U bent hier

Blog

Blog

  • Ideale werkomstandigheden kan je creëren door de juiste lichtinval, een perfecte bureauhoogte, afgezonderde telefoneerplekken, rustige vergaderruimtes en voldoende ventilatie

  • De internationale toer op of al een tijdje actief over de landsgrenzen heen? Internationale tewerkstelling hoort er meer en meer bij. En voor de tewerkstelling van Oekraïense medewerkers geldt momenteel een soepele regelgeving. 

  • De impact op de werkvloer bij overmatig alcoholgebruik valt niet te ontkennen. Medewerkers onder invloed van alcohol zijn vaker afwezig, minder productief en vaker betrokken bij arbeidsongevallen. Daarom ben je als werkgever verplicht om een preventief alcohol- en drugsbeleid in je organisatie op te zetten. Maar wat als er toch problemen zijn? We duiken in vier concrete scenario's.

  • De zomermaanden komen eraan en je medewerkers vragen volop hun verlof aan. Goed zo, iedereen verdient vakantie! Maar hoe vang je hun verlof nu op zodat de continuïteit van je bedrijf gegarandeerd is? Lees hieronder welke tijdelijke arbeidskrachten in aanmerking komen en welke voordelen en aandachtspunten er aan hun inschakeling verbonden zijn. 

  • Ingrijpende ervaringen zoals een arbeidsongeval, verbale of fysieke agressie, een zelfdoding of overlijden van een collega kan voor jouw medewerkers en voor je organisatie een niet te miskennen impact hebben. Maak daarom het verschil. 

  • De toekomst van werken is hybride, dat staat zo goed als vast. Hoe je dit als bedrijf invult, is persoonlijk. Elk bedrijf is anders en heeft andere noden. Toch zijn er een aantal algemene tips die je op de goede weg helpen om van hybride werken in jouw onderneming een succes te maken. 

  • Doe de scan en ontdek wat outsourcing voor jouw organisatie kan betekenen. Jij bepaalt waar wij kunnen ontzorgen. 

  • Op 1 april start de ramadan. Een heilige maand voor moslims. Tot 30 april  zullen zij overdag vasten - dit houdt in dat ze eten noch drinken tussen zonsopgang en zonsondergang. Gedurende deze bijzondere periode gaat het werk wel door. Als werkgever kan je je vastende medewerkers extra ondersteunen. Wij geven alvast enkele tips!

     

  • Zet in op je People Managers. Zij zijn de drijvende kracht bij hybride werken. Om een hybride structuur op een goede manier te organiseren, moeten leidinggevenden een heel andere aanpak hanteren. Het is niet eenvoudig om de vinger aan de pols te houden wanneer medewerkers een deel van hun tijd elders werken. Heb je een people manager met potentieel te pakken, zorg dan voor een correcte verloning en investeer in opleiding.  

  • Alle verandering is moeilijk. Een nieuwe situatie aanvaarden, nieuwe gewoontes aanleren: als mens staan we hier over het algemeen eerder weigerachtig tegenover. Een goede omkadering is dus heel belangrijk om binnen je organisatie draagkracht te creëren voor de nieuwe aanpak. Hoe begeleid je medewerkers bij de transitie van het huidige telewerken naar een duurzaam beleid rond hybride werken?.  

  • Door structureel te telewerken tijdens de pandemie, veranderde de relatie tussen werkgevers en werknemers. De herwonnen zelfbeschikking over tijd en werk deed velen openbloeien. Lockdowns en quarantaines leidden ertoe dat menselijke relaties en zelfontplooiing meer gewicht kregen dan ooit tevoren. 

  • Mobiliteit is een belangrijke factor in het loonpakket van veel medewerkers. Sinds 2019 is het voor werkgevers mogelijk om een mobiliteitsbudget toe te kennen en sinds januari 2022 werden er versoepelingen en uitbreidingen ingevoerd. Hierdoor kunnen werknemers het budget van hun bedrijfswagen voor andere mobiliteitsopties inzetten. In de praktijk zien we dat nog steeds een minderheid van de werkgevers hier gebruik van maakt, al tekent er zich een kentering af.  

    Wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van zo’n mobiliteitsbudget? En is het niet interessanter om mobiliteit in een plan flexibel verlonen op te nemen? 

  • Ken je onze juridische experten, Joke, Nathalie, Pieterjan, Rudy en de andere talenten van het legal team? Zij adviseren je en beantwoorden al je kopbrekers over arbeidsduur, de sociale verkiezingen, het beëindigen van een arbeidsovereenkomst, arbeidsongeschiktheid, internationale tewerkstelling, enz…

  • Fulltime op kantoor of elke dag van thuis? Geen van beide mogelijkheden lijken medewerkers vandaag aan te spreken. Zoals vaker het geval is, is de oplossing de gulden middenweg: hybride werken. 

  • Door

    Met onze 6 eenvoudige tips  zet je de eerste stappen om in topvorm te blijven, ook achter je bureau.  Want 'Feeling good works great'! 

  • Een ongeluk is snel gebeurd. En elke seconde dat geen hulp geboden wordt, kan een levensgroot verschil maken. Vandaar dat het cruciaal is om uw medewerkers op te leiden zodat zij op de juiste manier de eerste hulp kunnen verlenen. Voor wie nog niet helemaal overtuigd is, zijn dit 4 extra redenen waarom iedereen kennis zou moeten hebben van EHBO en reanimatie.

  • Vorige vrijdag 21 januari heeft het Overlegcomité de ‘coronabarometer’ goedgekeurd. De maatregelen op basis van de barometer gaan in op vrijdag 28 januari, onder code rood. Wat gaat dat betekenen op de werkvloer?

  • Gezonde en gelukkige medewerkers zijn de drijvende kracht achter elke succesvolle organisatie. Helaas neemt het aantal langdurig afwezigen in België toe. Een groot aandeel van die afwezigen is te wijten aan mentaal onwelzijn zoals burn-out, bore-out of depressie. Maar dankzij een structureel beleid kan een organisatie op lange termijn verzuim verbeteren, stress reduceren en het welzijn van de medewerkers verbeteren. 

  • Bijna 500.000 langdurig zieken in België: het zijn bedroevende cijfers. Een opvallend groot aandeel daarvan kampt met mentale problemen, zoals depressie of burn-out. Kunt u als werkgever het tij keren en hoe gaat u om met welzijn in uw organisatie? 

  • Eind mei kwam de regering tot een akkoord over de vergroening van de bedrijfswagens. Het streefdoel is om vanaf 2026 emissievrij te rijden. De komende maanden en jaren zullen wagens met een klassieke verbrandingsmotor (diesel en benzine) stelselmatig fiscaal minder aantrekkelijk worden, zal er meer ruimte zijn voor investeringen in laadpaalinfrastructuur en komt er een flexibeler mobiliteitsbudget. Aangezien voor veel medewerkers de bedrijfswagen onderdeel uitmaakt van hun verloning, zal deze omslag zowel voor u als werkgever als voor uw medewerkers een grote (financiële) impact hebben. Door er nu al op te anticiperen, vermijdt u onaangename verrassingen. We zetten ze even op een rij: 

Pagina's

Categories

Auteur

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Bram Staelens
  • Virginie Kaye
  • Kris Lefebure
  • Helga Kunert
  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire
2022 ©
Attentia
Privacyregeling | Disclaimer