw onderneming verder te ontwikkelen. Vooral die laatste elementen zijn onmogelijk in een loonbrief op te nemen. We raden daarom aan om een reward statement op te maken, een structureel overzicht per medewerkers van alle verloningscomponenten met de uitleg.  

Zeker als deze factoren een belangrijk onderdeel van de bedrijfscultuur vormen, moeten ze voldoende aandacht krijgen. Heeft uw organisatie bijvoorbeeld een groen en duurzaam imago? Dan is dat een goede reden om een bedrijfsfiets te promoten. Of is flexibiliteit een belangrijk onderdeel van uw beleid? Dan krijgen uw medewerkers mogelijk de kans om minstens één keer per week thuis te werken, wat de work-life balance optimaliseert. 

Ook Well-being speelt een rol in uw loonbeleid. U staat in voor de veiligheid en gezondheid van uw medewerkers, onder andere door medische controles te voorzien. Misschien hebben ze de mogelijkheid om tijdens de werkuren te sporten of aan hun conditie te werken. Welzijn is een cruciale factor om gelukkige medewerkers te creëren, en gelukkige medewerkers maken gelukkige klanten. 

Een medewerker durft deze dingen wel eens vergeten, maar een transparant loonbeleid geeft u de uitgelezen kans om alle niet-financiële voordelen te benadrukken.

 

4. U creëert een gevoel van rechtvaardigheid 

Niet weten wat anderen verdienen, kan tot een gevoel van onrechtvaardigheid leiden. De loonkloof tussen mannen en vrouwen is nog altijd niet overal weggewerkt, hoewel België het op dat vlak zeker niet slecht doet. Transparantie over verloning zal uw medewerkers duidelijk maken dat gendergelijkheid belangrijk is voor uw onderneming. 

Bovendien is het ergens toch normaal dat de ene medewerker meer verdient dan de andere. Sommige functies hebben nu eenmaal een grotere toegevoegde waarde. Daar komt bijgevolg ook een grotere verantwoordelijkheid bij kijken. Toch veroorzaak dit vaak spanningen, bijvoorbeeld door de link die tussen verloning en anciënniteit wordt gelegd. Natuurlijk mag ervaring in bepaalde situaties beloond worden, maar die extra kilometers op de teller hoeven niet noodzakelijk tot een hoger loon te leiden. 

Belangrijker is het loon te koppelen aan competenties, leervermogen en productiviteit. Transparantie hierover zal hier andermaal tot meer begrip leiden.

 

5. U vermijdt roddels en spanningen 

Belgen praten niet graag over geld, al is dat in andere landen (zoals de Verenigde Staten) al lang geen taboe meer. Een transparant loonbeleid in een onderneming kan ook voor meer openheid onder collega’s zorgen. Anders bestaat de kans dat er geroddeld wordt en dat medewerkers appelen met peren gaan vergelijken. 

Wie bruto evenveel als iemand anders verdient, zal daar netto immers niet hetzelfde van overhouden. Onder andere burgerlijke stand en kinderen hebben een impact op het nettoloon.

 

6. Loononderhandelingen zullen gemakkelijker verlopen 

Door transparant te zijn over lonen in uw onderneming zullen ook onderhandelingen met medewerkers vlotter verlopen. Wanneer u uitlegt wat de rollen en verantwoordelijkheden in uw organisatie zijn, zullen medewerkers hun loon zeker meer appreciëren. Door bijvoorbeeld open te zijn over de lonen van managers, creëert u een grotere motivatie bij medewerkers om in de organisatie op te klimmen. Vooral wanneer u nieuw talent wil aantrekken, loont het om de focus op doorgroeimogelijkheden te leggen. 

Op die manier gaat u zowel voor uw medewerkers als voor uw organisatie duurzaam te werk. Uw medewerkers kunnen zich voortdurend verder ontplooien en uw onderneming houdt de kosten beheersbaar door hen een eerlijk en marktconform loon aan te bieden. 

 

Loonbeleid Een transparant en strategisch loonbeleid zorgt voor een hogere retentie van uw medewerkers.

Maar hoe gaat u nu concreet aan de slag voor het opzetten van een duurzaam loonbeleid?

Ontdek het in dit boeiend dossier. Download gratis hier. 

 

Categorieën

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Kim Faes
  • Virginie Kaye
  • Kris Lefebure
  • Helga Kunert
  • Alain Biyack
  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Jurgen Koster
  • Jürgen Platel
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire