U bent hier

Blog

Blog

  • Veel medewerkers ervaren momenteel extra stress, door COVID-19. De pandemie zorgt er namelijk voor dat we voor een stuk onze structuur, onze houvast en onze sociale contacten verliezen. Bovendien hebben we geen impact op de situatie, dus moeten we deels de controle loslaten. In deze blogpost geven we drie tips waarmee u als leidinggevende, ondanks de uitdagende tijd waarin we leven, toch leiderschap kan tonen en de betrokkenheid van uw team kan behouden. 

  • In de strijd tegen de verspreiding van het COVID-19-virus, staat fysiek afstand houden op de eerste plek, voor handhygiëne en mondmaskers dragen. Nu in de cultuurhuizen 1 meter voldoende is in plaats van 1,5 meter, rijzen er vragen over welke afstand nu ‘veilig’ is.

  • Eerstehulpverlening in tijden van COVID-19 is niet evident. U moet niet alleen aan het slachtoffer denken, maar ook aan uw eigen veiligheid. EHBO-coach Bart de Mol geeft enkele praktische tips en voorbeelden die u als hulpverlener of EHBO-verantwoordelijke in uw werkomgeving kan toepassen. Bart de Mol geeft al meer dan 7 jaar EHBO-opleidingen waarin hij zijn praktijkervaring omzet in heel praktijkgerichte sessies. Hij is werkzaam als coach bij de noodcentrale 112 en is ook ambulancier bij de vrijwillige brandweer.  

  • Mobiliteit is een belangrijke factor in het loonpakket van veel medewerkers. Sinds 2019 is het voor organisaties mogelijk om een mobiliteitsbudget toe te kennen. Daarmee kunnen werknemers het budget van hun bedrijfswagen voor andere mobiliteitsopties aanwenden. In de praktijk zien we dat slechts een absolute minderheid van de werkgevers hier gebruik van maakt. Wat zijn de belangrijkste voor- en nadelen van zo’n mobiliteitsbudget? En is het niet interessanter om mobiliteit in een plan flexibel verlonen op te nemen?

  • De coronamaatregelen worden opnieuw verstrengd, mét de aanbeveling om opnieuw meer thuis te werken. Het grote verschil met de voorbije maanden is dat de schoolvakantie nu volop bezig is en dat kan voor de nodige stress en strubbelingen zorgen. Voordien hadden de kinderen thuis ook een eigen schoolplanning. Zelfs kleuters kregen dagelijks taakjes of konden een livesessie volgen. Nu dit allemaal is weggevallen, en zomerkampen of grootouders niet altijd dé oplossing zijn, vraagt het ouders meer aandacht en energie om hun kroost bezig te houden. Julie De Brie, arbeidspsychologe en coach bij Attentia geeft graag enkele bruikbare tips mee om toch veerkrachtig te blijven tijdens thuiswerk in tijden van COVID-19.  

  • Door de recente maatregelen om het gevaar op besmetting met het coronavirus in te perken, zijn we massaal gaan thuiswerken. Waar er voorheen soms nog wat weerstand bestond, was thuiswerken voor velen van de ene dag op de andere de norm. Maar nu we stilaan terug naar kantoor mogen, rijzen er meer vragen over de praktische en wettelijke invulling van telewerken. Waarmee moet u allemaal rekening houden?  

  • Een ongeluk is snel gebeurd. En elke seconde dat geen hulp geboden wordt, kan een levensgroot verschil maken. Vandaar dat het cruciaal is om uw medewerkers op te leiden zodat zij op de juiste manier de eerste hulp kunnen verlenen. Voor wie nog niet helemaal overtuigd is, zijn dit 4 extra redenen waarom iedereen kennis zou moeten hebben van EHBO en reanimatie.

  • Veel werkgevers rekenen tijdens de zomermaanden op jobstudenten, maar mag dat dit jaar wel door de uitbraak van COVID-19? Inmiddels wordt het virus in Europa als biologische agens van groep 3 geklasseerd. Een moeilijke omschrijving die de risico’s weergeeft en ook invloed kan hebben op het organiseren van werk voor jongeren. Deze blog legt uit waarom de meeste werkgevers niet hoeven te vrezen om met jobstudenten aan de slag te gaan. 

  • Als uw medewerkers bij warm weer aan de slag moeten, dan heeft u als werkgever (of in diens opdracht, als interne preventieadviseur) de verantwoordelijkheid om ze tegen de felle zon te beschermen. Met deze 8 maatregelen bent u al een goed eind op weg. 

     

  • Het is een voorzichtige, maar ook belangrijke periode voor onze economie. Komende dagen en weken zullen steeds meer bedrijven na de lockdown-maatregelen heropstarten en zullen de meeste medewerkers – al dan niet met een bang hart - terug op hun vaste werkplek aan de slag gaan. Om die heropstart veilig te laten verlopen mag het belang van een transparante communicatie niet worden onderschat.  

  • Een deel van de Belgische medewerkers is door de maatregelen tegen COVID-19 op thuiswerk overgeschakeld. De meeste van die medewerkers zijn in allerijl thuis beginnen werken en hebben hier dus weinig ervaring mee. Hoe zit het als een van hen tijdens de werkuren een letsel oploopt? Is dat een arbeidsongeval of moet thuiswerk eerst in de arbeidsovereenkomst opgenomen worden? 

  • De uitbraak van COVID-19 heeft iedere werkplek grondig door elkaar geschud en zal dat zeker nog een tijdje blijven doen. Naarmate het bedrijfsleven stilaan hervat, zult u zich als werkgever misschien een relevante vraag stellen: kan het virus als een arbeidsongeval of beroepsziekte erkend worden wanneer een medewerker op de werkvloer besmet is geraakt? 

  • “Wat als ik terug op de werkvloer wordt verwacht tijdens deze coronacrisis?” Een vraag die veel medewerkers in de ban houdt. Schrik hebben voor het onbekende is een heel menselijke reactie. Maar het bezorgt u in deze ongewone periode wellicht ook een hoop extra stress. Met enkele kleine ingrepen maakt u zo komaf met die stress. Wij geven u acht tips om het stressniveau onder controle te houden in deze coronaperiode.  

  • Anderhalve meter afstand bewaren. Het is wellicht de meest gekende regel tijdens deze coronacrisis. Nu steeds meer bedrijven opstarten en meer medewerkers terug op de werkvloer aanwezig zijn, is het handig om onze tips even door te nemen zodat die heropstart vlot én veilig verloopt en conform de maatregelen rond social distancing.  

  • De heropstart van de Belgische bedrijven is een feit, weliswaar stapsgewijs. Mits de nodige voorzorgsmaatregelen – afstand houden, telewerk indien mogelijk, mondmaskers en handgels - mogen we dan terug naar onze werkplek. Een van de vragen die wij vaak krijgen is: wat met de airconditioning in de onderneming? Kan het ventilatiesysteem het coronavirus verspreiden?   

  • Het coronavirus stelt onze bedrijven voor ongeziene uitdagingen. Enerzijds werkt de ruime meerderheid van de medewerkers nu van thuis, anderzijds weegt deze crisis ook op het psychosociale welzijn van uw personeel. Hoe helpt u hen als leidinggevende om zich door deze moeilijke periode te slaan en veerkrachtig te blijven? 

  • Hou 1,5 meter afstand: Check. ✅  

    Was regelmatig uw handen: Check. ✅ 

    Raak uw gezicht niet aan... Oei, dat is al een heel stuk moeilijker, niet?  

      

  • De ene is het gewend om minstens één dag per week van thuis te werken, voor de andere is thuiswerk nog onbekend terrein. Door de uitbraak van het coronavirus (COVID-19) zijn veel mensen plots verplicht om vanuit hun woonkamer, keuken of slaapkamer aan de slag te gaan. Daarom is het belangrijk om ook thuis even over ergonomie na te denken. Met deze eenvoudige tips richten ook uw medewerkers een comfortabele werkomgeving bij hen thuis in. 

  • Door de maatregelen tegen de verspreiding van COVID-19 lopen veel medewerkers die verplicht van thuis werken het risico om tijdens een werkdag nauwelijks nog te bewegen. Vroeger was de verplaatsing van en naar het werk of een koffiepauze met een collega nog een actief moment, of misschien stimuleerde u hen wel om een actieve middagpauze in te lassen. Nu zijn medewerkers op zichzelf aangewezen om voldoende te blijven bewegen. Schiet daarom meteen in actie met deze eenvoudige tips. 

  • De meeste bedrijven hebben door de uitbraak van de COVID-19-crisis geen keuze: gezondheid primeert en medewerkers moeten daarom van thuis werken. Gelukkig hoeft de workflow bij veel bedrijven daarmee niet stil te vallen. Zelfs meetings met uw medewerkers kunnen gewoon op afstand doorgaan. Maar hoe pakt u zo’n online vergaderingen het best aan? 

Pagina's

Categorieën

Auteur

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Virginie Kaye
  • Kris Lefebure
  • Helga Kunert
  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire