Attentia
info@attentia.be
De impact op de werkvloer bij overmatig alcoholgebruik valt niet te ontkennen. Medewerkers onder invloed van alcohol zijn vaker afwezig, minder productief en vaker betrokken bij arbeidsongevallen. Daarom ben je als werkgever verplicht om een preventief alcohol- en drugsbeleid in je organisatie op te zetten. Maar wat als er toch problemen zijn? We duiken in vier concrete scenario's.
De zomermaanden komen eraan en je medewerkers vragen volop hun verlof aan. Goed zo, iedereen verdient vakantie! Maar hoe vang je hun verlof nu op zodat de continuïteit van je bedrijf gegarandeerd is? Lees hieronder welke tijdelijke arbeidskrachten in aanmerking komen en welke voordelen en aandachtspunten er aan hun inschakeling verbonden zijn.
Op 1 april start de ramadan. Een heilige maand voor moslims. Tot 30 april zullen zij overdag vasten - dit houdt in dat ze eten noch drinken tussen zonsopgang en zonsondergang. Gedurende deze bijzondere periode gaat het werk wel door. Als werkgever kan je je vastende medewerkers extra ondersteunen. Wij geven alvast enkele tips!
Zet in op je People Managers. Zij zijn de drijvende kracht bij hybride werken. Om een hybride structuur op een goede manier te organiseren, moeten leidinggevenden een heel andere aanpak hanteren. Het is niet eenvoudig om de vinger aan de pols te houden wanneer medewerkers een deel van hun tijd elders werken. Heb je een people manager met potentieel te pakken, zorg dan voor een correcte verloning en investeer in opleiding.
Alle verandering is moeilijk. Een nieuwe situatie aanvaarden, nieuwe gewoontes aanleren: als mens staan we hier over het algemeen eerder weigerachtig tegenover. Een goede omkadering is dus heel belangrijk om binnen je organisatie draagkracht te creëren voor de nieuwe aanpak. Hoe begeleid je medewerkers bij de transitie van het huidige telewerken naar een duurzaam beleid rond hybride werken?.
Mobiliteit is een belangrijke factor in het loonpakket van veel medewerkers. Sinds 2019 is het voor werkgevers mogelijk om een mobiliteitsbudget toe te kennen en sinds januari 2022 werden er versoepelingen en uitbreidingen ingevoerd. Hierdoor kunnen werknemers het budget van hun bedrijfswagen voor andere mobiliteitsopties inzetten. In de praktijk zien we dat nog steeds een minderheid van de werkgevers hier gebruik van maakt, al tekent er zich een kentering af.
Wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van zo’n mobiliteitsbudget? En is het niet interessanter om mobiliteit in een plan flexibel verlonen op te nemen?
Ken je onze juridische experten, Joke, Nathalie, Pieterjan, Rudy en de andere talenten van het legal team? Zij adviseren je en beantwoorden al je kopbrekers over arbeidsduur, de sociale verkiezingen, het beëindigen van een arbeidsovereenkomst, arbeidsongeschiktheid, internationale tewerkstelling, enz…
Een ongeluk is snel gebeurd. En elke seconde dat geen hulp geboden wordt, kan een levensgroot verschil maken. Vandaar dat het cruciaal is om uw medewerkers op te leiden zodat zij op de juiste manier de eerste hulp kunnen verlenen. Voor wie nog niet helemaal overtuigd is, zijn dit 4 extra redenen waarom iedereen kennis zou moeten hebben van EHBO en reanimatie.
Gezonde en gelukkige medewerkers zijn de drijvende kracht achter elke succesvolle organisatie. Helaas neemt het aantal langdurig afwezigen in België toe. Een groot aandeel van die afwezigen is te wijten aan mentaal onwelzijn zoals burn-out, bore-out of depressie. Maar dankzij een structureel beleid kan een organisatie op lange termijn verzuim verbeteren, stress reduceren en het welzijn van de medewerkers verbeteren.
Eind mei kwam de regering tot een akkoord over de vergroening van de bedrijfswagens. Het streefdoel is om vanaf 2026 emissievrij te rijden. De komende maanden en jaren zullen wagens met een klassieke verbrandingsmotor (diesel en benzine) stelselmatig fiscaal minder aantrekkelijk worden, zal er meer ruimte zijn voor investeringen in laadpaalinfrastructuur en komt er een flexibeler mobiliteitsbudget. Aangezien voor veel medewerkers de bedrijfswagen onderdeel uitmaakt van hun verloning, zal deze omslag zowel voor u als werkgever als voor uw medewerkers een grote (financiële) impact hebben. Door er nu al op te anticiperen, vermijdt u onaangename verrassingen. We zetten ze even op een rij: