U bent hier

Blog

Blog

  • Kanker. Zes letters. Ze hakken er zwaar in als de diagnose komt. Gelukkig is de medische wetenschap ondertussen zo geëvolueerd dat een groot percentage van de patiënten geneest met de juiste behandeling. Dan denk je dat het ergste achter de rug is. Tot je opnieuw wil gaan werken. Ontdek hoe u als werkgever de terugkeer van uw medewerker zo positief mogelijk kunt laten verlopen.

     

  • Wie op het werk psychosociale risico’s ervaart, kon tot 2014 een klacht indienen bij de preventieadviseur psychosociale aspecten. Sindsdien spreekt de wetgeving echter niet meer van een klacht, maar van een verzoek tot psychosociale interventie. Dit kan bestaan uit een verzoek tot informele psychosociale interventie of een verzoek tot formele psychosociale interventie. In de praktijk nemen werkgevers, werknemers en vakbonden echter nog regelmatig het woord ‘klacht’ in de mond. Maar wat is dan precies het verschil met een formele interventie? Hoog tijd om dit voor eens en voor altijd duidelijk te stellen.

     

  • Er is de laatste jaren een stijgende tendens in verzuim, ook in langdurig verzuim. Te veel medewerkers zitten lange tijd thuis, terwijl sommigen, dankzij de nodige aanpassingen op de werkvloer, wel in staat zouden zijn om weer aan de slag te gaan. Re-integratie is geen negatief verhaal, maar in vele gevallen een win-win voor werkgever en werknemer.

  • Machine learning en kunstmatige intelligentie zullen de HR- en Well-being wereld op z’n kop zetten. Door slimme algoritmes naar de data van uw onderneming te laten kijken, kunt u op het vlak van HR en Well-being bepaalde voorspellingen detecteren en zo uw plannen preventief bijsturen. Op die manier kunt u de impact van uw HR & Well-being inspanningen optimaliseren.

  • Mobiliteit is meer dan ooit een cruciale factor voor jobtevredenheid, mede dankzij de eindeloze files op onze wegen. Tel daarbij de war for talent op de arbeidsmarkt, en u begrijpt al snel hoe u met een slim mobiliteitsbeleid uw kmo van de massa kunt onderscheiden in uw zoektocht naar personeel. Drie tips helpen u om het verschil te maken.

  • Terwijl de overheid cash for car als beleidsmaatregel aantrekkelijker probeert te maken, blijft het percentage werknemers dat met een bedrijfswagen rijdt, licht stijgen. Logisch, aangezien de maatregel weinig doet om de kern van het probleem aan te pakken. 

     

  • Pendelen naar het werk is vaak rekening houden met files of met vertragingen van het openbaar vervoer. Geen wonder dus dat steeds meer werknemers met de fiets naar het werk gaan. Waar de fietsende werknemers in 2015 nog 6,5% van alle medewerkers uitmaakten, nam hun aandeel dit jaar toe tot 9,1%. Wilt u uw medewerkers ook stimuleren om met de fiets naar het werk te komen? Dan is de leasefiets het overwegen waard!

  • Vandaag lezen we steeds vaker over burn-outs en ook in onze omgeving merken we dat steeds meer mensen er het slachtoffer van worden. Toch weet lang nog niet iedereen wat een burn-out precies is en wat we eraan kunnen doen. We zetten de symptomen even op een rijtje en lichten de preventieve rol van HR toe.

  • Werkgevers hebben een serieuze impact op het aantal zieken en afwezigen in hun bedrijf. Niet minder dan 60% van het gekende verzuim is namelijk beïnvloedbaar, onder andere door degelijk beleid, duidelijk gecommuniceerde protocollen, een positieve werksfeer en goed opgeleide leidinggevenden.

  • Sinds #metoo is er steeds meer aandacht voor grensoverschrijdend gedrag, ook op de werkvloer. Ontdek wat dit psychosociaal aspect precies inhoudt en hoe u er het best mee omgaat.

  • Gelukkige werknemers zijn de drijvende kracht achter succesvolle organisaties. Doordat ze zich beter in hun vel voelen, zijn medewerkers vitaler, minder ziek, productiever en meer geëngageerd. De sleutel hiervoor? Een HR- en Well-beingbeleid dat de werknemer centraal stelt. Wie ‘eigenaarschap’ krijgt en zo een impact heeft op zijn functioneren, is energieker, ondernemender, vitaler ... Kortom: gelukkiger.

  • Extralegale voordelen zoals een smartphone, tablet of laptop zijn geen uitzondering meer. Leuke extraatjes, maar niet zonder gevaar. Denk maar aan de continue stroom van e-mails, meldingen van chatberichten van Skype for Business, talloze nieuwsflashes, … Door het dwangmatige gebruik van mediatoestellen en de overvloed aan digitale informatie kampen werknemers steeds vaker met digitale stress. De gevolgen? Een ondermaats timemanagement, concentratieproblemen, productiviteitsvermindering en burn-outverschijnselen.

  • Als uw medewerkers bij warm weer aan de slag moeten, dan heeft u als werkgever (of in diens opdracht, als interne preventieadviseur) de verantwoordelijkheid om ze tegen de felle zon te beschermen. Met deze 8 maatregelen bent u al een goed eind op weg. 

     

  • Ruim een jaar geleden werd de wet Peeters ingevoerd, waardoor een tiental maatregelen van kracht werden. Bedoeling was om jobs voor werknemers ‘werkbaar’ te maken, en voor werkgevers wendbaar. Heel wat zaken die in de wet rond werkbaar en wendbaar werk zijn opgenomen, kwamen immers al in de praktijk voor. Toch blijkt dat niet alle werkgevers de mogelijkheden ten volle benutten. Tijd om daar verandering in te brengen!

  • In tijden van stress en burn-outs is welzijn op het werk een belangrijk aandachtspunt. Zo is het geluk van uw medewerkers cruciaal voor het succes van uw organisatie. Bovendien hoeft geluk helemaal niet zo’n abstract begrip te zijn: u hebt het deels zelf in de hand en kunt dan ook leren om gelukkiger te zijn. En met deze vijf pijlers creëert u ook meer geluk op de werkvloer!

  • Het is niet omdat een bedrijfswagen ook voor persoonlijk gebruik kan dienen, dat uw werknemers er zonder meer op vakantie naar het buitenland mee kunnen vertrekken … zelfs niet als het om een Chrysler ‘Grand Voyager’ of een Toyota ‘Land Cruiser’ gaat. Wilt u duidelijkheid scheppen, dan neemt u het best de gebruiksregels op in uw ‘car policy’.

  • Tijdens de zomer kunnen de temperaturen soms érg hoog oplopen. Bepaald geen pretje als er geconcentreerd gewerkt moet werken op kantoor. Met onze tips maakt u de hitte draaglijk voor uw medewerkers.

  • Fitte werknemers zijn een troef voor uw bedrijf, want ze presteren beter. Attentia ontwikkelde twee testen om de conditie van uw medewerkers na te gaan.

  • De zomer komt eraan. Voor veel werkgevers betekent dat dat ze opnieuw jobstudenten verwelkomen in hun bedrijf: door de gunstige fiscale regeling komt dat zowel voor de werkgever als de student voordelig uit. En of u nu al jaren met jobstudenten werkt, of er pas mee begint, dankzij dit artikel bent u goed voorbereid.

     

  • Er zijn tot op heden nog geen ‘WK-regels’ voor werkgevers, maar we kunnen wel verklappen dat u maar beter rekening houdt met enthousiaste voetbalfans op de werkvloer. Onze strategie? Speel slim mee met de hype rond de Rode Duivels en scoor zo bij uw medewerkers. 

Pagina's

Categorieën

Auteur

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Jurgen Koster
  • Jürgen Platel
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Dirk Heirman
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire