Primaire tabs

U bent hier

10 tips om shiftwerk en nachtwerk te organiseren

DoorEddy Kay

nachtwerk

Wie het doet, weet het maar al te goed: shift- en nachtwerk vormen een extra belasting voor lichaam en geest. Onze biologische klok stimuleert ons lichaam immers om overdag actief te zijn en ’s nachts te rusten. Shift- en nachtwerk verstoren dat natuurlijke ritme, waardoor slaapproblemen en maag- en darmklachten optreden. Studies wijzen bovendien op een verhoogd risico op hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten bij shiftwerkers. En ook hun sociale leven wordt ontregeld.

 

Als werkgever kunt u echter een aantal maatregelen nemen om die de risico’s in te perken en shift- en nachtwerk aangenamer te maken voor uw werknemers:

 

1. Beperk permanent nachtwerk en/of lange cycli 

Medewerkers vijf nachten na elkaar laten werken is het maximum. Daarna loopt het slaapgebrek op.

 

2. Begin wisselende shifts met een ochtendshift, gevolgd door een namiddag- en nachtshift

Zorg ervoor dat werknemers tussen shifts altijd voldoende kunnen rusten. Als een shift eindigt om 22 uur en de volgende begint om 6 uur, dan hebben uw medewerkers onvoldoende tijd om zich te verplaatsen, te slapen en te eten.

 

3. Bepaal shiftwissels in functie van het sociale leven van uw werknemers

Vaak wisselt men om 6 uur, 14 uur of 22 uur van shift, maar 7 uur (of 7.30 uur), 15 uur (of 15.30 uur) en 23 uur (of 23.30 uur) zijn meer geschikt.

 

4. Waak over de regelmaat

Laattijdige en onvoorziene veranderingen in het werkrooster verhogen de werkstress, met extra vermoeidheid tot gevolg.

 

5. Voorzie correcte verlichting op de werkplekken

Met behulp van goede verlichting beperkt u de aanmaak van het slaaphormoon melatonine en kunnen uw medewerkers beter werken.

 

6. Ondersteun uw werknemers waar mogelijk

Sensibiliseer uw medewerkers met tips voor een goede nachtrust: zo eten ze het best regelmatig om zware maaltijden net voor het slapengaan te vermijden. Een goed verduisterde kamer maakt het makkelijker om te slapen.

 

7. Zorg proactief voor dagwerk bij uw oudere werknemers

De wet stelt dat werknemers die ouder zijn dan 55 jaar of minstens 20 jaar nachtarbeid uitvoerden, kunnen vragen om met nachtwerk te stoppen. Voorkom onaangename verrassingen door hun roosters tijdig aan te passen. 

 

8. Zet geen zwangere vrouwen in voor nachtwerk

Studies bij zwangere vrouwen tonen een verband aan tussen nachtwerk en een verhoogd risico op een spontaan miskraam en vroeggeboorte.

 

9. Nacht- en shiftwerk moeten altijd een persoonlijke keuze zijn

Betrek uw medewerkers bij het opstellen van de roosters en probeer enkel werknemers in te zetten die gemotiveerd zijn om nacht- en shiftwerk te doen.

 

10. Aandacht voor voeding

Wijs uw medewerkers erop dat het belangrijk is om aandacht te hebben voor hun voeding. Voldoende fruit en groenten eten is belangrijk. Ook regelmatig eten zorgt voor een beter welzijn. 

 

Afwezigheden

De vitaliteit van uw werknemers extra ondersteunen?

Ontdek wat Corporate vitality voor u kan betekenen.

Categorieën

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Jurgen Koster
  • Jürgen Platel
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Dirk Heirman
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire