Primaire tabs

U bent hier

6 essentiële tips voor vitaal leiderschap

vitaal leiderschap

Een vitaal leider heeft niet alleen aandacht voor de vitaliteit van zijn teamleden, maar luistert ook naar zijn of haar eigen lichaam. Zelfzorg is namelijk de eerste stap naar vitaal leiderschap. Met deze zes tips gaat u zinvol en bewust met uzelf om.

 

1. Take a break before the break takes you

Zet uzelf weer op scherp door gedurende de dag af en toe te ‘deconnecteren’. Onderneem dus eens iets actiefs. Zo krijgen uw hersenen de kans om te resetten en bent u klaar voor de volgende ronde. Sporten doet u toch ook geen twaalf rondes aan één stuk?

 

2. Adem efficiënt

We ademen ongeveer twaalf keer per minuut, maar veel mensen ademen onbewust te snel. Focus dus af en toe eens op uw ademhaling om die weer onder controle te brengen. Dat is een makkelijke en snelle manier om meer rust te ervaren én uit te stralen, zodat u op cruciale momenten meer impact hebt. Ondernemer Wouter Torfs kan daarover meepraten: “Elke ochtend tussen 7 en 8 neem ik twintig minuten de tijd voor enkele fysieke oefeningen en daarna adem ik een hele tijd bewust.”

 

3. Train uw fysieke conditie

Volgens de World Health Organisation moet u minstens dertig minuten per dag bewegen om gezond te zijn. Uithoudingsvermogen, kracht en mobiliteit zijn de drie pijlers voor een fit en fris lichaam. Scherp ze aan door regelmatig van uw stoel te komen.

 

4. Installeer rituelen en gewoontes

Gewoontes brengen regelmaat in uw leven. Door gezonde gewoontes aan te leren en vol te houden, voorkomt u dat u in oude en mogelijk ongezonde patronen vervalt. Doe bijvoorbeeld elke keer wat stretchoefeningen wanneer u uw computer opstart. Zo is uw lichaam meteen alerter.

 

5. Plan uw voeding

U hoeft niet elke maaltijd te plannen, maar veel mensen hebben toch baat bij iets meer structuur in hun eetpatroon. Weet dus wat u wanneer gaat eten en het liefst ook waarom. En drink zeker genoeg water. Dat geeft zowel mentaal als fysiek meer energie. Zo vermijdt u mentale dipjes en vergroot u uw effectiviteit.

 

6. Do or don’t?

Nieuwe gewoontes zijn pas een goed idee als u ervan overtuigd bent dat de verandering een verbetering is. Als u er zelf niet echt in gelooft, hebt u immers weinig kans op slagen. Onze tip? Werk aan uw overtuiging. Proef, test en onderzoek. En als u uw keuze eenmaal hebt gemaakt: ‘act, reflect and enjoy!’

 

6 essentiële tips voor vitaal leiderschap

Investeer in vitaal leiderschap!

Zet in op vitaal leiderschap! Met dit programma zet u in op een duurzame aanpak die finaal leid tot betere prestaties, meer engagement en een verhoogde motivatie.

Categorieën

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Jürgen Platel
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Dirk Heirman
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire