Primaire tabs

U bent hier

10 tips om uw medewerkers tot meer beweging aan te zetten

10 tips om uw medewerkers tot meer beweging aan te zetten
 
Heel wat mensen zitten tijdens een gemiddelde werkdag urenlang stil. Vaak valt dit niet te vermijden, maar vooral bij zittende beroepen is het belangrijk om voldoende beweging te stimuleren. Stilzitten is niet gezond voor het hart en vergroot het risico op vroegtijdig overlijden. Met deze eenvoudige tips brengt u ook uw medewerkers in beweging.
 
Het menselijk lichaam heeft langdurige periodes van beweging nodig. Lange tijd stilzitten verhoogt de cardiovasculaire risico’s, waardoor onder andere spataders of bloedklonters kunnen ontstaan. Arts en onderzoeker James A. Levine noemde stilzitten ooit zelfs het nieuwe roken. Dat is natuurlijk wat kort door de bocht, aangezien roken als gewoonte nog veel dodelijker is. Toch mogen we de risico’s van stilzitten niet onderschatten.
 
Meerdere onderzoeken hebben al uitgewezen dat het risico op vroegtijdig overlijden aanzienlijk stijgt bij mensen die acht uur of langer per dag stilzitten. Tenzij ze dagelijks 65 tot 75 minuten intensief bewegen. Veel werkgevers leggen de focus op het bestrijden van absenteïsme in de nabije toekomst, maar met een beetje extra beweging bevordert u ook Well-being bij uw medewerkers op lange termijn.
We geven enkele tips die u gemakkelijk kunt toepassen:
 

1. Maak van bewegen op de werkvloer een gewoonte

Heel wat medewerkers zouden misschien graag wat meer bewegen, maar dat is niet mogelijk als de cultuur op de werkvloer zich daar niet toe leent. Stap daarom bijvoorbeeld af van het idee dat elke vergadering in een klassieke vergaderzaal moet worden gehouden, en stimuleer korte wandelingen om bepaalde zaken te bespreken. Of doe een meeting opstaand in plaats van allemaal zittend rond de tafel.
 

2. Zet medewerkers aan om de trap te gebruiken

De lift of de trap? Veel medewerkers zullen uit gewoonte voor de lift kiezen. Ze zitten dan een minuutje sneller aan hun bureau en mislopen de kans op een korte, maar intensieve inspanning. U kunt bijvoorbeeld stickers in de vorm van voetstappen in de richting van de trap aanbrengen om aan te zetten tot bewegen. Of hang naast de lift een affiche met de boodschap hoeveel calorieën iemand op de trap bespaart.
Onderschat ook het groepsgevoel niet: als een paar medewerkers van de trap een gewoonte maken, zullen anderen dit voorbeeld zeker volgen.
 

3. Stimuleer actieve pauzes

De middagpauze is het ideale moment om te bewegen. Helaas brengen veel medewerkers ook deze periode al zittend door. Zet hen daarom aan tot een activiteit, zoals bijvoorbeeld een korte wandeling. Een half uurtje daglicht zal de nachtrust van uw medewerkers bevorderen. En het is ook bewezen dat mensen na een beetje beweging productiever zijn.
 

4. Geef je medewerkers aangepaste bureaus

Een kleine investering in het meubilair kan zittend werk ook beperken. Zo bestaan er bureaus die in hoogte verstelbaar zijn en de mogelijkheid bieden om bijvoorbeeld eens een uurtje rechtstaand te werken. Ook op vlak van ergonomie bieden aangepaste bureaus voordelen.

 

5. Organiseer actieve groepsactiviteiten

Op heel wat plaatsen is het de gewoonte om één keer per week na de werkuren met collega’s op café te gaan. Groepsactiviteiten zijn goed vanuit sociaal oogpunt, maar ze zijn ook een uitgelezen kans om al uw medewerkers tot beweging aan te zetten. Een yogasessie is bijvoorbeeld een leuk idee. Wat u ook doet, zorg er gewoon voor dat de activiteit niet overdreven zwaar is, zodat iedereen gemakkelijk kan meedoen.
 

6. Geef een stappenteller cadeau

Op zoek naar een origineel cadeau voor uw medewerkers? Een stappenteller zal hen bewust maken van het feit dat ze te weinig bewegen. Vaak passen we ons gedrag enkel aan wanneer we duidelijk zien dat er een probleem is.

 

7. Ga voluit voor bedrijfsfietsen

Ook voor en na de werkuren kunnen uw medewerkers de nodige beweging halen om zittend werk te compenseren. Wie niet te ver van het werk woont, zou beroep kunnen doen op een bedrijfsfiets. Medewerkers die toch met de auto komen, kunt u aanmoedigen om hun wagen eens wat verderop te parkeren.
 

8. Plan beweging officieel in de agenda

De intentie hebben om meer te bewegen volstaat niet. Vaak komt er dan toch weer iets tussen en geven we ons goede voornemen op. Maar als iets in de agenda staat, zijn we veel meer geneigd om ons hieraan te houden. Als werkgever kunt u dus een paar minuten beweging in de agenda van uw medewerkers laten opnemen.
 

9. Zet apparaten ver genoeg uit elkaar

Afhankelijk van de ruimte waarover u beschikt, is het een goede zaak om apparaten zoals de koffieautomaat, de waterkoeler of de printer ver genoeg uit elkaar te zetten. Zo zijn mensen automatisch verplicht om een paar keer per dag recht te staan en te bewegen.

 

10. Laat u bijstaan om uw medewerkers in beweging te krijgen

Al deze tips zijn eenvoudig toe te passen, maar u hoeft dit niet alleen te doen. Indien u beweging en gezondheid helemaal wil omarmen in uw beleid, dan kunt u zich laten bijstaan.

 

Vital Company

Kent u ons beweegprogramma Vital Company al?

Ontdek het vandaag nog!

Categorieën

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Virginie Kaye
  • Kris Lefebure
  • Helga Kunert
  • Alain Biyack
  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Jurgen Koster
  • Jürgen Platel
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire