U bent hier

Blog

Blog

  • De uitbraak van COVID-19 heeft iedere werkplek grondig door elkaar geschud en zal dat zeker nog een tijdje blijven doen. Naarmate het bedrijfsleven stilaan hervat, zult u zich als werkgever misschien een relevante vraag stellen: kan het virus als een arbeidsongeval of beroepsziekte erkend worden wanneer een medewerker op de werkvloer besmet is geraakt? 

  • “Wat als ik terug op de werkvloer wordt verwacht tijdens deze coronacrisis?” Een vraag die veel medewerkers in de ban houdt. Schrik hebben voor het onbekende is een heel menselijke reactie. Maar het bezorgt u in deze ongewone periode wellicht ook een hoop extra stress. Met enkele kleine ingrepen maakt u zo komaf met die stress. Wij geven u acht tips om het stressniveau onder controle te houden in deze coronaperiode.  

  • Anderhalve meter afstand bewaren. Het is wellicht de meest gekende regel tijdens deze coronacrisis. Nu steeds meer bedrijven opstarten en meer medewerkers terug op de werkvloer aanwezig zijn, is het handig om onze tips even door te nemen zodat die heropstart vlot én veilig verloopt en conform de maatregelen rond social distancing.  

  • De heropstart van de Belgische bedrijven is een feit, weliswaar stapsgewijs. Mits de nodige voorzorgsmaatregelen – afstand houden, telewerk indien mogelijk, mondmaskers en handgels - mogen we dan terug naar onze werkplek. Een van de vragen die wij vaak krijgen is: wat met de airconditioning in de onderneming? Kan het ventilatiesysteem het coronavirus verspreiden?   

  • Het coronavirus stelt onze bedrijven voor ongeziene uitdagingen. Enerzijds werkt de ruime meerderheid van de medewerkers nu van thuis, anderzijds weegt deze crisis ook op het psychosociale welzijn van uw personeel. Hoe helpt u hen als leidinggevende om zich door deze moeilijke periode te slaan en veerkrachtig te blijven? 

  • Hou 1,5 meter afstand: Check. ✅  

    Was regelmatig uw handen: Check. ✅ 

    Raak uw gezicht niet aan... Oei, dat is al een heel stuk moeilijker, niet?  

      

  • De ene is het gewend om minstens één dag per week van thuis te werken, voor de andere is thuiswerk nog onbekend terrein. Door de uitbraak van het coronavirus (COVID-19) zijn veel mensen plots verplicht om vanuit hun woonkamer, keuken of slaapkamer aan de slag te gaan. Daarom is het belangrijk om ook thuis even over ergonomie na te denken. Met deze eenvoudige tips richten ook uw medewerkers een comfortabele werkomgeving bij hen thuis in. 

  • Door de maatregelen tegen de verspreiding van COVID-19 lopen veel medewerkers die verplicht van thuis werken het risico om tijdens een werkdag nauwelijks nog te bewegen. Vroeger was de verplaatsing van en naar het werk of een koffiepauze met een collega nog een actief moment, of misschien stimuleerde u hen wel om een actieve middagpauze in te lassen. Nu zijn medewerkers op zichzelf aangewezen om voldoende te blijven bewegen. Schiet daarom meteen in actie met deze eenvoudige tips. 

  • De meeste bedrijven hebben door de uitbraak van de COVID-19-crisis geen keuze: gezondheid primeert en medewerkers moeten daarom van thuis werken. Gelukkig hoeft de workflow bij veel bedrijven daarmee niet stil te vallen. Zelfs meetings met uw medewerkers kunnen gewoon op afstand doorgaan. Maar hoe pakt u zo’n online vergaderingen het best aan? 

  • Om de verdere uitbraak van het COVID-19-virus te verkleinen, heeft de overheid diverse maatregelen getroffen. Zo is er onder meer de aanbeveling om zoveel mogelijk thuis te werken en zich niet onnodig naar de werkplek te verplaatsen. Als bedrijf is het cruciaal dat u in deze periode de richtlijnen van de overheid strikt volgt. Maar waarmee moet u dan rekening houden wanneer uw medewerkers onverwacht telewerken? Wat is het wettelijk kader? We zetten het even op een rij.

  • Het coronavirus, ook wel COVID-19, heeft ons land en de rest van de wereld goed in zijn greep. In tegenstelling tot de griep is er voor deze infectie nog geen vaccin beschikbaar. Het is daarom nog meer van levensbelang dat u de juiste voorzorgen neemt om besmetting te voorkomen. De meest eenvoudige manier om het risico op overdracht aanzienlijk te beperken, is een goede handhygiëne.

  • Het coronavirus rukt in ijltempo op en heeft nu ook België bereikt. De kans is reëel dat één van uw medewerkers geïnfecteerd raakt. Hoe bereidt u zich daarop voor? Welke maatregelen neemt u om de gezondheidsrisico’s voor uw andere medewerkers te beperken? In deze blog leest u het antwoord op al uw vragen.

  • In de meeste organisaties zijn vier verschillende generaties medewerkers actief. Zij hebben aparte kenmerken en kwaliteiten, maar ook eigen behoeften. Ze zitten immers allemaal in een andere fase van hun leven en bijgevolg loont het om in te spelen op de verwachtingen van iedere generatie. Hoe u dit het best aanpakt? Dat leggen we in deze blog uit. We bieden een aantal relevante inzichten om met deze generatieverschillen om te gaan. 

  • Honderdduizenden Vlaamse kinderen liepen deze tijd vorig jaar rond met vier stippen op hun hand. STIP IT was een bewustwordingsactie om op te komen tegen pesten. De actie was zo’n succes dat ze dit jaar herhaald wordt. Als de jeugd het kan, kan de bedrijfswereld het zeker ook! Hieronder vier tips om pesten in uw onderneming tegen te gaan. 

  • 4 februari, Wereldkankerdag. Kanker. Zes letters. Ze hakken er zwaar in als de diagnose komt. Gelukkig is de medische wetenschap ondertussen zo geëvolueerd dat een groot percentage van de patiënten geneest met de juiste behandeling. Dan denk je dat het ergste achter de rug is. Tot je opnieuw wil gaan werken. Ontdek hoe u als werkgever de terugkeer van uw medewerker zo positief mogelijk kunt laten verlopen.

     

  • Misschien betaalt u uw medewerkers reeds een bonus uit als beloning voor hun inzet? Of misschien bent u net aan het overwegen om dat vanaf nu te doen? Hou er dan rekening mee dat de ene bonus de andere niet is en dat u best uitkijkt naar een optimale vorm van bonus die interessant is voor u én voor uw medewerkers.

  • Voor veel ondernemingen is een toekomstgericht loonbeleid een uitdaging. Toch zien we een aantal wereldwijde trends in rewards en verloning, die u hierbij helpen. In deze blog lichten we u de zes meest opvallende trends toe.

  • Retentie is het nieuwe recruitment. De geknipte medewerker vinden is één, maar nog belangrijker is om dat talent tevreden aan boord te houden. U wil immers vermijden dat een medewerker die u helemaal opleidt, nadien meteen naar de concurrentie vertrekt. Hier zijn 3 game changers waarmee u de loyaliteit van uw medewerkers versterkt. 

  • De start van een nieuw decennium belooft ook op vlak van HR & Well-being interessant te worden. HR en Well-being specialist Attentia werpt alvast een blik op de toekomst en ziet deze trends voor 2020:

Pagina's

Categorieën

Auteur

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Kim Faes
  • Virginie Kaye
  • Kris Lefebure
  • Helga Kunert
  • Alain Biyack
  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Jurgen Koster
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire