U bent hier

Blog

Blog

  • Stel: uw medewerkers zijn vaak bezig met taken die niet tot uw corebusiness behoren. Dan zou u eraan kunnen denken om deze taken uit te besteden en zo een bepaalde kost te optimaliseren. Toch is outsourcing veel meer dan kostenoptimalisatie.

  • Medewerkers die zich geëngageerd voelen op het werk bruisen doorgaans van energie, zijn productiever en hebben een verminderde kans op burn-outs. Wie zich als workaholic op zijn werk stort, levert in eerste instantie ook vaak knappe resultaten, maar is fundamenteel ongezond bezig. Wat is het verschil tussen de twee en hoe herkent u het?

  • Amper de helft van de Belgische werknemers is tevreden met het verloningsbeleid van hun bedrijf. Traditionele loonpakketten beantwoorden niet langer aan de individuele behoeften van de werknemers en steeds meer bedrijven voeren daarom een vorm van flexibele verloning in: het ‘cafetariaplan’. Zo speelt u in op de persoonlijke wensen van uw medewerkers, zonder dat uw loonkosten stijgen. Hoe pakt u dat het best aan?

  • Het werkgelegenheidsplan voor 45-plussers of CAO 104 wordt vaak aanzien als een administratieve last, maar eigenlijk is dit eerder een opportuniteit. Enerzijds om uw onderneming te onderscheiden van andere in de war for talent, maar anderzijds ook om de goede balans tussen jonge medewerkers en ervaren 45 plussers te bewaren of om de duurzame inzetbaarheid van uw medewerkers te garanderen.

  • Heeft uw onderneming meer dan twintig medewerkers? Dan moet u volgens cao 104 jaarlijks een ‘werkgelegenheidsplan oudere werknemers’ opstellen. Dat moet u niet als een verplichting zien, maar als een kans om het verschil te maken in uw sector.

     

  • Het is niet eenvoudig om uw loonbeleid toekomstgericht te maken. Toch merken we vandaag dat er een aantal trends in opmars zijn op vlak van rewards of verloning. We lichten graag deze 6 trends verder uit.

  • Surft uw HR-departement reeds mee op de golf van digitalisering? Uit onze Digimatuurtest is gebleken dat een digitale transformatie vaak nog als een last of bedreiging wordt aanzien, terwijl dit in vele gevallen heel wat opportuniteiten biedt. 

  • Digitale transformatie is hip. Maar wie om die reden een nieuwe digitale tool in zijn onderneming introduceert en vooruitgang verwacht, slaat de bal mis. Een doelgerichte aanpak en een juiste mindset zijn de eerste stap naar een succesvolle digitale transformatie.

  • 2019 wordt voor kmo’s het jaar van het streven naar evenwicht. Zo kunnen we onze voorspellingen voor de HR en Well-being trends van 2019 het best samenvatten. Evenwicht tussen vrijheid en verantwoordelijkheid, tussen digitale tools en focus op mensen, tussen verantwoordelijkheid van medewerkers en die van werkgevers. Dit zijn de 5 trends die wij voorspellen:

     

  • De eindejaarsperiode is net achter de rug. Dat betekent in veel organisaties: een bedrijfsfeestje met de collega’s. Wellicht ook met alcohol. Maar wat als één van uw medewerkers een ongeval heeft na zo’n feestje op het werk? In hoeverre blijft u als werkgever verantwoordelijk? Hoe pakt u dit best aan?

  • Eindelijk is het zover: het hele jaar door heeft iedereen zich uit de naad gewerkt en uiteindelijk zijn de objectieven voor het jaar toch bereikt. Tijd voor een beloning, denkt u dan. En terecht. Maar meteen daarna denkt u best even goed na voor welk soort beloning u kiest. Die keuze is immers minder vrijblijvend dan u denkt.

  • Wat brengt 2019 op vlak van HR en Well-Being? Verwacht geen megashift, ondernemingen blijven focussen op de war for talent en op de vergrijzing. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt wordt straks elk beroep een knelpuntberoep. De vier grote trends die Attentia voor 2019 voorspelt, draaien daar dan ook rond.

  • Als werkgever is het niet altijd evident om personen met een handicap in dienst te nemen, maar met de juiste materiële, immateriële en organisatorische werkaanpassingen is het wel te organiseren. Medisch Directeur Edelhart Kempeneers geeft enkele praktische tips.

  • Vriestemperaturen, ijs en sneeuw: de winter brengt heel wat uitdagingen voor uw onderneming met zich mee. Met de juiste aanpak gooien noch het verkeer, noch de vrieskou roet in het eten.

     

  • Alarmerend nieuws onlangs in de media: “Belgen bewegen te weinig”. Als arts verwondert mij dit niet. Ik stond - of beter: zat - vroeger zelf voortdurend in het rood. Tot ik mijn gezondheid als een managementproject aangepakt heb. Ik maakte mijn gebrek aan beweging meetbaar en hanteerde het SMART-principe: Specifiek, Meetbaar, Realistisch en Tijdsgebonden.

     

  • Wellicht denkt u wel eens: “Ik heb toch de juiste mensen in huis? Waarom dan een externe toelaten in mijn bedrijfsvoering? Waarom zou ik een taak outsourcen?”. Toch zijn er verschillende redenen waarom ondernemingen opdrachten kunnen uitbesteden en/of iemand extern inhuren.

  • Wanneer u een onderneming overneemt, neemt u automatisch ook alle bedrijfsmedewerkers over. Dat zullen organisaties op het overnamepad niet over het hoofd zien, en ze zullen er wel degelijk rekening mee houden bij hun beslissing om een onderneming al dan niet over te nemen. Maar vaak onderschatten de ‘overnemers’ de impact van een overname van medewerkers. Alle arbeidsover-eenkomsten worden de facto overgenomen zonder enige aanpassing, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.

  • Vier generaties zijn er vandaag actief op de werkvloer. Het behouden van deze verschillende generaties biedt een absolute meerwaarde voor uw onderneming. Deze generaties vullen elkaar immers perfect aan, weliswaar elk met hun eigen kenmerken en kwaliteiten. Op vlak van verloning is het wel belangrijk om in te spelen op de verschillende verwachtingen per generatie. In deze vlog geven we alvast mee hoe u dat precies kunt doen en waarmee u dan rekening moet houden.

  • Als kmo is het niet altijd eenvoudig om getalenteerde werknemers aan te trekken en te houden, en dat zal er in de toekomst niet makkelijker op worden. Niet alleen omdat de arbeidsmarkt boomt, maar ook omdat medewerkers steeds meer informatie terugvinden over loonpakketten, waardoor ze werkgevers beter kunnen vergelijken. Bovendien is spreken over loon geen taboe meer bij de jongere generatie. Als kmo bestaan er gelukkig haal wat opties om zo kostenneutraal mogelijk een competitief loonpakket aan te bieden. Zo bindt u talentvolle medewerkers aan uw organisatie (retentie) én trekt u vlotter nieuwe medewerkers aan. Twee essentiële elementen om u te onderscheiden in de huidige war for talent. 

     

Pagina's

Categorieën

Auteur

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Jurgen Koster
  • Jürgen Platel
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire