Primaire tabs

U bent hier

4 dingen die u kunt ondernemen tegen pesten op het werk

4 dingen die u kunt ondernemen tegen pesten op het werk

Honderdduizenden Vlaamse kinderen liepen deze tijd vorig jaar rond met vier stippen op hun hand. STIP IT was een bewustwordingsactie om op te komen tegen pesten. De actie was zo’n succes dat ze dit jaar herhaald wordt. Als de jeugd het kan, kan de bedrijfswereld het zeker ook! Hieronder vier tips om pesten in uw onderneming tegen te gaan. 

 

1. Erken het probleem 

Pesten op de werkvloer is nog altijd een taboe. Dat bevestigen de resultaten van onze Sensor-bevraging bij meer dan 20.000 medewerkers. Enkele cijfers: 

  • 18% van de medewerkers wordt gepest, onder wie 2,68% ernstig.  
  • Er zijn dubbel zoveel meldingen tijdens nachtdiensten dan overdag.  
  • Er is een piek bij medewerkers met 5-10 jaar en 15-20 jaar anciënniteit.  
  • Jongeren (<25 jaar) geven sneller aan gepest te worden. 

 

2. Herken pesten 

De wettelijke definitie van pesten op het werk begint als volgt: “Meerdere gelijkaardige of uiteenlopende onrechtmatige gedragingen, buiten of binnen de onderneming of instelling, die plaats hebben gedurende een bepaalde tijd en die tot doel of gevolg hebben dat de persoonlijkheid, de waardigheid of de fysieke of psychische integriteit van een persoon bij de uitvoering van het werk wordt aangetast.” 

Kortom: ‘herhaaldelijk negatief gedrag’. Incidenten zoals een brooddoos of bureaumateriaal verstoppen lijken banaal, zeker als het eenmalig is. Zodra er een opeenstapeling is van incidenten, zorgt dit echter voor een negatieve ervaring bij medewerkers. Pesten kan ook verbaal zijn, en het kan resulteren in het isoleren en uitsluiten van mensen. 

Er zijn vier fasen in pestgedrag: 

  • Subtiel – de gedragingen zijn moeilijk te duiden 
  • Directer – openlijk aanvallen of vernederen 
  • Moeilijker – verdedigingslinie vervaagt 
  • Sociaal isolement – pester sluit het doelwit quasi helemaal buiten 

Uw medewerker kan trouwens dubbel slachtoffer worden van de situatie: de kans bestaat dat degelijk presteren hem of haar niet meer lukt. Wat dan weer zowel bij u als bij de persoon zelf tot frustraties, of erger, kan leiden. 

 

3. Duidelijke communicatie 

Een preventief welzijnsbeleid is cruciaal, en dat begint op het hoogste niveau. Het is aan de werkgever of aan de HR-medewerkers om de lead te nemen en het goede voorbeeld te zijn voor open en duidelijke communicatie over wat (niet) wordt getolereerd.  

Sensibiliseren is ook enorm belangrijk. U kunt workshops organiseren over pesten en grensoverschrijdend gedrag. Zo leren uw medewerkers wat en hoe ze er iets aan kunnen doen. Zichtbare acties op de werkvloer, zoals affiches, mailings en een vertrouwenspersoon, maken het taboe bespreekbaarder.  

Valt het toch voor, ga er dan meteen mee aan de slag, laat het niet aanslepen. U kunt hiervoor steeds beroep doen op uw preventieadviseur ‘psychosociale aspecten’

 

4. Wees meer dan een getuige 

We denken vaak dat volwassenen zich kunnen weren tegen pesten. Dat is helaas niet altijd zo. We zijn allemaal anders en afhankelijk van de situatie en het moment reageren we ook elk verschillend. Als pesten voorvalt, doe dan het volgende: 

  • Wacht niet om hulp in te schakelen 
  • Meld het aan de betrokken collega’s, of desnoods aan de vertrouwenspersoon; 
  • Zorg dat pestgedrag wordt afgeblokt 
  • Aanvaard dat iedereen anders is: collega’s hoeven geen beste vrienden te zijn, maar ze moeten wel professioneel met elkaar omgaan. 

 

4 dingen die u kunt ondernemen tegen pesten op het werk

Wenst u graag een vertrouwenspersoon in uw team? 

Wij staan in voor de Well-being van uw medewerkers. Ontdek hier uw mogelijkheden. 

Categorieën

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Bram Staelens
  • Virginie Kaye
  • Kris Lefebure
  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Reginald Verweire
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Erik Martens
2023 ©
Attentia
Privacyverklaring | Disclaimer