U bent hier

Blog

Blog

  • Stel: uw medewerkers zijn vaak bezig met taken die niet tot uw corebusiness behoren. Dan zou u eraan kunnen denken om deze taken uit te besteden en zo een bepaalde kost te optimaliseren. Toch is outsourcing veel meer dan kostenoptimalisatie.

  • Werkgevers zijn verplicht om een preventiebeleid op te stellen om de psychosociale belasting op de werkvloer te verlagen. Concreet betekent dit dat elke werkgever maatregelen moeten nemen om stress aan te pakken en burn-outs te vermijden. Een eenmalige sessie mindfulness of energiemanagement leidt zelden tot duurzame resultaten. Met deze tips zorgt u wél voor een geslaagd stressbeleid.

     

  • Heel wat mensen zitten tijdens een gemiddelde werkdag urenlang stil. Vaak valt dit niet te vermijden, maar vooral bij zittende beroepen is het belangrijk om voldoende beweging te stimuleren. Stilzitten is niet gezond voor het hart en vergroot het risico op vroegtijdig overlijden. Met deze eenvoudige tips brengt u ook uw medewerkers in beweging.

  • Digitale transformatie is hip. Maar wie om die reden een nieuwe digitale tool in zijn onderneming introduceert en vooruitgang verwacht, slaat de bal mis. Een doelgerichte aanpak en een juiste mindset zijn de eerste stap naar een succesvolle digitale transformatie.

  • Fitte medewerkers zijn uiteraard beter voor uw onderneming. Ze zullen productiever en scherper zijn. Omgekeerd kan een medewerker met slaaptekort zware fouten maken. Ook de gezondheid van uw personeel kan ernstig lijden onder een slechte nachtrust. Het werk heeft een grote impact op onze slaapcyclus, dus kunt u daar best rekening mee houden.

  • Misschien betaalt u uw medewerkers reeds een bonus uit als beloning voor hun inzet? Of misschien bent u net aan het overwegen om dat vanaf nu te doen? Hou er dan rekening mee dat de ene bonus de andere niet is en dat u best uitkijkt naar een optimale vorm van bonus die interessant is voor u én voor uw medewerkers.

  • Wie denkt aan ergonomie op kantoor, blijft vaak hangen bij een op maat afgestelde bureaustoel en een beeldscherm dat op de juiste hoogte staat. Maar er komt zo veel meer bij kijken. Wij geven graag enkele tips om uw medewerkers zo ergonomisch mogelijk aan het werk te houden. 

  • Het is september. Zo goed als iedereen is opnieuw aan het werk, de scholen zijn weer open en de files bereiken een nieuw hoogtepunt. Files zijn niet enkel vervelend, ze zorgen ook voor stress en verminderde productiviteit. Hoog tijd om remedies te zoeken.

     

  • Medewerkers doen allerlei activiteiten tijdens hun pauze: eten, ontspannen, wandelen, boodschappen doen, joggen, naar de carwash gaan, … Wanneer er dan een ongeval gebeurt, moet u dit dan beschouwen als een arbeidsongeval? Hou alvast rekening met de volgende aandachtspunten.

     

  • Surft uw HR-departement reeds mee op de golf van digitalisering? Uit onze Digimatuurtest is gebleken dat een digitale transformatie vaak nog als een last of bedreiging wordt aanzien, terwijl dit in vele gevallen heel wat opportuniteiten biedt. 

  • Stress, overspannenheid, burn-outs, … Steeds meer werknemers krijgen te kampen met allerlei fysieke en psychosociale klachten als gevolg van een toegenomen werkdruk. Het is dan ook een goede zaak om meer aandacht te besteden aan welzijn op het werk. Niet alleen bespaart dat bedrijven heel wat geld, uw medewerkers zullen er ook gelukkiger van worden. En laat dat nu het geheim achter succesvolle organisaties zijn. Ontdek hier welke factoren geluk beïnvloeden en hoe u zelf geluk op de werkvloer kunt nastreven. 

     

  • Temperatuur: het eeuwige twistpunt op kantoor. Hoe houdt u iedereen comfortabel op de werkvloer, en is dat überhaupt een optie?

     

  • Als uw medewerkers bij warm weer aan de slag moeten, dan heeft u als werkgever (of in diens opdracht, als interne preventieadviseur) de verantwoordelijkheid om ze tegen de felle zon te beschermen. Met deze 8 maatregelen bent u al een goed eind op weg. 

     

  • 50-plussers zijn het geheugen van uw organisatie. Hun ervaring is essentieel voor de werking van uw onderneming en de coaching van jongere medewerkers. Maar hoe zorgt u ervoor dat ze niet uitgeblust geraken? Met de juiste aanpak houdt u ook uw iets oudere werknemers gemotiveerd. 

  • Tijdens de zomer kunnen de temperaturen soms érg hoog oplopen. Bepaald geen pretje als er geconcentreerd gewerkt moet werken op kantoor. Met onze tips maakt u de hitte draaglijk voor uw medewerkers.

  • Door griepvaccinaties te voorzien, bewijst u als werkgever de volksgezondheid, en uw individuele medewerkers, een enorme dienst. Toch bestaat de kans dat u hier ooit al eens tegenwerking voor kreeg. Want hoewel nergens voor nodig, creëert griepvaccinatie namelijk weerstand bij sommige medewerkers. Door vooraf goed te communiceren, loopt de campagne dit jaar in uw bedrijf misschien dubbel zo vlot. De volgende argumenten kan u zeker gebruiken in uw interne communicatie. 

     

  • U bent een voorstander van flexibel werken en introduceert telewerken in uw onderneming. Dan heeft u vooraf heel wat zaken af te spreken en te regelen met uw medewerkers. Overloop de verschillende situaties die zich kunnen voordoen en bedenk of u deze zult toestaan en hoe u deze zult regelen. Wat doet u bijvoorbeeld als medewerkers willen telewerken omdat hun kinderen (ziek) thuis zijn?

  • In het kader van de Wet werkbaar en wendbaar werk is het meer dan ooit van belang dat uw medewerkers vitaal en gezond aan het werk zijn. Als werkgever kunt u daarvoor tal van maatregelen treffen, maar daarnaast is het belangrijk dat uw werknemers oog hebben voor hun eigen welzijn. Met een goed evenwicht tussen top-downsturing en bottom-up-zelfsturing putten uw medewerkers immers meer energie uit hun werk. Enkele tips. 

     

  • Het is niet omdat een bedrijfswagen ook voor persoonlijk gebruik kan dienen, dat uw werknemers er zonder meer op vakantie naar het buitenland mee kunnen vertrekken … zelfs niet als het om een Chrysler ‘Grand Voyager’ of een Toyota ‘Land Cruiser’ gaat. Wilt u duidelijkheid scheppen, dan neemt u het best de gebruiksregels op in uw ‘car policy’.

  • Gezonde ondernemingen veranderen voortdurend, stilstaan is immers achteruitgaan. Dus is het logisch dat u af en toe kritisch kijkt naar uw sociaal secretariaat. Is hun software up to date? Passen ze zich aan aan uw veranderende noden? Hebt u uw klantenbeheerder onlangs nog gehoord? Dit is wat u van een goed sociaal secretariaat mag verwachten.

     

Pagina's

Categorieën

Auteur

Attentia helpt deze klanten bij het bouwen aan succes

  • Virginie Kaye
  • Kris Lefebure
  • Helga Kunert
  • Alain Biyack
  • Nathalie Surmon
  • Raymond Bellemans
  • Jurgen Koster
  • Jürgen Platel
  • Reginald Verweire
  • Matthieu Spruytte
  • Stijn Broucke
  • Aeke Van Den Broeke, HR-Manager
  • Geert Polfliet
  • Peter Van Rooy
  • Jan Heyvaert
  • Erik Debackere
  • Fabrice Langrand
  • Jean-Benoît Scheen
  • Jean-Philippe Ferette & Nathalie Vantieghem
  • Werner Van Der Vurst
  • Eiman El Hmoud & Dankwaart Leen
  • Georg Kelleter
  • Kathleen De Batselier
  • Guillaume Brunin
  • Gary Vercammen
  • Ivo Pareyns
  • Erik Martens
  • Veronique Vogeleer
  • Marc Van Breda
  • Wouter Benoit & Vincent Yserbyt
  • Nathalie Bleyenberg
  • Jeroen Vermeire