U bent hier

Blog

Blog

  • Surft uw HR-departement reeds mee op de golf van digitalisering? Uit onze Digimatuurtest is gebleken dat een digitale transformatie vaak nog als een last of bedreiging wordt aanzien, terwijl dit in vele gevallen heel wat opportuniteiten biedt. 

  • Stress, overspannenheid, burn-outs, … Steeds meer werknemers krijgen te kampen met allerlei fysieke en psychosociale klachten als gevolg van een toegenomen werkdruk. Het is dan ook een goede zaak om meer aandacht te besteden aan welzijn op het werk. Niet alleen bespaart dat bedrijven heel wat geld, uw medewerkers zullen er ook gelukkiger van worden. En laat dat nu het geheim achter succesvolle organisaties zijn. Ontdek hier welke factoren geluk beïnvloeden en hoe u zelf geluk op de werkvloer kunt nastreven. 

     

  • Temperatuur: het eeuwige twistpunt op kantoor. Hoe houdt u iedereen comfortabel op de werkvloer, en is dat überhaupt een optie?

     

  • Als uw medewerkers bij warm weer aan de slag moeten, dan heeft u als werkgever (of in diens opdracht, als interne preventieadviseur) de verantwoordelijkheid om ze tegen de felle zon te beschermen. Met deze 8 maatregelen bent u al een goed eind op weg. 

     

  • Tijdens de zomer kunnen de temperaturen soms érg hoog oplopen. Bepaald geen pretje als er geconcentreerd gewerkt moet werken op kantoor. Met onze tips maakt u de hitte draaglijk voor uw medewerkers.

  • Door griepvaccinaties te voorzien, bewijst u als werkgever de volksgezondheid, en uw individuele medewerkers, een enorme dienst. Toch bestaat de kans dat u hier ooit al eens tegenwerking voor kreeg. Want hoewel nergens voor nodig, creëert griepvaccinatie namelijk weerstand bij sommige medewerkers. Door vooraf goed te communiceren, loopt de campagne dit jaar in uw bedrijf misschien dubbel zo vlot. De volgende argumenten kan u zeker gebruiken in uw interne communicatie. 

     

  • U bent een voorstander van flexibel werken en introduceert telewerken in uw onderneming. Dan heeft u vooraf heel wat zaken af te spreken en te regelen met uw medewerkers. Overloop de verschillende situaties die zich kunnen voordoen en bedenk of u deze zult toestaan en hoe u deze zult regelen. Wat doet u bijvoorbeeld als medewerkers willen telewerken omdat hun kinderen (ziek) thuis zijn?

  • In het kader van de Wet werkbaar en wendbaar werk is het meer dan ooit van belang dat uw medewerkers vitaal en gezond aan het werk zijn. Als werkgever kunt u daarvoor tal van maatregelen treffen, maar daarnaast is het belangrijk dat uw werknemers oog hebben voor hun eigen welzijn. Met een goed evenwicht tussen top-downsturing en bottom-up-zelfsturing putten uw medewerkers immers meer energie uit hun werk. Enkele tips. 

     

  • Het is niet omdat een bedrijfswagen ook voor persoonlijk gebruik kan dienen, dat uw werknemers er zonder meer op vakantie naar het buitenland mee kunnen vertrekken … zelfs niet als het om een Chrysler ‘Grand Voyager’ of een Toyota ‘Land Cruiser’ gaat. Wilt u duidelijkheid scheppen, dan neemt u het best de gebruiksregels op in uw ‘car policy’.

  • Elke organisatie moet een dynamisch risicobeheersysteem implementeren, dat is een wettelijke verplichting. Maar of dat beleid ook effectief uw risico’s vermindert, hangt af van de manier waarop u en uw externe dienst het in uw organisatie aanpakken. Met deze 4 tips geraakt u alvast een stuk op de goede weg.

  • Waarom kiest een medewerker wel of niet voor uw onderneming? In de war for talent zijn er talrijke factoren die meespelen in die beslissing. Verloning is absoluut één van de belangrijkste factoren.

  • Wettelijk gezien mogen medewerkers in België niet werken op de 10 wettelijk vastgelegde feestdagen. Dat is de basisregel. Maar uw onderneming heeft misschien wel nood aan continuïteit, ook op die bijzondere dagen? Hou dan rekening met deze aandachtspunten en zorg dat u alles op voorhand goed heeft vastgelegd en afgesproken.

     

  • De zomer komt eraan. Voor veel werkgevers betekent dat dat ze opnieuw jobstudenten verwelkomen in hun bedrijf: door de gunstige fiscale regeling komt dat zowel voor de werkgever als de student voordelig uit. En of u nu al jaren met jobstudenten werkt, of er pas mee begint, dankzij dit artikel bent u goed voorbereid.

     

  • In de lentemaanden vieren heel wat medewerkers de eerste of plechtige communie van hun kinderen. Tijd om na te gaan of u hen verlof zoals klein verlet mag of moet toekennen ter gelegenheid van deze feestelijke gebeurtenis.

  • Op 5 mei begint dit jaar de ramadan, een heilige maand voor moslims. Tot 4 juni zullen zij overdag vasten, wat dus inhoudt dat ze niet eten of drinken na zonsopgang en voor zonsondergang. Een groot deel van die tijd brengen ze door op de werkvloer. Als werkgever kunt u deze medewerkers extra ondersteunen tijdens deze periode. Wij geven een aantal tips!

     

  • Wellicht denkt u wel eens: “Ik heb toch de juiste mensen in huis? Waarom dan een externe toelaten in mijn bedrijfsvoering? Waarom zou ik een taak outsourcen?”. Toch zijn er verschillende redenen waarom ondernemingen opdrachten kunnen uitbesteden en/of iemand extern inhuren.

  • Heeft u al een gedifferentieerd Well-being beleid op maat van de verschillende groepen van medewerkers in uw onderneming? Hieronder verklaren we ons nader. Uw personeel zal zich veel beter en gemotiveerder voelen als u met hun individuele behoeften rekening houdt. Maar hoe wordt uw Well-being beleid echt succesvol als je daarmee rekening houdt? Op basis van welke factoren kunt u uw medewerkers indelen? Hier zijn vier stappen die uw Well-being beleid completer en gedifferentieerder zullen maken.

  • Van oudsher zijn ze het in vele organisaties niet gewoon en misschien is er zelfs wat frisse tegenzin aanwezig, maar wanneer de medewerkers van de afdelingen Human Resources en Preventie & Bescherming samenwerken, leidt dit dikwijls tot mooie resultaten zoals minder absenteïsme in uw organisatie. Maar hoe pakt u dit concreet aan? 

  • In België zijn ondernemingen met gemiddeld minstens 50 werknemers verplicht om in kaart te brengen hoever ze staan in hun evolutie naar een genderneutrale loonstructuur. Deze oefening moet elke twee jaar opnieuw gebeuren. Dat is een goede zaak: de loonkloof bedraagt in België immers nog altijd 6,5 procent. Maar ondernemingen hebben meer bouwstenen ter beschikking om van hun loonbeleid een succes te maken. Waaronder deze vijf.

  • U zou kunnen denken dat alle externe diensten voor preventie en bescherming op het werk (EDPBW) volledig gelijkaardig werken en dat het niet uitmaakt bij welke EDPBW u aansluit. Hun taken zijn toch wettelijk bepaald, niet? Niets is minder waar. Elke EDPBW geeft zelf een invulling aan de diensten die hij aanbiedt. Kies dus voor een externe dienst die aansluit bij uw organisatie. Hier volgen alvast 3 vragen die u aan de EDPBW kunt stellen.

Pagina's

Categorieën

Auteur

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Virginie Kaye
  • Kris Lefebure
  • Helga Kunert
  • Alain Biyack
  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Jurgen Koster
  • Jürgen Platel
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire