U bent hier

Blog

Blog

  • Gelukkige werknemers zijn de drijvende kracht achter succesvolle organisaties. Doordat ze zich beter in hun vel voelen, zijn medewerkers vitaler, minder ziek, productiever en meer geëngageerd. De sleutel hiervoor? Een HR- en Well-beingbeleid dat de werknemer centraal stelt. Wie ‘eigenaarschap’ krijgt en zo een impact heeft op zijn functioneren, is energieker, ondernemender, vitaler ... Kortom: gelukkiger.

  • Extralegale voordelen zoals een smartphone, tablet of laptop zijn geen uitzondering meer. Leuke extraatjes, maar niet zonder gevaar. Denk maar aan de continue stroom van e-mails, meldingen van chatberichten van Skype for Business, talloze nieuwsflashes, … Door het dwangmatige gebruik van mediatoestellen en de overvloed aan digitale informatie kampen werknemers steeds vaker met digitale stress. De gevolgen? Een ondermaats timemanagement, concentratieproblemen, productiviteitsvermindering en burn-outverschijnselen.

  • Als uw medewerkers bij warm weer aan de slag moeten, dan heeft u als werkgever (of in diens opdracht, als interne preventieadviseur) de verantwoordelijkheid om ze tegen de felle zon te beschermen. Met deze 8 maatregelen bent u al een goed eind op weg. 

     

  • Ruim een jaar geleden werd de wet Peeters ingevoerd, waardoor een tiental maatregelen van kracht werden. Bedoeling was om jobs voor werknemers ‘werkbaar’ te maken, en voor werkgevers wendbaar. Heel wat zaken die in de wet rond werkbaar en wendbaar werk zijn opgenomen, kwamen immers al in de praktijk voor. Toch blijkt dat niet alle werkgevers de mogelijkheden ten volle benutten. Tijd om daar verandering in te brengen!

  • In tijden van stress en burn-outs is welzijn op het werk een belangrijk aandachtspunt. Zo is het geluk van uw medewerkers cruciaal voor het succes van uw organisatie. Bovendien hoeft geluk helemaal niet zo’n abstract begrip te zijn: u hebt het deels zelf in de hand en kunt dan ook leren om gelukkiger te zijn. En met deze vijf pijlers creëert u ook meer geluk op de werkvloer!

  • Het is niet omdat een bedrijfswagen ook voor persoonlijk gebruik kan dienen, dat uw werknemers er zonder meer op vakantie naar het buitenland mee kunnen vertrekken … zelfs niet als het om een Chrysler ‘Grand Voyager’ of een Toyota ‘Land Cruiser’ gaat. Wilt u duidelijkheid scheppen, dan neemt u het best de gebruiksregels op in uw ‘car policy’.

  • Tijdens de zomer kunnen de temperaturen soms érg hoog oplopen. Bepaald geen pretje als er geconcentreerd gewerkt moet werken op kantoor. Met onze tips maakt u de hitte draaglijk voor uw medewerkers.

  • Fitte werknemers zijn een troef voor uw bedrijf, want ze presteren beter. Attentia ontwikkelde twee testen om de conditie van uw medewerkers na te gaan.

  • De zomer komt eraan. Voor veel werkgevers betekent dat dat ze opnieuw jobstudenten verwelkomen in hun bedrijf: door de gunstige fiscale regeling komt dat zowel voor de werkgever als de student voordelig uit. En of u nu al jaren met jobstudenten werkt, of er pas mee begint, dankzij dit artikel bent u goed voorbereid.

     

  • Er zijn tot op heden nog geen ‘WK-regels’ voor werkgevers, maar we kunnen wel verklappen dat u maar beter rekening houdt met enthousiaste voetbalfans op de werkvloer. Onze strategie? Speel slim mee met de hype rond de Rode Duivels en scoor zo bij uw medewerkers. 

  • Wie het doet, weet het maar al te goed: shift- en nachtwerk vormen een extra belasting voor lichaam en geest. Onze biologische klok stimuleert ons lichaam immers om overdag actief te zijn en ’s nachts te rusten. Shift- en nachtwerk verstoren dat natuurlijke ritme, waardoor slaapproblemen en maag- en darmklachten optreden. Studies wijzen bovendien op een verhoogd risico op hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten bij shiftwerkers. En ook hun sociale leven wordt ontregeld.

     

  • Elke zomer weer hetzelfde liedje: de horeca vindt onvoldoende personeel en er is een nijpend tekort aan redders. Tijdens de vakantie kan die nood opgevangen worden door jobstudenten, maar in mei, juni (en soms ook augustus) zijn die aan het studeren. Stefanie Devestel, legal consultant bij Attentia, legt uit waarom flexi-jobbers op zo’n moment een flexibele en voordelige oplossing zijn voor ondernemingen. 

     

  • Een sociaal secretariaat is een waardevolle partner die heel wat tijdrovende administratieve verplichtingen van u kan overnemen. De keuze van een sociaal secretariaat dat de juiste oplossingen voor uw noden biedt, is dan ook cruciaal. Wenst u te veranderen van sociaal secretariaat? Maak u dan geen zorgen: zo’n overschakeling verloopt vlot en efficiënt.

  • Rinkelende telefoons, binnenkomende e-mails, ratelende printers, geklets van collega's, … Te veel afleiding vermindert je concentratie en efficiëntie. En ook van een hele tijd routineklusjes uitvoeren of te lang werken zonder pauze word je minder alert. Hoe je dan toch de productiviteit op de werkvloer kunt verhogen? Dat ontdek je hieronder!

     

  • Wie gezond wil zijn, moet bewegen. En hoewel iedereen dat weet, brengen de meeste werknemers hun tijd nog altijd door aan hun bureau of aan een vergadertafel. Die statische positie is niet alleen nefast voor onze rug en ons spierstelsel, maar ook de oorzaak van een aantal chronische aandoeningen. Af en toe de benen strekken is dus zeker de boodschap, maar hoe doe je dat als je een vergadering van drie uur voor de boeg hebt? Wij geven je alvast enkele handige tips die voorkomen dat je gezondheid lijdt onder je sedentair gedrag.

  • In de lentemaanden vieren heel wat medewerkers de eerste of plechtige communie van hun kinderen. Tijd om na te gaan of u hen verlof zoals klein verlet mag of moet toekennen ter gelegenheid van deze feestelijke gebeurtenis.

  • Millennials en Generatie X, of in meer gangbare taal: de jeugd en de 45-plussers, het zijn de twee grootste generaties op de werkvloer. Een goede mix van beide is belangrijk voor een onderneming, want elk hebben ze hun eigen competenties, ervaring en dynamiek. Maar wie denkt dat één van de twee generaties de waarheid in pacht heeft, is verkeerd.

  • Bij een variabele verloning of bonus is een deel van het inkomen afhankelijk van de persoonlijke prestaties van uw medewerkers, die van hun team of van de hele organisatie. Terwijl dat vroeger vooral een zaak van en voor de top was, dringt het nu – in tijden van hoge loonkosten – steeds vaker door tot alle echelons van een bedrijf. Maakt variabel verlonen al deel uit van uw loonstrategie?

     

  • Werkgevers zijn verplicht om een preventiebeleid op te stellen om de psychosociale belasting op de werkvloer te verlagen. Concreet betekent dit dat elke werkgever maatregelen moeten nemen om stress aan te pakken en burn-outs te vermijden. Een eenmalige sessie mindfulness of energiemanagement leidt zelden tot duurzame resultaten. Met deze tips zorgt u wél voor een geslaagd stressbeleid.

     

  • Een vitaal leider heeft niet alleen aandacht voor de vitaliteit van zijn teamleden, maar luistert ook naar zijn of haar eigen lichaam. Zelfzorg is namelijk de eerste stap naar vitaal leiderschap. Met deze zes tips gaat u zinvol en bewust met uzelf om.

Pagina's

Categorieën

Auteur

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Jurgen Koster
  • Jürgen Platel
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Dirk Heirman
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire