U bent hier

Blog

Blog

  • Het is niet omdat een bedrijfswagen ook voor persoonlijk gebruik kan dienen, dat uw werknemers er zonder meer op vakantie naar het buitenland mee kunnen vertrekken … zelfs niet als het om een Chrysler ‘Grand Voyager’ of een Toyota ‘Land Cruiser’ gaat. Wilt u duidelijkheid scheppen, dan neemt u het best de gebruiksregels op in uw ‘car policy’.

  • Elke organisatie moet een dynamisch risicobeheersysteem implementeren, dat is een wettelijke verplichting. Maar of dat beleid ook effectief uw risico’s vermindert, hangt af van de manier waarop u en uw externe dienst het in uw organisatie aanpakken. Met deze 4 tips geraakt u alvast een stuk op de goede weg.

  • Waarom kiest een medewerker wel of niet voor uw onderneming? In de war for talent zijn er talrijke factoren die meespelen in die beslissing. Verloning is absoluut één van de belangrijkste factoren.

  • Wettelijk gezien mogen medewerkers in België niet werken op de 10 wettelijk vastgelegde feestdagen. Dat is de basisregel. Maar uw onderneming heeft misschien wel nood aan continuïteit, ook op die bijzondere dagen? Hou dan rekening met deze aandachtspunten en zorg dat u alles op voorhand goed heeft vastgelegd en afgesproken.

     

  • De zomer komt eraan. Voor veel werkgevers betekent dat dat ze opnieuw jobstudenten verwelkomen in hun bedrijf: door de gunstige fiscale regeling komt dat zowel voor de werkgever als de student voordelig uit. En of u nu al jaren met jobstudenten werkt, of er pas mee begint, dankzij dit artikel bent u goed voorbereid.

     

  • In de lentemaanden vieren heel wat medewerkers de eerste of plechtige communie van hun kinderen. Tijd om na te gaan of u hen verlof zoals klein verlet mag of moet toekennen ter gelegenheid van deze feestelijke gebeurtenis.

  • Op 5 mei begint dit jaar de ramadan, een heilige maand voor moslims. Tot 4 juni zullen zij overdag vasten, wat dus inhoudt dat ze niet eten of drinken na zonsopgang en voor zonsondergang. Een groot deel van die tijd brengen ze door op de werkvloer. Als werkgever kunt u deze medewerkers extra ondersteunen tijdens deze periode. Wij geven een aantal tips!

     

  • Wellicht denkt u wel eens: “Ik heb toch de juiste mensen in huis? Waarom dan een externe toelaten in mijn bedrijfsvoering? Waarom zou ik een taak outsourcen?”. Toch zijn er verschillende redenen waarom ondernemingen opdrachten kunnen uitbesteden en/of iemand extern inhuren.

  • Heeft u al een gedifferentieerd Well-being beleid op maat van de verschillende groepen van medewerkers in uw onderneming? Hieronder verklaren we ons nader. Uw personeel zal zich veel beter en gemotiveerder voelen als u met hun individuele behoeften rekening houdt. Maar hoe wordt uw Well-being beleid echt succesvol als je daarmee rekening houdt? Op basis van welke factoren kunt u uw medewerkers indelen? Hier zijn vier stappen die uw Well-being beleid completer en gedifferentieerder zullen maken.

  • Van oudsher zijn ze het in vele organisaties niet gewoon en misschien is er zelfs wat frisse tegenzin aanwezig, maar wanneer de medewerkers van de afdelingen Human Resources en Preventie & Bescherming samenwerken, leidt dit dikwijls tot mooie resultaten zoals minder absenteïsme in uw organisatie. Maar hoe pakt u dit concreet aan? 

  • In België zijn ondernemingen met gemiddeld minstens 50 werknemers verplicht om in kaart te brengen hoever ze staan in hun evolutie naar een genderneutrale loonstructuur. Deze oefening moet elke twee jaar opnieuw gebeuren. Dat is een goede zaak: de loonkloof bedraagt in België immers nog altijd 6,5 procent. Maar ondernemingen hebben meer bouwstenen ter beschikking om van hun loonbeleid een succes te maken. Waaronder deze vijf.

  • U zou kunnen denken dat alle externe diensten voor preventie en bescherming op het werk (EDPBW) volledig gelijkaardig werken en dat het niet uitmaakt bij welke EDPBW u aansluit. Hun taken zijn toch wettelijk bepaald, niet? Niets is minder waar. Elke EDPBW geeft zelf een invulling aan de diensten die hij aanbiedt. Kies dus voor een externe dienst die aansluit bij uw organisatie. Hier volgen alvast 3 vragen die u aan de EDPBW kunt stellen.

  • Wie denkt aan ergonomie op kantoor, blijft vaak hangen bij een op maat afgestelde bureaustoel en een beeldscherm dat op de juiste hoogte staat. Maar er komt zo veel meer bij kijken. Wij geven graag enkele tips om uw medewerkers zo ergonomisch mogelijk aan het werk te houden. 

  • Een ongeluk is snel gebeurd. En elke seconde dat geen hulp geboden wordt, kan een levensgroot verschil maken. Vandaar dat het cruciaal is om uw medewerkers op te leiden zodat zij op de juiste manier de eerste hulp kunnen verlenen. Voor wie nog niet helemaal overtuigd is, zijn dit 4 extra redenen waarom iedereen kennis zou moeten hebben van EHBO en reanimatie.

  • Stel: uw medewerkers zijn vaak bezig met taken die niet tot uw corebusiness behoren. Dan zou u eraan kunnen denken om deze taken uit te besteden en zo een bepaalde kost te optimaliseren. Toch is outsourcing veel meer dan kostenoptimalisatie.

  • Medewerkers die zich geëngageerd voelen op het werk bruisen doorgaans van energie, zijn productiever en hebben een verminderde kans op burn-outs. Wie zich als workaholic op zijn werk stort, levert in eerste instantie ook vaak knappe resultaten, maar is fundamenteel ongezond bezig. Wat is het verschil tussen de twee en hoe herkent u het?

  • Amper de helft van de Belgische werknemers is tevreden met het verloningsbeleid van hun bedrijf. Traditionele loonpakketten beantwoorden niet langer aan de individuele behoeften van de werknemers en steeds meer bedrijven voeren daarom een vorm van flexibele verloning in: het ‘cafetariaplan’. Zo speelt u in op de persoonlijke wensen van uw medewerkers, zonder dat uw loonkosten stijgen. Hoe pakt u dat het best aan?

  • Misschien betaalt u uw medewerkers reeds een bonus uit als beloning voor hun inzet? Of misschien bent u net aan het overwegen om dat vanaf nu te doen? Hou er dan rekening mee dat de ene bonus de andere niet is en dat u best uitkijkt naar een optimale vorm van bonus die interessant is voor u én voor uw medewerkers.

  • Het werkgelegenheidsplan voor 45-plussers of CAO 104 wordt vaak aanzien als een administratieve last, maar eigenlijk is dit eerder een opportuniteit. Enerzijds om uw onderneming te onderscheiden van andere in de war for talent, maar anderzijds ook om de goede balans tussen jonge medewerkers en ervaren 45 plussers te bewaren of om de duurzame inzetbaarheid van uw medewerkers te garanderen.

  • Heeft uw onderneming meer dan twintig medewerkers? Dan moet u volgens cao 104 jaarlijks een ‘werkgelegenheidsplan oudere werknemers’ opstellen. Dat moet u niet als een verplichting zien, maar als een kans om het verschil te maken in uw sector.

     

Pagina's

Categorieën

Auteur

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Kris Lefebure
  • Helga Kunert
  • Alain Biyack
  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Jurgen Koster
  • Jürgen Platel
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire